اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - 09 June 2019
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر خبر داد:
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با بیان اینکه بی اطلاعی مبتلایان به فشار خون بالا از بیماری خود خطر عوارض این بیماری را افزایش می دهد، گفت: یکی از مهمترین اهداف بسیج ملی کنترل فشار خون آگاهی افراد مبتلا به این بیماری است.

حدود 57 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با بیان اینکه طبق نتایج پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال 1395، 36.4 درصد از افراد بالای 18 سال کشور دارای زمینه های فشار خون بالا هستند گفت: از این افراد  42.2 درصد مرد و 31.1 درصد آنها زن هستند.

لاریجانی با اشاره به اینکه شیوع فشار خون در بین ساکنان شهرها بیشتر است، اظهار داشت: 34.1 درصد از ساکنین مناطق روستایی و 37.4 درصد از ساکنین مناطق شهری دارای زمینه های فشار خون بالا هستند.

وی افزود: علاوه بر این 26.4 درصد از افراد بالای 18 سال کشور یعنی حدود 15 میلیون نفر مشکل فشار خون بالا دارند.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر گفت: از این جمعیت مبتلا به فشار خون بالا، 27.5 درصد زن و 25.2 درصد مرد هستند و 27.7 درصد در مناطق روستایی و 25.9 درصد در مناطق شهری ساکن هستند.

لاریجانی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی بر کنترل فشار خون اثر دارد، اظهار داشت: با افزایش شاخص ثروت خانوار کاهش فشار خون بالا مشاهده می‌شود به طوری که طبق برآوردها 21.9 درصد افراد غنی و 30.1 درصد افراد فقیر به فشار خون مبتلا هستند.

وی تحصیلات را شاخص دیگری برای کنترل فشار خون ذکر کرد و گفت: با افزایش میزان تحصیلات فرد شیوع فشار خون بالا کاهش می‌یابد. شیوع این بیماری 53.2 درصد در بین افراد بی سواد و 18 درصد در بین افراد با تحصیلات دانشگاهی است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر  هدف بسیج ملی کنترل فشار خون را افزایش آگاهی افراد از بیماری فشار دانست و بیان کرد: همچنین در این برنامه هدف این است که افرادی که فشار خون بالا دارند از بیماری خود مطلع شوند.

وی با ابراز این مطلب که درصد بالایی از افراد مبتلا به فشار خون در کشور از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت: در کل 56.9 درصد از افراد با فشار خون بالا شامل 47.4 درصد مرد و 64.8 درصد زن از بیماری خود اطلاع ندارند.

لاریجانی ادامه داد: تنها 55.7 درصد از ساکنین در مناطق روستایی با فشار خون بالا و 57.4 درصد از ساکنین در مناطق شهری با فشار خون بالا از بیماری خود مطلع هستند.

وی با تاکید بر اینکه این بی اطلاعی می تواند عوارض ثانویه بیماری فشار خون را تشدید کند گفت: 46.2 درصد از زنان و 32.1 درصد از مردان دارای فشار خون بالا خدمات درمانی مرتبط با بیماری خود را دریافت می‌کنند.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر گفت: با افزایش شاخص ثروت، افزایش درصد دريافت خدمات درماني موثر در بين بيماران مبتلا به فشار خون بالا مشاهده می شود. در بین افراد با فشار خون بالا، 39.5 درصد از ساکنین در مناطق شهری و 33 درصد از ساکنین در مناطق روستایی خدمات درمانی موثر دریافت می‌کنند

لاریجانی با هشدار این مطلب که شیوع فشار خون در کشور رو به افزایش است اظهار کرد: براساس نتایج مطالعه‌ای که به بررسی روند شیوع فشار خون بالا طی سال‌های 1369 تا 1395 پرداخته شیوع فشار خون بالا در سال 1369 در بین زنان و مردان به ترتیب از 10.3 درصد و 8.8 درصد بوده و این میزان در سال 1395 به 29.9 درصد و 25.3 درصد افزایش یافته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: