اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - 29 May 2019
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: پلیس فتا به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل در سراسر کشور به رصد و پایش فضای مجازی پرداخته و با شناسایی مجرمان به دنبال ایجاد امنیت سایبری برای هموطنان است.

پیشگیری و مقابله با جرایم توسط پلیس فتا حتی در ایام تعطیل

به گزارش عصرپرس، سرهنگ علی نیک‌ نفس اظهار داشت: متاسفانه در برخی از مناسبت‌های خاص مانند تعطیلات سراسری و بلند مدت، شاهد رشد برخی از جرایم سایبری مانند انواع کلاهبرداری‌های مالی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب هستیم.

وی افزود: یکی از عواملی که می‌تواند زمینه وقوع چنین جرایمی را فراهم آورد، اعتماد بیش از حد قربانیان به افراد آنلاین بوده که متاسفانه علی‌‍‌رغم اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته همچنان شاهد اعتماد نابجای برخی از هموطنان به افراد سودجو هستیم که در نهایت نتیجه‌ای جز کلاهبرداری و وقوع یک جرم سایبری در پی نخواهد داشت.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: هموطنان باید به این نکته توجه داشته باشند که افراد آنلاین در فضای مجازی می‌توانند دارای هویتی مجازی و دروغین باشند و برای جلب اعتماد طعمه‌های خود اقدام به برقراری روابط دوستانه کنند بنابراین اعتماد نابجا و بیش از اندازه به این افراد عواقب جبران ناپذیری برای فرد قربانی و اطرفیان وی به دنبال دارد.

وی یکی دیگر از عوامل رشد برخی از جرایم سایبری در این ایام را ذهنیت مجرمان دانست و گفت: برخی از مجرمان سایبری تصور می‌کنند در این ایام نظارت‌ بر فضای مجازی کاهش می‌یابد.

سرهنگ نیک‌ نفس افزود: برخی از سودجویان با این گمان که دستگاه‌های انتظامی در ایام تعطیل اشراف کاملی بر فضای مجازی ندارند، دست به فعالیت‌های مجرمانه می‌زنند در حالی که فعالیت پلیس فتا در این ایام با توجه به تعطیلات، نه تنها کاهش نمی یابد بلکه افزایش یافته و رصد موارد مجرمانه بیشتر از دیگر ایام خواهد بود؛ افزایش پرونده‌های جرایم سایبری تشکیل شده در مراجع قضائی پس از ایام تعطیلات نیز گویای این امر هست.

وی تاکید کرد: پلیس فتا به عنوان مهمترین دستگاه تامین کننده امنیت در فضای مجازی، در ایام پیش‌ رو، با بهره بردن از کارشناسان فنی اشراف کاملی بر فضای مجازی داشته و تمام تلاش خود را در جهت برقراری امنیت سایبری هموطنان و آسودگی خاطر آنها به کار خواهد بست.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری اظهار داشت: علاوه بر رصد و پایش مستمر فضای مجازی و شناسایی مجرمان سایبری، پاسخگویی به گزارش‌های مردمی، مشاوره و راهنمایی هموطنان، ثبت تخلفات سایبری مجرمان، سامانه گفت‌وگوی آنلاین و ... از دیگر فعالیت‌هایی هستند که پلیس فتا به صورت مستمر و با جدیت انجام می‌دهد.

سرهنگ نیک نفس از  عموم مردم خواست که جهت کسب اطلاعات و آموزش‌های لازم می‌توانند با مراجعه به وب سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir از آخرین اخبار، هشدارها و آموزش های سایبری مطلع شوند. همچنین در صورت نیاز و مشاهده موارد مشکوک مراتب را از طریق لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارند تا امکان انجام وظیفه و خدمتگزاری بهتر را برای ما فراهم سازند.

منبع: پایگاه خبری پلیس ایران

 


نام:
ایمیل:
* نظر: