اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - 09 June 2019
وزیر بهداشت در بیست و دومین نمایشگاه ایران هلث:
وزیر بهداشت بابیان اینکه یکی دیگر از اهداف خود از ایجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو را مشارکت همه گروه های ذینفع در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: در این ساختار از همه ذینفعان دعوت می کنیم و از نظرات آنها بهره مند می شویم.

هدف از ایجاد

به گزارش عصرپرس، دکتر سعید نمکی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی ایران هلث، اظهار داشت: در ادبیات توسعه تعاریف زیادی از توسعه یافتگی مطرح شده اما یکی از این تعاریف می گوید که کشوری توسعه یافته نمی شود مگر اینکه از مسیر تولید ملی بگذرد و صنعتی شدن یکی از مراحلی است که کشورهای پیشرفته طی کرده اند.

وی با بیان اینکه صنعتی شدن با صنعت دار شدن متفاوت است، افزود: ممکن است برخی کشورها، ماشین آلات و دستگاه هایی را از سایر کشورها خریداری و نصب کنند اما چون فرهنگ تولید ملی را تجربه نکرده اند، دچار توسعه یافتگی با ابزار دیگران می شوند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با اینکه کشور، روزهای سخت زیادی را پشت سر گذاشته اما امروز شرایط تحریم، دشوار بوده و ایران یکی از سخت ترین دوران های خود را به ویژه با وجود هجمه های اقتصادی می گذراند. البته شک ندارم که با تکیه بر توانمندی های کشور با سرافرازی از این شرایط عبور خواهیم کرد و به دنیا نشان می دهیم که ایرانیان به راحتی به زانو در نمی آیند.

نمکی با اشاره به تعریف سازوکارهای مناسب در وزارت بهداشت برای حمایت از تولیدات داخلی، گفت: ساز و کارهای مناسب برای مقابله با هجمه های اقتصادی علیه ایران به خوبی مهیا نشد و تصمیم گرفتیم که با یک آرایش جدید، سازمان غذا و دارو را به قرارگاه تبدیل کنیم.

وی، یکی از اهداف ایجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو را سرعت بیشتر و آرایش مناسب و جهادی جدید و بسیج در مقابله با هجمه ها عنوان کرد و گفت: بنده فرماندهی این قرارگاه را بر عهده گرفتم تا برای شرایط پیچیده جدید، سازماندهی مناسب داشته باشیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: دومین هدف از ایجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو این بود که درها را به روی تولیدکنندگان و تمام ذینفعان باز کنیم و نگذاریم که آنها از پیچ و خم های بوروکراتیک خسته شوند چون سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی که جزو لاینفک آن است، نباید محلی باشد که مردم را در نظام بوروراتیک خسته کند.

نمکی با بیان اینکه به دنبال برقراری شفافیت کامل در وزارت بهداشت هستیم، گفت: اجازه نمی دهیم که هیچ حق و حقوقی از کسی ضایع شود چون یکی از دلایل خستگی و مهاجرت جوانان، احساس بی عدالتی است و وزارت بهداشت و به ویژه سازمان غذا و دارو را به پایگاهی تبدیل می کنیم که هر شخصی که به آن مراجعه کرد، اموراتش با سهولت انجام شود و قفل ها را باز می کنیم.

وی یکی دیگر از اهداف خود از ایجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو را مشارکت همه گروه های ذینفع در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دانست و افزود: در این ساختار از همه ذینفعان دعوت می کنیم و از نظرات آنها بهره مند می شویم. البته جلسات شورای مشورتی غذا و دارو هر ماه تشکیل می شود و در آن با فعالان حوزه تجهیزات پزشکی و دارو تشریک مساعی خواهیم کرد.

وزیر بهداشت از عدم پرداخت مطالبات به روز شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی و لزوم تسهیل در امور آنها به عنوان مشکلات این حوزه یاد کرد و گفت: وقتی وزارت بهداشت را تحویل گرفتم، گردونه ناقصی بر من تحمیل شد و امروز بیش از 9 هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی مطالبه داریم و اداره کردن وزارت بهداشت با بیش از 14 تا 15 هزار میلیارد تومان، کار آسانی نیست، اما نگذاشتیم که مشکلی رخ دهد و یا حقوق پرسنل با تاخیر پرداخت شود.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در سازمان غذا و دارو درها را به روی تولیدکنندگان و واردکنندگانی که درست کار می کنند، باز می کنیم و سعی می کنیم که گرهی بر گره های قبلی نزنیم و رانت و باجی به کسی داده نشود البته همانطور که به واردات رانت نمی دهیم، در تولید نیز رانتی نمی دهیم.

وی یادآور شد: بنده به عنوان وزیر بهداشت، متولی و پاسخگوی سلامت مردم و حتی گردشگران سلامت ورودی به ایران هستم و از تولیدکنندگان تقاضا داریم که به کیفیت فکر کنند چون بنا نیست که به محصولات کم کیفیت یا بی کیفیت اجازه دهیم در بازار عرضه شود و به آنها پروانه تولید بدهیم.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم اصلاح قیمت گذاری دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان ایرانی جان بگیرند و بتوانند برای خود بازارهای رقابتی و صادراتی پیدا کنند، از آنها حمایت می کنیم اما آنها باید قیمت ها را با کاهش هزینه های سربار و ورود به بازارهای صادراتی، کاهش دهند.

نمکی خاطرنشان کرد: دولت به عنوان خریدار عمده تجهیزات پزشکی با منابع محدود خود باید بتواند قدرت چانه زنی داشته باشد و بیمه ها نیز باید بتوانند خرید راهبردی کنند، بنابراین از تولیدکنندگان انتظار داریم که قیمت محصولات شان را با رعایت کاهش هزینه های سربار، کاهش دهند.

وی در پایان اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های حوزه سلامت بدانند که وزارت بهداشت، خانه و دفتر آنها و وزیر بهداشت، کارگزار آنها است و افتخار می کنیم که با تکیه بر جوانان مستعد ایرانی به دنیا ثابت کنیم که توانمندترین نیروها را در ایران داریم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: