اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - 01 June 2019
در نشست خبری با اصحاب رسانه:
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی در خصوص جزئیات مراسم سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی،گفت: مراسم سی امین سالگرد بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت ۱۴ خرداد با سخنرانی رهبر انقلاب

به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در این نشست، گفت: ما در آستانه برگزاری سی امین سالگرد ارتحال جانسوز امام عظیم الشأن و پنجاه و ششمین سالگرد شروع نهضت مقدس اسلامی در 15 خرداد 42 هستیم. به نوعی هر دو این مناسبت به هم پیوند خورده اند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: بعضی از حوادث به اندازه ای ویرانگر و سهمناک بوده اند که در آغاز راه بعضی از همراهان امام از صف مبارزه جدا شدند. بسیاری از افراد به گوشه انزوا و سکوت سیاسی خزیدند و بعضی ها هم عملا پرچم مخالفت را برداشتند و شاید بسیاری از شما به یاد داشته باشید، قبل از پیروزی انقلاب شعار و تکیه کلام غالب این افراد این بود که مشت با سندان و مشت با درفش نمی تواند مقابله کند و این وضعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

وی یادآور شد: بعد از نهضت 15 خرداد و پیروزی انقلاب حوادث بسیار سخت تر و شکننده تر در کشور ما به وقوع پیوست. حوادثی همچون کردستان، خوزستان، تجزیه طلبان و بعد از آن هجوم بی رحمانه صدامیان به کشور اسلامی و در ادامه خیانت منافقین و جریانات همسوی آنها به مردم و نظام همه آنهایی که در متن این حوادث بودند می دانند که بسیاری از دیدگاه ها این بود که انقلاب اسلامی نمی تواند از این مشکلات عبور کند و همچنان این وضعیت ادامه داشت.

انصاری ادامه داد: در جنگ تحمیلی گروهی فریاد می زدند که واسطه واسطه ها را بپذیریم و شعار آنها در حقیقت سازش بود. گروهی می گفتند جنگ وقتی به پیروزی می رسد که حداقل به مقدار دشمن ابزار نظامی داشته باشیم و به تعبیر آنها گوشت و خون و صف انسانی نمی تواند مانع پیشروی دشمن تا دندان مسلح باشد. در حوادث دیگر همچون تحریم ها و تهدیدهای آمریکا و خصوصا تهدیدهای فزاینده ای که در این عصر علیه ما وجود دارد بسیاری آشکارا و پنهان باز بر همان عقیده ها هستند که ما در مقابل قدرت های جهانی توان مقابله نداریم.

وی تأکید کرد: این موضوع مخصوص نهضت ما نیست و حتی در تاریخ انبیاء هم نمونه این قضایا را سراغ داریم. من به دو سه نمونه قرآنی بسنده می کنم که ببینید قبل از اسلام و بعد از اسلام چنین وضعیتی وجود داشته است. در مقطعی از تاریخ وقتی لشکر داود مقابل جالوت قرار گرفتند گفتند ما توان مقابله با جالوت را نداریم. وقتی حضرت موسی هم با عصا ظاهر شد و اصحاب موسی چنین قدرتی را درک کردند، در عین حال وقتی جمعیت فرعونیان را دیدند گفتند ما به دام افتادیم. در جنگ احزاب، قرآن می فرماید وقتی دشمنان پیامبر(ص) حمله کردند مسلمانان یک فروپاشی عظیم پیدا کردند و بعضی ها به پیامبر(ص) گفتند اجازه بدهید ما به خانه برگردیم؛ و بسیاری متزلزل و پریشان شدند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: تاریخ از این حکایت ها که جمعیتی با امکانات کم و جمعیت کم در برابر دشمنان زیاد احساس تزلزل کردند، زیاد سراغ دارد. پس برای انقلاب ما هم این مسأله طبیعی خواهد بود که اگر یک روزی خدای ناکرده جنگ و یا تحریم جدی به وجود بیاید. عده ای بگویند ما توان مقابله نداریم و نمی توانیم در برابر دشمنانی که این همه امکانات و سلاح دارند مقابله کنیم.

وی اظهار داشت: سؤال اساسی این است که با وجود آن تزلزل و تردیدها در لشکریان حضرت داود(ع)،حضرت موسی(ع) و جریان پیامبر(ص)، چه شد که پیروزی به ارمغان آمد؟ این سؤال بسیار مهمی است و انسان باید جست و جود کند، عواملی که می تواند جامعه دچار یأس و بحران ذهنی شده را برگرداند. شما در صحنه های رقابت های بین المللی می بینید و می شنوید که بعضی از قهرمانان در مقابل یک حریف ناشناخته شکست می خورند و می گویند توان ما از داخل فرو ریخت. چه چیزی می تواند این توان فروریخته را سامان دهد.

انصاری با بیان اینکه اولین چیزی که به ذهن می رسد توان رهبری است، تصریح کرد: در تاریخ هنر رهبران الهی و غیر الهی این بوده که توانسته اند نزدیکان و جنگ آوران خود را از فروپاشی نجات دهند و آنها را برگردانند. چیزی که امروز باید به جوانان و جامعه یادآور شد این است که با وجود یک رهبر و فرمانده بزرگ می توان از تمامی بحران ها عبور کرد. تاریخ 56 ساله نهضت اسلامی مردم ایران گواه بر این واقعیت است.

وی تأکید کرد: وقتی 15 خرداد شروع شد و به ظاهر همه چیز به نفع درباریان پایان یافت، و امام را دستگیر و خیابان ها را به خون رنگین کردند، عده ای گفتند باید مبارزه را تمام کنیم و راه دیگری در پیش بگیریم. در این شرایط هیچ اطلاعیه و کلامی از امام که حکایت از ناامیدی باشد نمی بینید. یا وقتی که فرماندهان ارتش به امام گزارش حمله صدامیان را دادند، امام به آنها فرمود نترسید؛ شجاعانه آنها را به صحنه آورد. این هنر رهبری است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی یادآور شد: اولین چیزی که امام به آن تأکید کرد خودباوری بود. باید جامعه را به خودباوری برسانیم. اگر به خودباوری برسیم از هیچ قدرت و جامعه ای دست کم نداریم. مگر کشورهای پیشرفته دنیا که دارای قدرت شدند از روز اول همین قدرت را داشتند؟! بعضی از آنها ملت های بیابان گرد بودند که از فرط تنهایی و آوارگی جایی را انتخاب کردند و آنجا نقطه شروع پیشرفت آنها شد؛ چون به خودباوری رسیده بودند.

وی مسأله دوم را هم افزایی ملی و وحدت دانست و گفت: هیچ چیزی به اندازه هم افزایی جامعه و وحدت مورد تأکید امام نبود و هیچ چیزی به اندازه اختلاف امام را آزار و اذیت نکرده است و هرکسی که آهنگ اختلاف سرداده امام را اذیت کرده و هرکس هم که امروز در جامعه ما به هر شکلی اختلاف انگیزی کند و افراد را با هم دشمن کند، مطمئن باشید که دشمن امام است؛ ولو اینکه پرچم پیروی از امام را بلند کرده است. این یک واقعیت ملموس است که دست ها به تنهایی نمی توانند کار کنند. لذا هم افزایی و پیوندهای در جامعه باید باشد.

انصاری با اشاره به اینکه مسأله دیگر علم و آگاهی است، گفت: بعضی ها خیلی تلاش می کنند که بگویند تصمیمات امام و نظام در بعضی از جاها احساسی بوده است. ما در بعضی موارد این را می بینیم که ناگهان یک نامه امام زیر سؤال می رود. همه اینها برای این است که تصمیم علمی امام را زیر سؤال ببرند. آنهایی که با سبک و سیاق امام آشنایی دارند می دانند که کوچکترین تصمیمات شخصی تا مهمترین تصمیمات کشوری امام از روی علم بود و شکاک نبود.

وی با اشاره دردهایی که امروز از تهمت ها و شایعه سازی ها در جامعه می کشیم، اظهار داشت: بعضی از مردم بدون تأمل قضاوت می کنند. شگرد رسانه های بیگانه از اول اینگونه بوده است. در دوران مبارزه اینها برای اینکه افکار را به خودشان جلب کنند، دو خبر واقعی و 10 خبر القایی را نقل می کردند. امروز هم همین است. در بعضی از حوادث یک چهره سیاسی را می آورند که خوب قضاوت کند. اما در پس این توجه دل ها می خواهد القائات خود را داشته باشند. ولی خط امام خط آگاهی است و خط رسوا کردن بی دلیل و شایعه درست کردن و کوبیدن رقیب با هدف سیاسی خلاف آرمان ها و خواسته های امام است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: مسأله دیگر تأکید امام بر نهراسیدن از دشمن است. این یکی از نشانه های قدرت امام بود که اجازه نمی داد جامعه تصور دیگری غیر از واقعیات قدرت ها در ذهنشان شکل بگیرد که دشمنان قدرت و توان زوال ناپذیر دارند و شکست آنان دست نایافتنی است.

وی با اشاره به چالش های بین المللی کشور و تحلیل بعضی از افراد و سیاسیون از شکست ناپذیری آمریکا و برتری همه جانبه آن در مسائل نظامی و اقتصادی و سیاسی و تبلیغی و القاء ناتوانی نظام جمهوری اسلامی در مصاف با آنان، تأکید کرد: امام برای مقابله با این القائات فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. در مقابل اسرائیلی نیز که همه قدرت ها او را حمایت کردند، می فرمایند این غده سرطانی باید دور انداخته شود. این معنای نهراسیدن از دشمن است. ما راهی جز تحقیر دشمن نداریم. باید در مقابل قدرت های بیگانه سر عزت داشته باشیم.

انصاری ادامه داد: آخرین بحثی که امام از آن نیرو می گرفت و انقلاب را به پیروزی رساند و تا امروز هرچه داریم از برکات این انقلاب به دست می آوریم از این نکته است که امام همه چیز را از نصرت الهی می دانست. هیچ موقعی امام نگفت من انقلاب را پیروز کردم. بلکه می گوید خدا همه پیروزی ها را آفرید.

وی با بیان اینکه اگر نصرت الهی نبود ما نمی توانستیم رژیم شاه را شکست دهیم، اظهار داشت: همین که ترامپ می گوید نمی خواهد جنگ کنیم نصرت الهی است. هیچ کس نباید پیروزی های انقلاب را به نام خود ثبت کند و هرکس کاری کرده توفیق الهی بوده است. خدا است که همه را هدایت می کند و ما به کشور و راه امام مطمئن هستیم. ما با داشتن رهبری فرزانه و مردمی خودباور و خداباور آینده را خیلی خوب و درخشان می بینیم؛ و به گفته قرآن هم اعتقاد داریم که می گوید «إن تنصروا الله ینصرکم» و خدا نکند مردود امتحان الهی باشیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مراسم گفت: امسال در آغاز برنامه‌ریزی احتمال می‌دادیم که روز 14 خرداد یا روز بعدش با روز عید فطر مصادف شود. حقیقتا برنامه ریزی و تصمیم برای این مسأله که چه کنیم در یک زمان کوتاه رهبر معظم انقلاب هم باید نماز عید فطر بخوانند و هم در مراسم بزرگداشت امام سخنرانی کنند و نکته دوم حضور امام در دو صحنه برای ما بحث برانگیز بود که شاید دو مراسم برای مردم خسته کننده باشد.

وی ادامه داد: وقتی به نتیجه نرسیدیم و پیشنهادات چندگانه ای را خدمت دفتر مقام معظم رهبری ارائه کردیم. مقام معظم رهبری فرمودند مراسم سالگرد امام نباید تحت تأثیر مراسم دیگری قرار گیرد و باید در زمان و مکان خود برگزار شود.

انصاری یادآور شد: ما در گذشته سه کمیته اصلی برای برنامه ریزی کارها داشته‌ایم و امسال هم همان سه کمیته فعال بوده است. اولین کمیته، کمیته اجرایی که بار اصلی تمام کارهایی که مربوط به مراسم امام می شود توسط این کمیته است که توسط نماینده رئیس جمهور، وزیر کشور، تشکیل شد و همه نهادها با این کمیته همکاری های لازم را داشتند.

وی افزود: امسال همانند دو سال گذشته که مراسم در ماه رمضان برپا شد، مراسم را برای هفت استان در مجاورت تهران قرار دادیم که زائران بتوانند بعد از اذان ظهر روز 14 خرداد به سمت این مراسم حرکت کنند و برای روزه آنها مشکلی پیش نیاید. استان های دیگر برای اینکه مشکل روزه پیدا نکنند حضورنحواهند داشت، اما به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستادهای استانی، در سایر شهرها نیز مراسم بزرگداشت امام برگزار می شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی ادامه داد: در تهران بالغ بر 350 هزار نفر جمعیت متمرکز داریم که با امکانات مهیا شده در مراسم 14 خرداد شرکت می کنند و مسئولیت هماهنگی این جمعیت بر عهده قرارگاه شهید فهمیده و سازمان بسیج است.

وی گفت: در حوزه وسایل حمل و نقل، شهرداری تهران بر 2500 اتوبوس برای حمل و نقل زائران به کار گرفتند و شرکت مترو با فاصله چهار دقیقه زائران را ترابری می کنند و تاکسی های فراوانی از شهرهای پیرامون حرم به کار خواهند افتاد. وزارت راه و شهرسازی به وسیله راه آهن و حمل و نقل بین شهری آماده جا به جایی این عزیزان هست.

انصاری اظهار داشت: دستگاه ها و کمیته های دیگری همچون کمیته بهداشت، مسئولیت بهداشت و درمان زائران حرم را بر عهد دارند. ما در محدوده حرم تأمین دارو و پزشک انجام خواهیم داد و اکیپ های امداد و نجات در اطراف حرم آماده خدمت هستند. در تهران برای پذیرش بیماران احتمالی به بیمارستان های خاصی آماده باش کامل داده ایم. با هماهنگی نیروهای مسلح تعدادی از بالگردها آمادگی امداد هوایی را دارند. در پیرامون حرم بیمارستان صحرایی شامل اورژانس و اتاق های پزشکی ویژه بر پا شده است. ضمن اینکه کلیه زائرین تحت پوشش بیمه مرکزی ایران هستند.

وی با قدرانی از خدمات گسترده شهرداری تهران تأکید کرد: 22 منطقه شهرداری تهران درگیر این مراسم هستند و انواع خدمات را ارائه می کنند. ما در پیرامون حرم 200 دستگاه ون برای جا به جایی زائران به کار می گیریم. تعدادی ماشین برقی برای جا به جایی مدعوین در ضلع غربی به کار خواهیم گرفت. تعدادی ویلچر نیز برای جا به جایی معلولین و افراد سالمند به کار گرفته خواهند شد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با اشاره به تشکیل کمیته امنیت و ترافیک توسط دستگاه ها و مراکز نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و مردمی، اظهار داشت: این کمیته در مسائل مهمی همچون مسأله امنیت و ترافیک و انتظامات و همراهی کاروان ها نقش بسیار تعیین کننده ای ایفا می کنند؛ و همه نیروهای مسلح عاشقانه در این همایش بزرگ سیاسی و مذهبی حضور دارند.

وی در ارتباط با مسائل فرهنگی مراسم بزرگداشت امام، گفت: امسال با تأکید یادگار امام قرار بر این شد که در حوزه تبلیغات کارها را بسیار فشرده و محدود انجام دهیم و برنامه های گذشته، که کارهای بسیار تعیین کننده ای هم بود، به حداقل اکتفا کنیم و چاپ و انتشار کتاب ها و نشریه هایی در ارتباط با امام و همچنین تکثیر نرم افزارهای مختلف از آثار امام، برگزاری مسابقه وصیت نامه امام و همچنین تولید نمایشگاهی که شامل آثار سمعی و بصری هنرمندان می شود.

انصاری افزود: ما در کنار این برنامه ها دیدار شخصیت ها، سازمان ها و مراکز مختلف با یادگار امام و همچنین تجدید میثاق شخصیت ها و سازمان ها با آرمان های حضرت امام را داریم. باید به این نکته توجه کنیم که همه ساله ادیان الهی نقشی تعیین کننده و شور آفرین در مراسم امام دارند و به نام امام اطعام می نمایند. سخنرانی های مذهبی هم بر شکوه مراسم می افزاید و هم افزایی ما را با اقلیت های دینی به نمایش می گذارد.

وی ادامه داد: در مراسم امسال همه سفرا، کاردارها و نمایندگان مقیم کشورهای خارجی با نظم خاصی شرکت می کنند. امسال به مناسبت اینکه ما مهمانان خارجی مستقیما دعوت نکردیم، تعدادی از طلاب خارجی جامعة المصطفی در مراسم 14 خرداد شرکت خواهند کرد. نکته ای که ما باید بر آن تأکید کنیم حضور یکپارچه مردم در حرم امام است که امسال هم مانند سال گذشته مراسم سی امین بزرگداشت امام را از ساعت 17 و 30 دقیقه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و مداحی آغاز خواهیم کرد. ما انتظار داشتیم همانند مراسم سالگردهای پیش از ماه مبارک رمضان یادگار حضرت امام قبل از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنرانی کنند، اما ایشان با تأکید بر لزوم مراعات حال مردم روزه دار، از سخنرانی در این مراسم عذرخواهی کردند. نهایتا مراسم را با سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای برگزار خواهیم کرد و سخنان ایشان چراغ راه مقاومت در برابر جهانخوارانی که مشغول دسیسه علیه ملت ما هستند، خواهد بود.

وی در پایان گفت: بیش از 50 خبرنگار خارجی از کشورهای ژاپن، عراق، اسپانیا، ترکیه، فلسطین، لبنان و برخی دیگر از کشورها و همچنین بیش از 300 نفر از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های داخلی در مراسم سی امین بزرگداشت امام حضور خواهند داشت و این مراسم را پوشش خواهند داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: