اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 11 June 2019
معاون اول رئیس جمهوری گفت: در مبارزه با مفاسد اقتصادی نباید تعلل و سستی به خود راه دهیم و باید با جدیت در این مسیر گام برداریم و در عین حال از عملکرد نظام در امر مبارزه با فساد قاطعانه دفاع کنیم.

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در چهل و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که روز گذشته به ریاست وی برگزار شد، تاکید کرد: آسیب شناسی تخلفات صورت گرفته باید با جدیت و دقت هر چه بیشتر دنبال شود.

وی افزود: در مبارزه با مفاسد افتصادی نباید تعلل و سستی به خود راه دهیم و باید با جدیت در این مسیر گام برداریم و در عین حال از عملکرد نظام در امر مبارزه با فساد قاطعانه دفاع کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه شاهد تکرار فسادهای مشابه در کشور هستیم، تصریح کرد: پرونده‌های فسادی که کشف و با آنها برخورد شده است نباید رها شوند بلکه باید ضمن برخورد با موارد مختلف فساد، رویه‌ها و روندها نیز اصلاح شود تا از تکرار وقوع فسادهای مشابه جلوگیری شود.

جهانگیری اصلی ترین راه مبارزه با فساد و تخلفات اقتصادی را شفافیت دانست و اظهار داشت: اگر فرآیندها اصلاح شود و عملکردها در معرض دید عموم جامعه باشد از بسیاری تخلفات و سو استفاده‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از تخلفات و سو استفاده‌ها در نظام پولی و بانکی کشور اتفاق می‌افتد، گفت: بانک مرکزی باید به عنوان اصلی ترین دستگاه ناظر بر عملکرد بانک‌های عامل با اقتدار کامل در انتخاب مدیران حرفه‌ای و اعضای هیأت مدیره بانک‌ها که دارای صلاحیت اخلاقی و تخصصی هستند عمل کند و در مبارزه با فساد و تخلفات جدی باشد.

سیاست گذاری بانک مرکزی در خصوص چک‌های تضمینی نتایج مثبتی داشته است

معاون اول رئیس جمهوری به سیاست گذاری بانک مرکزی در خصوص چک‌های تضمینی اشاره کرد و یادآور شد: این اقدام نتایج مثبت و سازنده‌ای به همراه داشت و امیدوارم این گونه برنامه‌ها و اصلاح فرآیندهای نادرست در سایر بخش‌های اقتصادی نیز با قاطعیت دنبال شود.

جهانگیری همچنین درمورد گزارش دبیرخانه این ستاد در خصوص کمیته تخصصی فرادستگاهی آسیب شناسی شکل گیری مفاسد اقتصادی، از دبیرخانه ستاد خواست برنامه آسیب شناسی علل وقوع فساد را با جدیت هر چه بیشتر دنبال کند و راهکارها و پیشنهادات لازم برای شناسایی گلوگاه‌های فسادخیز و نیز اصلاح فرآیندها را در جلسات بعدی ارائه کند.

وی در ادامه به فشارهای سنگین اقتصادی از سوی آمریکا علیه ملت ایران اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکا ۳۰ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارد و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی تمام عیار علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند. آنها تصور می‌کردند که با این فشارها، اقتصاد ایران به سرعت با فروپاشی مواجه خواهد شد، اما به فضل الهی نه تنها اهداف آنها محقق نشد بلکه روز به روز بر اقتدار کشور افزوده می‌شود.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه نیز با بیان اینکه ضعف‌ها و اشکالاتی در برخی بخش‌ها وجود دارد، گفت: با وجود همه این ضعف‌ها و باوجود فشارهای بسیار سنگین دشمنان اما به لطف خداوند و با همت مدیران کشور وضعیت معیشت و امنیت در کشور قابل قبول است.

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با یادآوری اینکه ریشه تمام مشکلات کشور نبود اطلاعات و داده‌های دقیق برای تصمیم گیری است، گفت: اگر بانک اطلاعاتی کامل وجود داشته باشد تصمیم گیری ها با دقت بیشتر انجام خواهد شد و زمینه بروز تخلفات و فساد از بین خواهد رفت.

در این جلسه که وزیران دادگستری، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس کل دیوان محاسبات، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نمایندگان اطلاعات سپاه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو ستاد نیز حضور داشتند، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی از جلسات برگزار شده کمیته تخصصی فرادستگاهی آسیب شناسی و بازنگری در فرآیندها و گلوگاه‌های فسادخیز و پیشگیری از فساد مبتنی بر پرونده‌های مفاسد کلان اقتصادی که با مشارکت قوای سه گانه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برگزار می‌شود، ارائه کرد.

در این گزارش علل اصلی شکل گیری مفاسد اقتصادی در نظام بانکی مورد آسیب شناسی قرار گرفت و ضمن تشریح پرونده‌های فساد در برخی بانک‌ها، راهکارهای پیشگیرانه برای عدم تکرار این تخلفات ارائه شد و مقرر شد این جلسات برای بررسی و آسیب شناسی سایر موضوعات حوزه ضد فساد نیز ادامه یابد و راهکارهای مربوطه استخراج و در ستاد مطرح شود.

در ادامه این جلسه پس از ارائه گزارش کمیته تخصصی فرادستگاهی آسیب شناسی و بازنگری در فرآیندها و گلوگاه‌های فسادخیز، اعضای جلسه نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص این گزارش ارائه کردند و راهکارهای پیشگیری از بروز تخلفات و تکرار فسادهای اداری و اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه همچنین نماینده اطلاعات سپاه گزارشی از نحوه برخورد با تعدادی از مفسدان بزرگ اقتصادی و شبکه‌های وابسته به آنها ارائه کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: