اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 18 June 2019
وزیر نیرو تاکیدکرد:
وزیر نیرو گفت: توسعه روابط اقتصادی ایران با همسایگان و کشورهای منطقه تاب آوری ما و آن‌ها را در مقابل هرگونه یک‌جانبه گرایی، تعرض و تحریم افزایش خواهد داد.

افزایش تاب‌آوری ایران در برابر تحریم ها، با توسعه روابط اقتصادی با همسایگانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری امضای هشت سند همکاری میان ایران و روسیه با بیان این مطلب افزود: این مسئله پنهانی نیست که در شرایط فعلی، الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تحرک وسیع‌تر در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان تاثیر به سزایی در افزایش تاب آوری در برابر تحریم‌ها خواهد داشت.

وزیر نیرو تصریح کرد: براین اساس وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون اقتصادی و تجاری ایران با روسیه، افغانستان، تاجیکستان و ارمنستان وظیفه قابل ملاحظه‌ای در عملیاتی کردن این راهبرد جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه روسیه و قزاقستان از بزرگترین صادرکنندگان غلات هستند طبیعتا با عملیاتی شدن موافقتنامه اوراسیا مسیر ترانزیت شمال – جنوب می‌تواند به عنوان یک امتیاز در اختیار این دو کشور قرار بگیرد تا محصولات خود را از یک مسیر به مراتب کوتاه‌تر از مسیر فعلی صادر کنند.

اردکانیان اضافه کرد: در حال حاضر توافق‌های خوبی میان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مسئول در روسیه برقرار شده است که امیدواریم با رفع برخی از تنگناهای مربوط به مراودات مالی این کار سرعت بیشتری بگیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: در زمینه برق نیز مذاکرات فشرده‌ای با کشورهای همسایه داشته‌ایم تا از مسیر آذربایجان به روسیه و یا از مسیر گرجستان، ارمنستان به روسیه سیستم برق ایران و روسیه را به یکدیگر متصل کنیم که این مهم راه را برای پایداری شبکه‌ها و افزایش تبادلات و ارتباط با منطقه فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در زمینه خدمات فنی و مهندسی نیز در مذاکرات مختلف میان طرفین به ویژه در قالب کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری فرصت‌های خوبی برای تشکیل شرکت‌‌های مشترک و عرصه این خدمات به کشورهای منطقه فراهم شده است.

اردکانیان افزود: همچنین در زمینه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز با توجه به امکاناتی که روسیه وجود دارد، زمینه برای همکاری دو طرف برای ساخت پنل‌های خورشیدی هم فراهم شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: