اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - 09 June 2019
معاون کل وزارت بهداشت:
معاون کل وزارت بهداشت شاخصه نظام سلامت را کاهش هزینه های فقرزا و کمرشکن اعلام کرد و گفت: اگر شخصی به دلیل بیماری و هزینه آن به زیر خط فقر برسد دچار سیکل معیوب خواهد شد که بعد از طرح تحول این موضوع تا حدی کنترل شده است.

از اهداف تحول سلامت کاهش هزینه‌های فقرزا و کمرشکن است

به گزارش عصرپرس، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در مراسم تودیع دکتر سیامک واحدی رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی کردستان و معارفه دکتر وحید یوسفی نژاد سرپرست جدید این دانشگاه که در تالار ابن سینای دانشکده علوم پزشکی کردستان برگزار شد، یکی از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت را محافظت مردم در برابر مخاطرات ناشی از بیماری ها اعلام کرد و گفت: با توجه به وضعیت معیشتی مردم باید تلاش کنیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری، بیماران و خانواده های آنان مشکل و رنجی جز رنج بیماری نداشته باشند.

وی در ادامه افزود: بدون شک درمان برخی از بیماری ها در تمام دنیا بسیار گران و حتی کمرشکن است و اگر کمک دولت نباشد مردم نمی توانند به تنهایی کاری از پیش ببرند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم و محافظت از آنان در برابر مخاطرات ناشی از بیماری ها از جمله اهداف طرح تحول نظام سلامت است که امروز تا حدود بسیار زیادی محقق شده است.

حریرچی شاخص دیگر در نظام سلامت را کاهش هزینه های فقرزا و کمرشکن اعلام کرد و گفت: اگر شخصی به دلیل بیماری و هزینه آن به زیر خط فقر برسد دچار سیکل معیوب خواهد شد که بعد از طرح تحول این موضوع تا حدی کنترل شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف طرح تحول نظام سلامت که از سال ۲۰1۸ اضافه شد کارآیی است و در این شاخص خدمات و سلامت بیشتر با پول کمتر جزو اهداف طرح تحول نظام سلامت محسوب می شود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط فعلی کشور بسیار سخت بوده و فشارهایی که از بیرون وارد می شود در هیچ زمانی به این سختی نبوده و این روند بر نظام سلامت کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت، افزود: بی شک با رشد اقتصادی منفی و تورم بالا قدرت خرید خانوار کاهش پیدا کرده و خانوار آگاهانه و ناخودآگاه مجبور می شود هزینه های خود را به سمت هزینه های بسیار ضروری سوق دهد.  

وی اظهار داشت: در این شرایط خانوارها مجبور می شوند از هزینه های ضروری خود مانند بهداشت، درمان، آموزش و فرهنگ و تفریح کم کنند و این روند سلامت آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در حال حاضر در برخی استان ها درصد بالایی از مراجعه کنندگان به داروخانه ها برای دریافت دارو به پزشک متخصص مراجعه نکرده اند و بی شک این مساله ناشی از همین فشارهای موجود است.

حریرچی خطاب به رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: باید به گونه ای در این حوزه تلاش شود که حداکثر درمان مردم کردستان در درون استان و توسط متخصصانی که در استان وجود دارند انجام شود.

وی افزود: تمام امکانات لازم در این استان وجود دارد، بنابراین از مسئولان استانی، رسانه ها و سازمان های مختلف انتظار می رود تلاش کنند که حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران آن هم در شرایط خاص از استان خارج شوند تا مردم همین جا درمان شده و هزینه هایشان نیز کمتر شود.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین از مسئولان و رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خواست به حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه ورود جدی داشته باشند؛ چراکه هدف ما از آموزش و پژوهش ارتقای سلامت مردم است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیشرفت های خوبی داشته اما باز هم، جای کار دارد و باید تلاش شود در بازه زمانی معقول و با توجه به اعتمادی که مسئولان به مردم کرد دارند پیشرفت های بیشتری حاصل شود.

گفتنی است، این مراسم با حضور مهندس بهمن مرادنیا استاندار کردستان، دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، اعضای هیات رییسه، روسای دانشکده ها، مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه و جمعی از مسئولان و روسای دیگر ادارات و سازمان های استانی و شهرستانی برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: