اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 26 May 2019
در دریای خزر؛
مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد:صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در سال ۹۸-۹۷ حدود ۴۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

افزایش ۴۴ درصدی صید ماهیان استخوانیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت جهاد کشاورزی، مختار آخوندی مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: سال ۹۸-۹۷ نزدیک به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن ماهی استخوانی در دریای خزر صید شد.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این که صید ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید، کپور، کولی و کفال از ۱۵ مهر ۹۷ آغاز و تا اواخر فروردین ۹۸ ادامه داشته است، اظهار داشت: از مجموع صید انجام شده ۶۷ درصد مربوط به ماهی سفید، ۲۳ درصد کفال و ۱۰ درصد سایر گونه‌های اقتصادی بوده است.

وی تصریح کرد: صید ماهی سفید نسبت به سال ماقبل ۴۸ درصد و کفال ۵۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

آخوندی ادامه داد: از کل صید انجام شده در سال ۹۸-۹۷ حدود ۵۸ درصد آن در استان مازندارن، ۳۷ درصد در استان گیلان و ۵ درصد در استان گلستان صورت گرفته است.

وی مساعد بودن شرایط آب و هوایی در نواحی شمال کشور و اثرات تکثیر مصنوعی و طبیعی در سنوات گذشته با مشارکت تعاونی‌های صیادی در بازسازی ذخایر آبزی را از دلایل افزایش صید عنوان کرد.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: هر سال نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی در دریای خزر رها سازی و ۲۵ تا ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید نیز با کمک صیادان تکثیر مصنوعی می‌شود.

وی اظهار داشت: تکثیر طبیعی از هشت سال پیش در استان‌های شمالی کشور با کمک تعاونی‌های صیادی آغاز شده و مشارکت آن‌ها در این زمینه رو به افزایش است به طوری که سال گذشته تقریبا ۴۰ شرکت تعاونی صیادی در تکثیر طبیعی ماهی سفید فعالیت داشتند.

آخوندی با بیان این که در فصل صید سال گذشته ۱۲۱ شرکت تعاونی صیادی در صید ماهیان استخوانی دریای خزر فعالیت کردند، گفت: سرانه صید هشت شرکت تعاونی ۸۱ تن بوده و سهم صید استان مازندران بیشتر و گیلان در حد متوسط بوده است.

وی درباره صید کیلکا نیز تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش ها، سال گذشته نزدیک به ۲۶ هزار و ۱۵۰ تن ماهی کیلکا در دریای خزر صید شد که ۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد نشان می‌دهد.

آخوندی افزود: سال گذشته ۷۴ شناور در دریای خزر ماهی کیلکا صید کردند که ۳۰ فروند آن در استان گیلان و ۴۴ فروند در استان مازندران بوده است.

وی درباره صید غیر مجاز در سال ۹۸-۹۷ نیز گفت: از مجموع ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن صید ماهیان استخوانی نزدیک به ۳۵ درصد آن صید غیر مجاز بوده که آسیب زننده به ذخایر دریایی است، زیرا صیادان غیر مجاز شرایط و دستورالعمل‌های مربوط به صید مجاز مانند زمان صید، سایز گونه و نوع گونه را رعایت نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: سازمان شیلات از طریق یگان حفاظت از منابع آبزیان، کمیسیون تخلفات صیادی، نیرو‌های دریابانی و ناجا برای جلوگیری از صید غیر مجاز تلاش می‌کند، اما به علت نبود شغل کافی در نواحی ساحلی کشور، برخی برای تامین معیشت خود با حداقل امکانات در دریا صید غیر مجاز انجام می‌دهند.

وی بر توسعه فرهنگ پایداری ذخایر آبزیان در دریای خزر و سایر منابع آبی تاکید کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: