به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: خوشبختانه عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در این شورا با اکثریت آراء ۱۵ کشور به عنوان عضو دائم پذیرفته شد.
معاون وزیر راه
و شهرسازی تأکید کرد: عضویت دائم ایران در این شورا میتواند توسعه ترانزیت ریلی را
بین کشورهای آسیای میانه و ایران، بیش از پیش تقویت کند و در فعال شدن بیشتر کریدور
شمال- جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
رسولی تاکید کرد:
با این حال برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال- جنوب بین آسیا و اروپا به طول ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، تکمیل حلقه مفقوده خط آهن رشت-
آستارا در اولویت مهم ما قرار گرفته است.
وی اظهارداشت:
هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای cis در هلسینکی فرصتی بود تا بتوانیم با مسئولان
راهآهن روسیه در خصوص تکمیل پروژه برقی کردن خط آهن گرمسار - اینچه برون مذاکراتی
را انجام دهیم و مقرر شد برای توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور، یک شرکت ریلی نیز تشکیل
شود.
شورای حمل و نقل
ریلی کشورهای مشترک المنافع CIS در سال ۱۳۷۱ برای هماهنگی فعالیت های حمل ونقل ریلی
بین کشورهای یاد شده تشکیل شد و هم اکنون، مقر آن در روسیه قرار دارد.