اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 16 June 2019
وزیر نیرو:
وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو درصدد تسهیل ارتباط بخش‌های خصوصی ایران و روسیه، گفت: روسیه در سال گذشته بالغ بر 250 میلیارد دلار واردات داشته است که مطمئنا پیوستن چندی پیش ایران به اتحادیه اوراسیا می‌تواند سهم ایران در بازار روسیه را افزایش داده و برای حدود 800 قلم کالا تعرفه‌های ترجیحی را فراهم کند.

تسهیل ارتباط بخش‌های خصوصی ایران و روسیه استبه‌گزارش خبرنگار اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری مشترک با وزیر قفقاز شمالی با اشاره به نهایی شدن مراحل الحاق جمهوری اسلامی ایران به منطقه اقتصادی اوراسیا، عنوان کرد: این مهم زمینه دسترسی ایران به بازار 180 میلیونی کشورهای عضو این منطقه را در جهت توسعه روابط اقتصادی، عرضه کالا و محصولات به ویژه در شرایطی که تحت تاثیر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا قرار گرفته‌ایم فراهم کرده است.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، گفت: این اجلاس در 13 کارگروه تخصصی حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی، گردشگری، بهداشت و درمان و ... آغاز به کار کرده است و امیدواریم در زمان برگزاری این رویداد پروژه‌های متعددی در بخش‌های یاد شده به امضا برسد.

وی با تاکید بر اینکه حدود 500 شرکت خصوصی در ایران برای حضور در اجلاس پانزدهم اعلام  آمادگی کرده‌اند، ادامه داد: امیدواریم برگزاری دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی و پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه فصل جدیدی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کند.

اردکانیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو درصدد تسهیل ارتباط بخش‌های خصوصی دو کشور است، ادامه داد: کشور روسیه در سال گذشته بالغ بر 250 میلیارد دلار واردات داشته است که مطمئنا مذاکرات کشور ما در این حوزه به ویژه الحاق ایران به اوراسیا می‌تواند سهم ایران در بازار روسیه را افزایش داده و برای حدود 800 قلم کالا تعرفه‌های ترجیحی را فراهم کند.

وزیر نیرو تاکید کرد: پیوستن ایران به اوراسیا موجب سرعت دادن عرضه کالاهای ایرانی در بازار مصرف کشورهای عضو این اتحادیه و افزایش اشتغال‌زایی در منطقه خواهد شد و امیدواریم این روند موجب نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر بخش‌های خصوصی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از محل وام اختصاص یافته از سوی دولت روسیه ساخت نیروگاه‌ یک هزار و 400 مگاواتی در هرمزگان، برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون و... در دستور کار قرار گرفته است و درصددیم با استفاده از فرصت برگزاری اجلاس پانزدهم برای سرعت دادن به پروژه‌های موجود میان دو کشور استفاده کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه ظرفیت مبادله میان دو کشور به شدت قابلیت افزایش دارد، بیان کرد: امیدواریم با استفاده از ضوابط موجود و کانال اوراسیا بتوانیم عدد مبادلات میان دو کشور را افزایش داده و امکان ترانزیتی را برای صادرات محصولات کشورهای عضو اوراسیا فراهم کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به مسائل بانکی موجود میان دو کشور، ادامه داد: مذاکرات فشرده‌ای میان بانک مرکزی کشورمان با همکارات مرتبط در کشور روسیه در حال انجام است و به زودی کارگروه مشترک این موضوع در تهران تشکیل خواهد شد که در تلاشیم با حل و فصل مسائل سیستم بانکی شاهد تسهیل روابط میان دو کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای ارمنستان، افغانستان و تاجیکستان با همکاری وزارت نیرو برگزار خواهد شد که برپایی این اجلاس‌ها زمینه‌های جدیدی را برای رونق و توسعه روابط اقتصادی فراهم خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: