اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - 01 June 2019
معاون بازرگانی وزیر صمت اعلام کرد:
معاون بازرگانی وزیر صمت با اعلام این خبر که در حال حاضر تصمیمی برای کوپنی شدن کالاهای اساسی در کشور نداریم، گفت: ما آمادگی لازم را برای کوپنی شدن کالاهای اساسی در کشور را داریم اما نیاز به این کار نیست چرا که به اندازه کافی کالا در کشور وجود دارد و نیازی به سهمیه بندی نیست .

تصمیمی برای کوپنی شدن کالاهای اساسی در کشور نداریم

به گزارش خبرنگار‌سرویس اقتصادی عصرپرس، عباس قبادی معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار در نشست خبری گفت: در ستاد تنظیم بازار اقدامات لازم برای ایام شب عید و‌ ماه مبارک رمضان برای عرضه مواد مورد نیاز مردم صورت گرفت و با این اقدامات ثبات تقریبی در بازار کشور ایجاد شد .

واردات ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز در سال ۹۷

قبادی در ادامه با اشاره به حذف  اختصاص ارز ۴۲۰۰ به واردات گوشت به کشور گفت: در کشور تنها ۱۰ درصد نیاز بازار، گوشت وارد می شود که این رقم نمی تواند ۹۰درصد را تحت تاثیر قرار دهد چرا که دامداران همه نیاز خود را به صورت ارز آزاد تهیه می کنند و با توجه به صرفه نبودن واردات گوشت ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی تبدیل شد و تولید دام در سطح کشور نیاز کل کشور را پاسخ می دهد.

وی ادامه داد: تولید دام زنده از ۴۵ میلیون راس به ۶۰ میلیون راس افزایش یافته و با توجه به خودکفا شدن تولید دام به دنبال حذف واردات هستیم.

وی گفت: نگاه ما توجه به تولید کننده و حمایت از مصرف کننده در کشور است تا تولید کننده آسیب نبیند.

معاون بازرگانی وزیر صمت در ادامه با اینکه سیل اخیر در کشور باعث گران شدن شکر شد ،گفت: هشدار های لازم برای جلوگیری از تنش و تامین نیاز کشور داده شد و با اقدامات صورت گرفته توانستیم شکر را تامین کنیم و در حال حاضر نیز حدود یک میلیون تن شکر در انبارهای کشور ذخیر شده و مشکلی برای تامین شکر نداریم.

قبادی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف شکر در داخل ۲ و نیم میلیون تن در کشور است ، گفت: از این میزان مصرف یک میلیون و ۶۰۰ تن آن از طریق داخل تولید می شود و مابقی از طریق شرکت های بازرگانی و با ارز ۴۲۰۰ تامین شده است.

معاون بازرگانی وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تصمیمی برای کوپنی شدن کالاهای اساسی در کشور نداریم، گفت: ما آمادگی لازم را برای کوپنی شدن کالاهای اساسی در کشور را داریم اما نیاز به این کار نیست چرا که به اندازه کافی کالا در کشور وجود دارد و دولت دستوری برای سهمیه بندی کالا ندارد.

وی در ادامه گفت: مرغ در حال حاضر با مبلغ ۱۱ هزار ‌ و پانصد تومان در حال عرضه است و مازاد عرضه توسط امور پشتیبانی دام خریداری شده تا تولید کننده آسیب نبیند و با قیمت مصوب در بازار عرضه شود.

قبادی در ادامه با اشاره به تامین کاغذ در سطح کشور تصریح کرد: مسولیت تنظیم بازار کاغذ در سطح کشور به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده تا تامین کننده و مصرف کننده مشخص شده تا به دست جامع هدف برسد و پیش بینی می شد که نیاز بازار در سال ۹۷ به میزان ۲۶۰ میلیون دلار در سال ۹۶ باشد اما متاسفانه مشکلاتی ایجاد شد و به ۳۲۰ میلیون دلار افزایش یافت .

تامین ۸۰ تن کاغذ با ارز ۴۲۰۰ برای نیاز رسانه ها و مدارس

وی ادامه داد: با توجه به تصمیمات صورت گرفته۸۰ تن کاغذ با ارز ۴۲۰۰ برای رسانه ها و مدارس و دانشگاه ها تامین شود و به صورت سیستمی و مدیریت شده در بازار عرضه شود .

 قبادی با بیان اینکه مبنای وزارت صمت برای کنارگذاشتن ارز ۴۲۰۰ برای برخی کالاها، به خاطر شرایط ویژه اقتصادی بود، اضافه کرد: ناچار بودیم در برخی جاها تغییر گروه کالایی و تغییر ارز به نیمایی را داشته باشیم و البته در سیاستهای کلان کشور هم این مورد پیش بینی شده بود.

دنبال مورد خرما دنبال منطقی کردن قیمت خرما هستیم

وی با اعلام اینکه سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما صادر شد، گفت: پیشنهاد ممنوعیت صادرات خرما را برای کنترل قیمت در داخل برای ماه مبارک رمضان، داده بودیم که به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسید. همچنین در مورد خرما دنبال منطقی کردن قیمت هستیم، پایین آوردن قیمت خرما نه کمک به مصرف کننده است و نه تولیدکننده.

ارز ۴۲۰۰ در مورد فولاد نداریم

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص فولاد نیز گفت: ارز ۴۲۰۰ در مورد فولاد نداریم، قیمت مواد فولادی در ستاد تنظیم بازار و زیرکارگروه آن بررسی می شود.

وی در پایان گفت: در یکسال گذشته در موضوع فولاد به سبب تولیدات خوبی که داشتیم، مشکلی وحود نداشت، کشور از لحاظ مواد فولادی هیچ مشکلی ندارد.

 

خبرنگار: پروین مرادی

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: