اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 16 June 2019
وزیر نیرو:
وزیر نیرو منطقه قفقاز شمالي را داراي جايگاه مهم و کليدي براي توسعه روابط ايران و روسيه دانست و افزود: این منطقه دروازه ورودي کالاهاي ايران به روسيه و بالعکس محسوب مي‌شود.

قفقاز شمالی دروازه ورودي کالاهاي ايران به روسيه استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر در مراسم افتتاحیه دومین همایش تجاری و تاریخی، فرهنگی و علمی ایران و فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه با تاکید بر اینکه مناسبات جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه طي سال‌هاي اخير روند رو به توسعه‌اي داشته است، عنوان کرد: اين روند همچنان در حال توسعه و گسترش است به طوری که روساي جمهور دو کشور در سال گذشته پنج مرتبه مرتبه با يکديگر ملاقات داشته و رئيس جمهور نيز تا کنون سه مرتبه به کشورمان سفر داشته اند.

وی افزود: همزمان ديپلماسي پارلماني بين دو کشور نيز تقويت شده و طي سال‌هاي اخير روساي پارلمان‌هاي ايران و روسيه و نمايندگان مجالس دو کشور ديدارهاي متعددي داشته‌اند. در مجموع حجم و تعداد تبادل هيات‌ها بين دو کشور روند صعودي داشته و اين امور بيانگر اين واقعيت است که توسعه روابط دوجانبه ايران و روسيه در تمامي ابعاد آن از موضوعات کليدي و وجه مشترک جهت گيري‌هاي سياست خارجي دو کشور قرار دارد.

اردکانیان تاکید کرد: در اين ميان منطقه قفقاز شمالي داراي جايگاه مهم و کليدي براي توسعه روابط ايران و روسيه است و دروازه ورودي کالاهاي ايران به روسيه و بالعکس محسوب مي‌شود. در واقع قفقاز شمالي بدليل موقعيت جغرافيايي، برخورداري از منابع طبيعي و ميراث فرهنگي و تاريخي و به عبارت ديگر با برخورداري از کليه منابع لازم، از ظرفيت بالقوه‌اي براي ايفاي نقش کليدي براي توسعه همکاري‌هاي دوجانبه در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، علمي و فرهنگي برخوردار است و ضروري است اين ظرفيت بالقوه با همکاري طرفين، به ظرفيت بالفعل تبديل گردد.

وزیر نیرو تصریح کرد: ایران و قفقاز شمالي مي‌توانند در حوزه‌هاي گوناگون اقتصادي و به ويژه صنعت گردشگري، حمل و نقل و تامين کالاهاي مورد نياز با يکديگر همکاري داشته باشند. اجرايي سازي سند لغو رواديد گروهي گردشگري مي‌تواند به توسعه همکاري‌هاي گردشگري کمک قابل توجهي نمايد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین قرار گرفتن منطقه قفقاز شمالي در مسير کريدور بين‌المللي حمل و نقل شمال- جنوب زمينه خوبي را براي توسعه همکاري‌ها فراهم کرده است، ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران نيز تلاش گسترده‌اي را براي اتصال شبکه‌هاي ريلي داخلي با اين شبکه شروع کرده که افتتاح اخير خط ريلي قزوين- رشت به طول 165 کيلومتر نمونه بارز اين تلاش‌هاست.

اردکانیان افزود: پروژه ساخت راه آهن قزوين- رشت از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌هاي البرز و پيچيدگي‌هاي مهندسي، در نوع خود يک ابر پروژه به حساب مي‌آمد و همين موضوع باعث طولاني شدن روند تکميل و ساخت آن شده بود که اميدواريم با ساخت خط ريلي رشت_ آستارا، حلقه نهايي کريدور شمال- جنوب تکميل و شاهد تبادل گسترده کالا بين کشورهاي منطقه از طريق اين کريدور باشيم.

وزیر نیرو اضافه کرد: در حوزه همکاري‌هاي بانکي، دو کشور آمادگي دارند شبکه‌هاي مير و شتاب را به يکديگر متصل نمايند و گام‌هاي جدي تري را براي استفاده از ارزهاي ملي (روبل و ريال) بردارند. روند همکاري‌هاي دو کشور در حوزه کشاورزي، خوشبختانه مثبت بوده و حجم مبادلات محصولات کشاورزي در سال جاري و در مقايسه با سال قبل از آن، با رشد مواجه بوده است.

وی تاکید کرد: امضاي قرارداد ترانزيت، سواپ و ورود موقت گندم بين ايران، روسيه و قزاقستان مي‌تواند فصل جديد از همکاري‌هاي سه جانبه را در حوزه غلات به ارمغان بياورد. بايد تلاش کنيم تا اين قرارداد در بستر اجرايي خود قرار بگيرد و موانع اجراي آن مرتفع گردد که در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند تبديل به هاب ترانزيت غلات کشورهاي شمالي (روسيه و قزافستان) گردد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ضروري است طرفين با سرمايه گذاري‌هاي مورد نياز، زير ساخت‌هاي اين مهم را ايجاد کنند. اتصال شبکه‌هاي برق ايران و روسيه از طريق جمهوري آذربايجان و نيز از طريق جمهوري‌هاي ارمنستان و گرجستان مي‌بايست با جديت بيشتري دنبال شود. خوشبختانه همکاري‌هاي خوبي در حوزه انرژي حرارتي آغاز شده که مي‌بايست سرعت اين قبيل همکاري‌ها شتاب بيشتري به خود بگيرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در اين ميان انعقاد  قرارداد موقت تجارت آزاد بين ايران و پنج کشور عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا که متعاقب آن بيش از 800 قلم کالا مشمول کاهش تعرفه‌ها قرار مي‌گيرد مي‌تواند جهش مناسبي براي توسعه همکاري‌ها و روان سازي تجارت منطقه‌اي ايجاد نمايد.

وی افزود: همکاري‌هاي استاني و مناطق دو کشور، پس از عهده گيري اين مسئوليت توسط وزارت قفقاز شمالي روند بهتري به خود گرفته است و اميدواريم اين روند روز به روز توسعه يابد و شاهد همکاري‌هاي بيشتري بين استان‌هاي دو کشور در آينده نزديک باشيم. در اين چارچوب همکاري‌هاي استان‌هاي شمالي ايران با استان‌هاي جنوبي روسيه و به ويژه همکاري‌هاي بنادر دو کشور بايد مورد توجه جدي تري قرار بگيرد.

اردکانیان اضافه کرد: ضروري است از ظرفيت درياي خزر و به تبع آن از ظرفيت‌هاي بندري و حمل و نقل دريايي اين درياچه بزرگ، براي توسعه مبادلات تجاري و گردشگري استفاده حداکثري به عمل آيد. متاسفانه از اين ظرفيت تاکنون استفاده کامل نشده است و پيشنهاد مي‌گردد در اين زمينه نقشه راه همکاري‌هاي دو کشور درحوزه خزر و با محوريت بنادر و حمل و نقل دريايي تدوين و در چارچوب آن پروژه‌هاي مشترک طراحي و به مورد اجرا گذاشته شود.

وزیر نیرو بیان کرد: به  هر حال توسعه همکاري‌هاي اقتصادي دوجانبه، به ويژه در شرايط فعلي که هر دو کشور با سياست‌هاي خصمانه آمريکا مواجه هستند، بيش از هر زمان ديگري واقعيت انکارناپذير محسوب مي‌شود. لذا ضروري است طرفين براي رفع موانع تعرفه‌اي و غير تعرفه‌اي تجارت دوجانبه و منطقه‌اي تلاش بيشتري از خود نشان دهند و زمينه را براي گسترش گردش مالي و گردش کالايي فراهم نمايند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد همايش فعلي و اجلاس پانزدهم کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري ايران و روسيه زمينه‌هاي بيشتري را براي توسعه همکاري‌هاي دوجانبه فراهم سازد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: