اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 21 May 2019
عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر با پیوند عضو توانسته اند حیات دوباره بگیرند و از سال گذشته تا کنون ۹۲۳ اهدا عضو صورت گرفته است.

با اهدای عضو بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور حیات دوباره گرفته‌اند

خبرنگار: وجیهه مرادی 

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مراسم تجلیل از دکتر غلامرضا پورمند و بزرگداشت روز ملی اهداء عضو که در مرکز همایش های بیمارستان سینا برگزار شد،گفت: بیش از ۵۰ هزار نفر با اهداء عضو توانسته اندحیات دوباره بگیرند.

وی ادامه داد:از ابتدای انقلاب تا کنون  ۳۷ هزار و ۶۳مورد پیوندکلیه، ۱۷۳ مورد پیوند قلب ،۱۵۷ مورد پیوند ریه ۲۹۳ موردپیوند پانکراس، و ۵۲ مورد پیوند روده در کشور انجام شده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه افزود: هر ۸ ثانیه یک نفر عضو به انجمن اهدای عضو کشور اضافه می شود.

نوبخت افزود: با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده در این مدت شاهد افزایش آمار ثبت نام کارت اهدای عضو بودیم به طوری که دیروز با متنی که در کابینه در اختیار نمایندگان قرار گرفت ۲۰ نفر به جمع دارندگان کارت اهدای عضو پیوستند و امیدوار هستیم تا چنین فعالیت‌هایی بتواند کمک چشمگیری به فرهنگ‌سازی اهدای عضو داشته باشد.

نوبخت در حاشیه همایش در جمع خبرنگاران گفت: در ۳۱ اردیبهشت سال ۶۸ حضرت امام (ره) بعد از دریافت نامه‌ای از دکتر ایرج فاضل فتوای تاریخی و حیات بخش انجام پیوند عضو را صادر کرد.

وی ادامه داد: در نامه‌ای که به دست امام رسید از ضرورت انجام پیوند از بیماران مرگ مغزی و اهمیت انجام این امر برای همراهی با علوم جهانی بحث شده بود و برای اولین بار مطرح شد که بیماران مرگ مغزی تا چند روز با استفاده از دستگاه زنده بمانند و اعضای بدن آن‌ها حیات افراد دیگری را حفظ کند.

نوبخت تصریح کرد: با توجه به قوانین آن زمان و جاری بودن فقه شیعه در کشور این نیاز وجود داشت تا امام طی فتوایی اجازه انجام این عمل را صادر کند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این امر موجب شد که اکنون امر پیوند در دورترین شهر ما انجام شود و در سطح جهانی بتوانیم در این خصوص حرفی برای گفتن داشته باشیم، در سال‌های بعد از انقلاب مجموعا ۷ هزار و ۲۶۴ بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفتند که منجر به انجام ۱۱ هزار و ۸۷۸ پیوند کلیه شد.

صدور بیش از 6 میلیون کارت عضو اهدا در کشور

وی تصریح کرد: انجام امر پیوند نیاز به اجرا شدن قوانین داشت و این قوانین در سال ۷۹ و در مجلس به تصویب رسید. یکی از فاکتورهای مهم در امر پیوند عضو، انجمن اهدای عضو است که با فعالیتش تا به امروز بیش از ۶ میلیون کارت عضو در کشور صادر شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه زمان در این امر اهمیت زیادی دارد و ممکن است با گذشت زمان نتوانیم از اعضای بدن فرد بیمار استفاده کنیم، گفت: شاید مهم‌ترین هدفی که در حال حاضر به دنبال اجرای آن هستیم، قانون برنامه ششم است، این قانون اهداف بسیار مهمی را در بر می‌گیرد و می‌تواند از جهات مختلف سود بسیاری برای نظام سلامت کشور داشته باشد. امیدوار هستیم که این برنامه به زودی اجرا شود و در خدمت مردم کشورمان قرار بگیرد.

 اهدای عضو، اهدای زندگی

دکتر ایرج فاضلمشاور عالی وزیر بهداشت در ادامه گفت: رشد پیوند در کشور در زمان نه چندان طولانی قابل تقدیر است افرادی که اعضا اهدا می‌کنند یک کار جهادی و ایثارگرانه انجام می‌دهند .

مشاور عالی وزیر بهداشت ادامه داد: مسئله پیوند اعضا که بانی آن امام راحل بودند ، زمانی صورت گرفت که بیماران کلیوی بخاطر نبود دستگاه دیالیز و تحریم های اوایل انقلاب با سختی های زیادی روبه رو بودند که با فتوای امام راحل پیوند اعضا شکل گرفت و در ادامه پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند های احشایی روده کوچک شروع شدو امروز یکی از بزرگترین کشور‌هایی هستیم که پیوند کبدرا انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که جوانی از دست می رود و پدر و مادر دریا دل او اعضای فرزند خود را اهدا کرده و‌جان چند نفر را نجات می دهند، این معامله سودمندی است که با خداوند انجام می دهند.

فاضل در ادامه با تقدیر از خانواده های اهدا کننده، گفت: در شرایط امروز نگران تیم‌های پیوند هستیم و این تیم‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند.

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار کرد: انجام پیوند‌های احشایی مثل پیوند روده یکی از سخت‌ترین پیوند‌های ممکن است که امروز در کشور ما انجام می‌شود، افراد زیادی در این امر تلاش کردند تا راه برای انجام این عمل انجام شود.

مشاور عالی وزیر بهداشت ادامه داد: پیوند اعضا در این سال‌ها پیشرفت چشم گیری پیدا کرده است و امیدوار هستیم به همین طریق کشورمان را همواره سرفراز نگه دارند.

ایران، کشوری موفق در بخش پیوند اعضا است

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در حاشیه این مراسم، گفت: در 2 سال گذشته تعداد اهدای عضو در کشور ثابت ماند، اما در 2 ماه ابتدایی سال 98 با توجه به آماده شدن زیرساخت‌ها و جبران کمبودها و نواقص، روند رو به رشد اهدای عضو در کشور آغاز شده است.

وی ادامه  داد: با وجود فشارها و مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها برای ما ایجاد شده و برخی از مواد و امکانات مورد نیاز پیوند عضو را تحت تاثیر قرار داده، اما با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، روند افزایش اهدای عضو در کشور ایجاد شده و امیدواریم با توجه به فرهنگ سازی انجام شده در این زمینه، موفقیت بیشتری درباره اهدای عضو کسب کنیم.

شادنوش در ادامه با بیان اینکه ما میراث دار خونِ دل خوردن ها و تلاش های عزیزانی مانند دکتر پورمند پدر پیوند کلیه ایران هستیم،تصریح کرد: خوشبختانه با پیشرفت پزشکی در کشور و وجود پزشکانی شاخص مانند ایشان توانسته ایم در بخش پیوند اعضا موفق عمل کنیم و در حال حاضرنیز استقبال مردم از اهدای عضو بالاتر رفته و امیدواریم سال خوبی را از نظر کاهش لیست انتظار برای عضو در پیش داشته باشیم.

براساس این گزارش،هر فرد مرگ مغزی به شرط اهدا در همان زمان اولیه می تواند به ۸ نفر عضو اهدا کند  و ۵۳ معلول را از معلویت نجات دهند . شایان ذکر است: هر دو ساعت یک نفر از لیست انتظار پیوند عضو در کشور می میرد.

به گزارش عصرپرس،در پایان مراسم از سال های تلاش دکتر غلامرضا پورمند تقدیر به عمل آمد. دکتر پورمند فلوشیپ پیوند کلیه از انگلستان، رئيس بيمارستان سينا، رياست مركز تحقيقات ارولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران، عضو انجمن ارولوژی آمریکا با انجام 1800 پیوند کلیه در کشور می باشد،وي دارای بيش از 70 طرح پژوهشي و انتشار بيش از 100 مقاله علمي در مجلات داخلی و خارجی می باشد.

با اهدای عضو بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور حیات دوباره گرفته‌اند

 




 

نام:
ایمیل:
* نظر: