اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 26 May 2019
معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد:
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تشکیل شبکه‌های آموزشی علوم پزشکی خبر داد

تشکیل شبکه‌های آموزشی علوم پزشکی در کشوربه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا،  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به واسپاری مأموریت‌های ویژه به مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود:این شبکه‌ها با اجتماع تمامی دست اندرکاران یک حیطه، برای اجرایی سازی مأموریت‌های سپرده شده به مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل می‌شوند. لازم است که برای اجرایی سازی این مأموریت‌ها ساختار‌های منعطف و مناسبی شکل گیرد.

 وی به موضوع راه اندازی شبکه‌های آموزشی علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این شبکه‌ها موضوع بسیار مهمی هستد که راه اندازی آن چندی است در حوزه معاونت در حال پیگیری است و در شورای گسترش مطرح شده است.

لاریجانی با اشاره به تجربه کشور در راه اندازی شبکه‌های تحقیقاتی ادامه داد: در این برنامه حوزه معاونت آموزشی می‌تواند برای ماموریت‌های ویژه خود و همچنین مناطق آمایشی شبکه‌هایی ایجاد کند.

وی با تأکید بر اهمیت تشکیل این شبکه‌ها گفت: با واسپاری مأموریت‌ها به مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها در واقع در اجرای مأموریت همکار وزارت بهداشت هستند و لازم است مشارکت سایر مناطق و دانشگاه‌ها را نیز در اجرای این مأموریت‌ها جلب کنند. بر این اساس، تشکیل این شبکه‌ها ضروری است تا پیگیری این امور از سوی منطقه یا دانشگاه مسئول ماموریت به صورت رسمی‌تر صورت گیرد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه شبکه‌های آموزشی علوم پزشکی می‌توانند تمامی ظرفیت‌ها در سطح کشور را در یک حوزه تخصصی گردهم آورند گفت: مطالعاتی هم در این زمینه صورت گرفته و از تجارب مناطق در اجرای مأموریت‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تشکیل شبکه به معنی این است که تمام مراکزی که در حیطه یک ماموریت کار می‌کنند کار مستقل خود را انجام می‌دهند، ولی در عین حال در قالب این شبکه تصمیمات کشوری در آن حیطه با مدیریت مسئول آن ماموریت پیگیری می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ماموریت‌ها در سطح ملی تعریف شده و مورد حمایت قرار می‌گیرد، ادامه داد: نهاد‌های دولتی و خصوصی دست اندرکار هر ماموریت می‌توانند در شبکه مشارکت داشته باشند و ساختار این شبکه‌ها منعطف طراحی می‌شود.

وی افزود: کارگروهی در حوزه معاونت آموزشی مسؤولیت طراحی ساختار این شبکه‌ها را به عهده خواهد گرفت.

نظارت پنج لایه‌ای بر اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از نظارت پنج لایه‌ای بر اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور خبر داد.

علیرضا مغیثی با بیان این مطلب گفت: این نظارت از سطح ستاد وزارت بهداشت شروع می‌شود و تا سطح خانه بهداشت در روستا‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ستاد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب و غیر قطب، مراکز جامع خدمات سلامت در شهرستان ها، پایگاه سلامت در شهر، خانه بهداشت در روستا و ایستگاه‌هایی که در محل تجمع مردم برای سنجش فشار خون ایجاد می‌شوند، در این طرح مورد نظارت و پایش قرار می‌گیرند.

وی، هدف از پایش بسیج ملی را نظارت بر حسن اجرای انجام کار در طول دوره بسیج ملی و شناسایی ناکارآمدی ها، نابسامانی ها، اشکالات برنامه و انطباق وضعیت موجود با وضعیت مطلوب برنامه اعلام کرد و گفت: در طول اجرای بسیج ملی اهداف کوچکتری همچون حصول اطمینان از ابلاغ تمامی دستورالعمل‌ها به همه پرسنل و اطمینان از ابلاغ آن به کارگزاران، راهنمایی، هدایت و آموزش کارکنان در صورت لزوم، استفاده بهینه از منابع، نظم کاری بیشتر، ایجاد انگیزه در کارکنان، حفظ وحدت و یکپارچگی در بین کارکنان، وحدت رویه از ستاد تا سطح مرکز خدمات جامع سلامت را نیز دنبال می‌کنیم.

مغیثی اضافه کرد: ناظران موظف هستند بازخورد‌ها را همان روز به سطح بالاتر گزارش کرده و ملزم به رفع کاستی‌ها هستند. چنانچه لازم به ورود به یک مسأله از سطح بالاتر از ناظر باشد برای رفع مشکل سطح بالاتر ورود می‌کند و تمام فعالیت‌ها در ستاد نیز رصد خواهد شد.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: برآورد ما این است که ۱۵ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال، فشار خون دارند که ۵۰ درصد شناسایی شده اند و از این تعداد ۵۰ درصد درمان می‌گیرند و فقط ۲۰ درصد کنترل مؤثر دارند.

وی افزود: بنابراین حدود ۶ تا ۷ میلیون بیمار فشار خون ناشناخته داریم که این بسیج ملی کمک می‌کند که حداقل ۲ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال از وجود یا فقدان فشار خون خود مطلع شوند و اگر مبتلا هستند فشار خون خود را کنترل کنند.

مغیثی در پایان بیان کرد: انتظار داریم حداقل یک میلیون نفر در این پویش، درمان مؤثر دریافت کنند و بعد از اتمام طرح نیز در اختیار سیستم نظام سلامت در شهرها، روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: