اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - 01 June 2019
مدیرکل دفتر آب و خاک‌وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:
مدیرکل دفتر آب و خاک‌وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۲ درصد از محصولات تولید شده آب بر است، گفت: ۶۵ در صد از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است .

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،رضا سرافراز ی مدیرکل دفتر آب و خاک‌وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به برداشت های نادرست گذشته که از مصرف آب در بخش کشاورزی همواره مطرح شده ۹۲ درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است.

وی افزود: این در حالی است که ۶۵ درصد از آب مصرفی در این بخش است و ۹۲ درصد از محصولات تولید شده آب بر دراین بخش است.

سرافرای گفت : ۶درصد آب مصرفی در بخش صنعت و ۲ درصد در بخش آب شرب است و مابقی این مصرف آب های مرزی و مخازن سدها مصرف می شود

کمتر از ده درصد چاه های کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند هستند

سرافرازی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه چند درصد از چاه های کشور مجهز به کنتور هوشمند هستند، گفت: بیش از ۷۰۰ هزار چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که ۳۵۰ هزار حلقه به صورت غیر مجاز هستند و یکی از مطالبات وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تامین اعتبار برای نصب کنتور هوشمند در این چاه است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم تامین اعتبار لازم کمتر از ۱۰ درصد این چاه ها مجهز به کنتور هوشمند هستند.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بالا بردن بهره وری است، گفت: در راستای بالا بردن بهره وری در محصولات کشاورزی از ۸ و نیم میلیون هکتار اراضی کشاورزی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن از شیوه های نوین آبیاری استفاده می شود و در بحث توسعه گلخانه ها نیز تمام ابزار ها و منابع آبی مجهز به سیستم تحویل حجمی آب شده اند.

اولین رویداد ملی سازگاری با کم آبی برگزارمی‌شود

بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا در نشست خبری رویداد ملی سازگاری با کم آبی با اعلام برنامه‌های این رویداد ملی گفت: این رویداد برای اولین بار در کشور همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در روزهای سوم تا پنجم تیرماه جاری برگزار می‌شود.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی وزارت نیرو در ادامه با اشاره به اینکه شعار رویداد متناسب با شعار سال، "رونق کسب و کارهای سازگار با کم‌آبی" انتخاب شده است، افزود: این رویداد که با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی به‌ویژه، وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن، تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد، شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های غیردولتی و دولتی است تا طرح‌های اجرا شده در اقصی نقاط کشور را که منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش تلفات آب، بازچرخانی آب و یا کاهش آلودگی آب شده است را در سطح ملی معرفی نمایند.

وی ادامه داد: نمایشگاه تخصصی این رویداد با محوریت معرفی توانمندی‌های بخش خصوصی، از دوم تا پنجم تیرماه آغاز به‌کارمی کند و می‌تواند زمینه رونق فعالیت‌ شرکت‌ها را در تقویت برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌ها را فراهم کند.

زهرایی، مهم‌ترین دستاورد این رویداد را تهیه فهرستی از مشخصات طرح‌های اجرا شده در حوزه‌های صنعت، معدن، انرژی، کشاورزی، دامپروری، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، شرب و فضای سبز و شرکت‌های ارائه کننده خدمات مشاوره و پیمانکاری این طرح‌ها دانست و افزود: این فهرست در سطح ملی منتشر خواهد شد و در اختیار تمامی دستگاه‌های عضو کارگروه‌های استانی سازگاری با کم‌آبی در 31 استان کشور قرار خواهد گرفت.

سهم آب مصرفی صنعت  ۱/۸است

محمد زاده معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ادامه  سهم آب مصرفی صنعت را ۱/۸ درصد دانست و گفت: در صورتی که بخش پتروشیمی، نیروگاهها ، دامداری ها و... را حذف کنیم آنچه که به صورت مستقیم به تولید اختصاص یافته تنها یک درصد است  و با توجه به ارزش اقتصادی آب به ازای هر لیتر آب مصرفی ۵۳ الی ۵۵ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه تا کنون چه تعداد شهرک صنعتی مجهز به تصفیه خانه فاضلاب شده اند،با توجه به اینکه هر توسعه ای بدون آب معنا ندارد، گفت: وزارت صمت در راستای کمک به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور در گام اول با  ایجاد ۲۳۰ تصفیه خانه صنعتی اقدام نموده و علاوه بر آن نیز ۷۵ سیستم بازچرخانی فاضلاب ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ۱۰ شهرک صنعتی برای واحدهای صنعتی که نیازمند آب برای سیستم خنک کننده هستند از سیستم استصال آب استفاده می کنند و همچنین از پساب شهرهای مسکونی نیز برای شهرکها و کارخانجات صنعتی استفاده می شود.

محمد زاده ادامه داد: در برنامه های صورت گرفته برخی از واحدهای صنعتی آب بر به مناطقی که مشکل آب ندارد هدایت می شوند و علاوه بر آن نیز نسبت به تولید تجهیزات کم آب بر در این شهرکها اقدام نموده ایم.

وی افزود:  شرکت های قدیمی با مصرف آب بالا با دستور وزارت صمت و استفاده از تکنولوژی های جدید تا ۴۰ درصد از مصرف خود را کاهش داده اند.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته مدیریت مصرف آب در ۳۱ استان کشور ، گفت: با ایجاد کنتور هوشمند در شهرکهای صنعتی مصارف واحدهای صنعتی مدیریت می شود و ۱۵ درصد از این شهرکها به فضای سبز با کشت گونه های کم آب بر تبدیل شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: