اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 21 May 2019
با دستور رئیس جمهوری
معاون فنی و امور گمرک ایران اعلام کرد: با دستور مستقیم رئیس جمهوری برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و کالاهای ضروری مثل گوشت یک ساعته ترخیص می شوند.

کالا‌های ضروری یک ساعته از گمرک ترخیص می‌شوند

به گزارش عصرپرس از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی روز سه شنبه گفت: گمرک و سازمان صمت طی فراخوانی به همه صاحبان کالا که در ثبت سفارش مشکل دارند، اعلام کردند صاحبان کالا می‌توانند مسائل و مشکلات موجود در این زمینه را به گمرک و وزارت صمت اطلاع دهند.

وی ادامه داد: برای کالا‌های ضروری مانند گوشت ظرف یک ساعت تشریفات سیستمی انجام و کالا به در خروج هدایت می‌شود. این نوع کالا‌ها بدون ارزیابی به مسیر سبز که ساده‌ترین فرایند‌های قانونی را دارد ارجاع می‌شود. بر همین اساس طبق دستور رئیس جمهوری همه سازمان‌های همجوار موظفند که همزمان با تخلیه و حمل کالا و قبل از اظهار اقدام به نمونه برداری کالا و ارائه مجوز‌های قانونی کنند تا کالا بدون هیچ گونه تاخیری ترخیص شود.

ترخیص روان کاغذ

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پس از دستور معاون اول رئیس جمهوری درباره ترخیص همه کاغذ باقیمانده در گمرکات ظرف دو هفته چه اقداماتی صورت گرفت گفت: هم اکنون کاغذ‌های وارد شده به گمرک به صورت طبیعی در حال ترخیص است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته وی کاغذ در مسیر زرد گمرکی قرار گرفته که در آن تنها اظهارنامه‌ها از نظر اسنادی رسیدگی می‌شود و در صورت وجود سابقه تعیین ماهیت آزمایشگاه از همان نوع کاغذ، بدون نیاز به نمونه برداری و تعیین ماهیت مجدد کالای اظهاری، ترخیص انجام می‌شود.

جمال ارونقی تاکید کرد: طبق دستور رئیس جمهوری در صورت نیاز و درخواست واحد‌های تولیدی، فعالان مجاز اقتصادی و واردکنندگان کالا‌های اساسی، گمرکات به صورت شبانه روزی فعال هستند و ترخیص کالا را انجام می‌دهند.

دلایل ماندگاری کالا

ارونقی با بیان اینکه ماندگاری و دپوی کالا در گمرکات کشور دلایل متفاوتی دارد،گفت: یکی از این دلایل این است که واردکننده بدون توجه به مصوبات دولت اقدام به ورود کالایی کرده که جزو کالاهای ممنوعه دولتی است.

وی ادامه داد: برهمین اساس طبق مصوبات دولت نباید کالاهای مشمول گروه 4 برای اظهار و ترخیص قطعی از گمرک، وارد بنادر و مناطق ویژه و آزاد کشور می شد اما براساس عرف تجاری ایجاد شده در این زمینه، این اتفاق افتاده است. البته این توضیح به این معنی نیست که تمامی اقلامی که وارد این اماکن شده اند مشمول گروه 4 کالائی و ممنوع الورود هستند؛ در این خصوص هم باید قائل به تفکیک شد.

وی گفت: ازدیگر دلایل ماندگاری کالا به عدم توانایی صاحب کالا در پرداخت حقوق ورودی و کامل نبودن اسناد و مدارک مربوط می شود. این درحالی است که طبق قانون برای ترخیص کالا تمام تشریفات گمرکی باید انجام شود.

وی گفت: از سوی دیگر تا زمانی که کالایی به گمرک اظهار نشده باشد، هیچ اقدامی از سوی گمرک نمی تواند صورت گیرد و قانوناً ، گمرک هیچ مسئولیتی درباره آن ندارد. با این حال تاخیر در ورود به کشورِ این بخش از کالاهایی که هنوز به گمرکات کشور اظهار نشده به اسم گمرک تمام می شود. باید توجه داشت تأخیر بعد از اظهار کالا به گمرک قابل بررسی توسط این سازمان می باشد که آن هم ممکن است علل متعدد برون سازمانی یا درون سازمانی داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: