اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 15 May 2019
وزیر فرهنگ خبر داد :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ترخیص 6 تا 10 هزار تن کاغذ از گمرک تا دو هفته آینده، از ورود حدود 20 تا30 هزار تن کاغذ به کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با این ورود این حجم کاغذ مشکلات نشر کتاب و مطبوعات برطرف خواهد شد.

حدود 30 هزار تن کاغذ بزودی وارد کشور می شود

به گزارش عصرپرس، سید عباس صالحی روزچهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات و روند امور درباره مسائل و مشکلات کاغذ، گقت: موضوع کاغذ که در چند ماه اخیر مطرح شده مسئله مهم همه کسانی به شمار می رود که حوزه فرهنگی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه عناوین مختلفی در این قضیه دخیل و تأثیرگذارهستند اظهارداشت: تولید کشور ما در حوزه کاغذ بسیار کم است. سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد که به طور اسمی 170 هزار تن تولیدات دارند اما باید گفت تولیدات این کارخانه‌ها در سال 96 حدود حدود 10 هزار تن و در سال 97 حدود 20 هزار تن بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه نیاز کاغذ ما در سال حدود 400 هزار تن است در حالیکه که سهم تولیدات ما بسیار اندک است بنابراین نیاز به واردات داریم و از سویی باید در موضوع خودکفایی از قبل اقدامات لازم را انجام می‌دادیم. تولیدات کارخانه‌های کاغذ ما بسیار اندک است.

صالحی در عین حال گفت: سالانه حدود 400 هزار تن نیاز به کاغذ داریم که بخش عمده آن وارداتی است بنابراین در بخش مطبوعات با توجه به تیراژ، حدود 80 تا 100هزار تن مورد نیازاست.

عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیمات اتخاذ شده در دولت درباره کاغذ اشاره کرد و اظهار داشت: در اوایل سال مطرح شد که آیا ما می‌توانیم ارز 4200 تومانی را از کاغذ برداشته و به نیمایی تبدیل کنیم؟، که همین بیان طرح، تلاطم‌هایی را در بازار کاغذ ایجاد کرد بنابراین تصمیمات باعث شد کاغذهایی که به گمرکات وارد شده بود ترخیص نشوند.

صالحی ادامه داد: گفتگوهای مختلفی در دولت با تاکید رهبر معظم انقلاب مطرح شدکه دو مسئله تصمیم گیری از آن بیرون آمده و موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ارز 4,200 تومان باشد.

به گفته وی این تصمیم مبنای تصمیم‌گیری برای کاغذ شد که همه آنچه در گمرکات است ترخیص شود و حدود 6 تا 10 هزار تن در یک تا دو هفته آینده ترخیص می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال، گفت: حدود 20 تا30 هزار تن کاغذ هم در مسیر ورود به کشور است که با این ورود این مقدار و حجم کاغذ بطور یقین تا حد زیادی مشکل این حوزه برطرف می شود.

به گزارش ایرنا،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه کاغذهای سال گذشته وارداتی به کشور به بازار نرسید، یادآورشد: سازمان تعزیرات و وزارت فرهن کمیته‌ای تشکیل داده و به شکل جدی وارد میدان شدند.

به گفته وی قرار است مجموعه کسانی که ارز گرفته و کاغذ وارد نکردند یا وارد کرده‌اند اما توزیع آنها مشخص نیست، در این کمیته مورد بررسی قرار گیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر: