اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - 01 June 2019
وزیربهداشت:
وزیربهداشت مطرح کرد:در مورد داروهاي وارداتي كه توليد مشابه داخل دارد، نيز به شدت ایستادگی کرده ايم که وارد كشور نشوند. اعتقاد داریم صنعت داروسازی نباید لگدمال واردات شود.

صنعت داروسازی نباید لگدمال واردات شودبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، دكتر سعيد نمكي در نشست خبري با اصحاب رسانه با تاكيد بر اولويت پيشگيري بر درمان، اظهار داشت: در فاز دوم طرح تحول سلامت، اولويت پيشگيري بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر درمان بستری را دنبال خواهيم كرد.

وزير بهداشت افزود: طبق آمار، از 380 هزار مرگ در سال 96، حدود 313 هزار مرگ به دلیل بیماری های غیرواگیر و161 هزار مرگ نیز به دلیل فشارخون بالا یا بیماری های ناشی از فشارخون، رخ داده است، بنابراين نياز است كه بر اين عامل مهم، تاكيد و توجه بيشتري شود.

40 درصد از مبتلایان به فشارخون بالا، از این موضوع اطلاعی ندارند

دكتر نمكي ادامه داد: حداقل 40 درصد از مبتلایان به فشارخون بالا، از این موضوع اطلاعی ندارند و زمانی که دچار بیماری مزمن کلیوی یا سکته مغزی و قلبی می شوند، اطلاع پیدا می کنند که دیر است. به همین دلیل، کنترل فشارخون را به عنوان نخستین اولویت مقابله با بیماری های غیرواگیر معرفی کردیم.

دکتر نمکی با بیان اینکه 50 درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالا، تحت کنترل و درمان مناسب قرار ندارند، گفت: طبق برآوردها، در حال حاضر، حدود 15 میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: انتظار می رود در بسیج ملی کنترل فشارخون حدود 2 میلیون بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شود، گام بعدي نيز، ساماندهي و ارجاع اين افراد به پزشك و پيگيري درمان آنها است.

دكتر نمكي با بيان اينكه میزان مصرف نمک در ایران، دو برابر کشورهای دیگر است، افزود: میانگین مصرف نمک در ایران حدود 11 گرم و میانگین مصرف نمک در کشورهای دیگر، حدود 5 گرم است، بنابراين مردم بايد در گام نخست، نمك مصرفي خود را محدود كنند.

درحال حاضر، کمبود دارویی جدی در كشور جود ندارد

وزير بهداشت در ادامه اين نشست، در پاسخ به سوالی درخصوص کمبودهای دارویی در کشور، بيان كرد: درحال حاضر، کمبود دارویی جدی در كشور وجود ندارد و عليرغم فشارهایی که از سوي آمریکا وارد شد، به دلیل مشکلات بسیار جدی که در نقل و انتقال پولی ایجاد شده در بسیاری از موارد قفل شدیم. اما با تمهیداتی که اندیشیده شده، خوشبختانه تاکنون توانستیم اقلام دارویی مورد نیاز را به هر روشی که بوده وارد کنیم.

صنعت داروسازی نباید لگدمال واردات شود

 دكتر نمكي افزود: در مورد داروهاي وارداتي كه توليد مشابه داخل دارد، نيز به شدت ایستادگی کرده ايم که وارد كشور نشوند. اعتقاد داریم صنعت داروسازی نباید لگدمال واردات شود.

 وزير بهداشت ادامه داد: از طرفی در حوزه داروهای اساسی کمبودی نداریم و اگر کمبودی هست در داروهای خارجی مشابه داخلی است. البته برای بیماران صعب‌العلاج که ممکن است سیستم بدنشان به داروهای داخلی  واکنش نشان دهد، داروی مورد نیازشان را وارد می‌کنیم. در عین حال باید اضطراب کمبود دارو را از مردم دور کنیم. خوشبختانه علیرغم همه مشکلات، شیوه‌هایی را دنبال می‌کنیم که تا پایان سال چیزی به عنوان کمبود داروهای اساسی نداشته باشیم.

وزیر بهداشت خطاب به رسانه ‌ها افزود: از اصحاب رسانه و هر کسی که روح ملی دارد، خواهش می‌ کنم که کمک کنند تا در دام تبلیغاتی و شانتاژ واردکننده ‌ها نيفتيم، تصمیم به مبارزه جدی با واردات بی‌ رویه دارو گرفته ‌ام؛ چرا که این موضوع لگدمال کردن صنعت داخلی است. کمک کنید ذهنیت مردم را از اینکه داروی ایرانی کیفیت ندارد، دور کنیم.

رانت به تولیدکننده و واردکننده دارو نمی ‌دهیم

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ دارویی در داخل کشور تولید نمی‌ شود که کیفیت آن زیر سوال باشد، عنوان كرد: همین طور که رانت به واردکننده نمی‌ دهیم، رانت به تولیدکننده هم نمی‌ دهیم. قطعاً با کوچک‌ ترین مشکل در عرصه داروهای داخلی بزرگ‌ترین برخورد خواهد شد.

استقبال از تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو

دكتر نمكي در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تحقیق و تفحص مجلس از سازمان غذا و دارو گفت: با تحقیق و تفحص از کوچک‌ ترین جز وزارت بهداشت هم موافقیم و این حق مجلس است. هر دستگاهی که پاکیزه کار می‌ کند باید از تحقیق و تفحص استقبال کند. البته بحث تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو از سال قبل وجود داشت اما در کمیسیون مربوطه رای نیاورد و مجددا این موضوع مطرح شده است. همكارانمان در سازمان غذا و دارو به شدت فعالند و بحث‌ های قبلی به شدت به سمت شفافیت پیش می‌ رود و به حداقل رسیده است.

 مهار هزینه‌خیزی طرح تحول برای بیمه سلامت و تامین اجتماعی

وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت مالی سازمان تامین اجتماعی، بدهی این سازمان به وزارت بهداشت و همچنین هزینه‌های طرح تحول برای سازمان‌های بیمه‌گر گفت: بخشی از مشکلات و مسائل درمانی سازمان تامین اجتماعی به اثر طرح تحول در افزایش هزینه‌های آنها بازمی‌گردد که در این زمینه هم برای بیمه سلامت و هم برای سازمان تامین اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهیم تا هزینه‌خیزی را مهار کنیم؛ چرا که طرح تحول سلامت در دو تا سه سال گذشته ۴۰۰ درصد هزینه‌های بیمه سلامت را اضافه کرده است و در  سازمان تامین اجتماعی نیز این چنین تاثیری را داشته است. در همین راستا مهار هزینه‌خیزی تامین اجتماعی را دنبال می‌کنیم.

معوقات سازمان تامین اجتماعی

وی با اشاره به معوقات سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در بخش دولتی، گفت: در این زمینه یک سال و نیم تا دو سال معوقات پرداخت نشده است. از رئیس‌جمهوری خواسته‌ام که در این‌باره مداخله کنند. ایشان نیز دستور دادند تا با فروش قسمتی از سهام، بخشی از مطالبات پرداخت شود.

وی افزود: وزارت بهداشت رقم قابل توجهی از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است اما با این حال به دلیل احترامی که برای جامعه کارگری قائلیم هیچ کارگر محترم و بیمه‌شده تامین اجتماعی نیست که در بخش دولتی به آن خدمت داده نشود. در مجموع قرار شده تا هفته آینده قسمت قابل توجهی از بدهی را بپردازند.

وی تأکید کرد: ما حدود ۱۷ ماه از سازمان تامین اجتماعی بستانکاریم و تنها دانشگاه اصفهان که شهری کارگری است ۵۴۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است اما با این حال خدمات را قطع نکرده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده قسمتی از طلب‌هایمان پرداخت شود.

بیمارستان‌ها منتظر سوددهی در سال ۹۸ نباشند

وزیر بهداشت در ادامه درباره مشکلات بیمارستان‌های خصوصی و درخواست آنها برای افزایش تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: بیمارستان‌های خصوصی قطعاً مشکلاتی را از قبل داشته‌اند. در دوره فعلی ما دو اقدام انجام دادیم؛ یکی آنکه قبل از پایان سال تعرفه‌های سال جدید مصوب شد و دوم اینکه تعرفه‌های بخش خصوصی بالاتر از بخش دولتی بسته شد اما اینکه باز هم این تعرفه‌ها پاسخگو هست یا نه، به مشکل مزمن سال‌های گذشته باز می‌گردد که به دلیل رعایت حال مردم، شیب افزایش تعرفه‌ها ملایم بوده است. اخیراً نیز انتقاداتی به تعرفه‌ها داشتند که قرار شده این موضوع در شورای عالی بیمه مجدداً مطرح شود. با این حال از همکارانم خواستم امسال که سال سختی برای سفره مردم است، منتظر سوددهی نباشند.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که اقداماتمان زیان‌ده نباشد وگرنه امسال سال سود برای درمان نیست اما در عین حال امیدواریم که بتوانیم مختصر کمکی در این زمینه داشته باشیم.

 پرونده الکترونیک سلامت

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده الکترونیک سلامت، گفت: پرونده الکترونیک سلامت طی چند سال گذشته به صورت جدی دنبال نشده بود اما در سه ماه گذشته من و همکارانم به شدت وقت گذاشتیم و تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان تأمین اجتماعی در آن مشارکت داشته‌اند. بر سر قولم برای به سرانجام رساندن پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار هستم و این پرونده با حضور رئیس‌جمهوری برای افراد ایرانی و غیرایرانی که مجاز به زندگی در ایران هستند، سراسری خواهد شد.

وی افزود: در این راستا زحمت بسیاری صرف شد تا بتوانیم این گام را به سرانجام برسانیم. در همین راستا هم نسخه‌نویسی الکترونیک را آغاز کرده‌ایم. در فاز اول پرونده الکترونیک سلامت تمام فعل و انفعالات سلامت را با کد ملی ثبت خواهیم کرد. این پرونده ریل‌گذاری سیستم ارجاع و پزشکی خانواده است.

احیای طب سنتی و طب آلترناتیو

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در درباره طب ایرانی، گفت: باید دانشجوی طب داروسازی و علوم پزشکی را با مبانی محکم و منطقی دیرینه خودمان در علوم پزشکی آشنا کنیم. اقدامی که در این زمینه باید انجام شود احیای طب سنتی و طب آلترناتیو است. باید رفاقت و مفاهمه بین دانشگاه و طب سنتی ایجاد کنیم. کار دیگری که باید انجام شود توسعه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است. در زمینه طب آلترناتیو نظیر طب سوزنی، رایحه‌درمانی و ماساژدرمانی هم داریم رشته‌هایی را ایجاد می‌کنیم و استفاده از این ظرفیت را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین در رابطه با شرکت‌های داخل وزارت بهداشت گفت: در این‌باره به جمع‌بندی رسیده‌ایم؛ به طوری که تعدادی از شرکت‌ها منحل می‌شوند، تعدادی تا تسویه‌حساب به سمت تسویه و انحلال می‌روند، برخی هم به عنوان پوسته‌ای برای ارائه خدمت نگه می‌داریم. در رابطه با سهام پالایشگاه هم اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان وزیر بهداشت قول داده‌ام که وزارتخانه را به سمت شفاف‌سازی بروم. در حال حاضر ۸۰ درصد راه را رفته‌ایم. در نشست خبری بعدی در رابطه با کل پروژه شرکت‌ها شفاف‌سازی صورت خواهد گرفت و مورد مجهولی در رابطه با شرکت‌های تحت پوشش نخواهیم داشت.

 


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: