اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 15 May 2019
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد:
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه مسکن مهر استان قم تا شهریور امسال به اتمام می‌رسد، اعلام کرد: به نظر می‌رسد نیازمند رایزنی با قوه قضاییه برای تشکیل شعب ویژه‌ای به منظور حل مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر هستیم.

تشکیل شعب ویژه حل مشکلات تعاونی‌های مسکن مهربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیات سفر خود به استان‌های قم و اصفهان و همچنین دیدار با هیات‌مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان قم و کاشان را تشریح کرد.

حسینی با اعلام این مطلب که یکی از رویکردهای وزارتخانه در دوره جدید، اخذ نظر استان‌ها و دخیل‌کردن آنها در تصمیم‌های نهایی است، گفت: تلاش می‌کنیم تا در تصمیم‌گیری‌ها، نظر استان‌ها، ملاک‌عمل قرار بگیرد، زیرا تصمیماتی که گرفته می‌شود، آینه تمام‌نمایی از اتفاقاتی است که در استان‌ها رخ می‌دهد. به همین دلیل سفرهای استانی جزو برنامه‌های تمام معاونان قرار گرفته است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اولین سفر به منظور تحقق اهداف و سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی سفر به استان‌های قم و اصفهان انجام شد. در سفر به قم با همکاران اداره کل راه و شهرسازی قم نشستی را برگزار کردیم و مباحث و مسائل دو طرف به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد و نقاط قوت و ضعفی که در دوره های قبل وجود داشت نیز مرور شدند.

حسینی جلسه با نظام مهندسی استان قم را از دیگر موارد برشمرد که در سفر به قم انجام شد.

وی افزود: نظام مهندسی ساختمان قم خوشبختانه جزو نظام مهندسی‌های خوب در کشور و از انسجام مناسبی برخوردار است که تاکنون عملکرد مناسبی هم داشته است. معتقدیم، سازمان‌های نظام مهندسی هر چقدر که به سمت کارهای تخصصی و حرفه‌ای قدم بگذارند، اعتماد اجتماعی را بیش‌تر به خود جلب می‌کنند و در عین حال از حمایت بیش‌تری برخوردار خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مدیران کل حوزه مقررات ملی ساختمان و دفتر توسعه مهندسی در سفر به قم و اصفهان، وی را همراهی می کنند این دو حوزه را از موضوعات موردبحث در این سفر برشمرد و افزود: دیدار با استاندار و معاون عمرانی استانداری قم از دیگر مواردی بود که در سفر به قم انجام شد و در این سفر سیاست‌های وزارتخانه به استاندار قم منتقل شد و در عین حال خواسته های استاندار نیز در جلسه مورد بحث قرار گرفت.

حسینی تصریح کرد: در دیدار با استاندار قم، تکمیل مسکن مهر و اقدامات در خصوص تحقق طرح اقدام ملی؛ احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت

معاون وزیر راه و شهرسازی از برگزاری نشست شورای تامین مسکن استان قم با حضور مدیران کل راه و شهرسازی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در جلسه شورای تامین مسکن قم، نمایندگانی از شرکت تعاونی‌هایی که مسکن مهر باقیمانده دارند نیز حضور بداشتند و مباحث یک به یک و با جزئیات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی تاکید کرد: امیدوار هستیم، پرونده مسکن مهر استان قم تا شهریورسالجاری بسته شود.

بازدید از پروژه‌های شهرک پردیسان قم

حسینی بازدید از پروژه‌های شهرک پردیسان قم را از دیگر کارهای انجام شده در این سفر برشمرد و در بیان جزئیات سفر به کاشان نیز اعلام کرد: جلسه با فرماندار، رییس شورای‌شهر و شهردار کاشان و معاونان آنها با حضور مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان و مرور مسائل مختلف استان و تعیین راهکار برای آنها و تبیین سیاست های وزارتخانه راه و شهرسازی در سفر به کاشان انجام شد.

وی افزود: تصمیم های مهمی در خصوص بافت های واجد ارزش و بافت های فرسوده برای بازافرینی شهری گرفته شد که امیدواریم بتواند راهگشا باشد.

کاشان ۷۵۰ هکتار بافت فرسوده دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شهر کاشان از ویژگی ممتازی به لحاظ سنت برخوردار است. کاشان هم بافت تاریخی گسترده و با اصالتی دارد که باید از آن محافظت شود و هم دارای ۷۵۰ هکتار بافت فرسوده است که باید با بازآفرینی شهری بهسازی شود.

حسینی تاکید کرد: در جلسه فوق، تصمیم بر آن شد تا استان برخی از طرح‌ها و ایده‌های خود را برای بازآفرینی شهری در شهر کاشان برای معاونت مسکن و ساختمان تنظیم و ارایه کند. ما در ستاد وزارتخانه راه و شهرسازی تلاش می‌کنیم تا از شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع، همچون شرکت بازآفرینی شهری و سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین حوزه معاونت معماری و شهرسازی مطالب را منعکس و پیگیری‌های لازم را انجام دهیم تا موضوع بازسازی و بازافرینی شهری در کاشان به عنوان نمونه اجرایی و عملیاتی شود

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: جلسه ای با اعضای نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان برگزار شد که به کاشان آمده بودند. در آن جلسه در خصوص قانون نظام مهندسی ساختمان که طرح آن در مجلس شورای اسلامی وجود دارد بحث و تبادل نظر شد. تقریبا به اتفاق این نتیجه حاصل شد که این طرح، طرحی است که نه تنها قدمی رو به جلو نیست بلکه بسیاری از مشکلات را بر مشکلات موجود می‌افزاید.

حسینی افزود: پیش‌تر از استان درخواست کرده بودیم تا نظرهای خود را در این خصوص به ما اعلام کنند تا در تصمیم‌گیری‌هایی که در وزارتخانه می‌خواهد انجام شود ملاک‌عمل قرار گیرد که اینکار انجام شد. همچنین، برخی دیگر از مسائل حوزه نظام مهندسی ساختمان قم که به دلیل بخشنامه‌های سنوات قبل ایجاد شده بود نیز مورد بحث قرار گرفت.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ورود وزارت راه وشهرسازی به تمامی تعاونی‌های مسکن است یا تنها تعاونی‌هایی که مسکن مهر را انجام می دهند؟ گفت: تنها تعاونی‌های مسکن‌مهر تحت اختیارات وزارت راه و شهرسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیشترین مشکل در حال حاضر در حوزه تعاونی ها در خصوص مسکن مهر وجود دارد. به عنوان نمونه، هم اکنون بیش از ۸۰۰ واحد مسکن مهر استان قم باقیمانده است که همه آنها برای تعاونی‌هایی هستند که مشکلات حقوقی و قضایی متعددی دارند که باید حل و فصل شوند.

حسینی یادآور شد: در نامه‌ای از سوی وزیر راه و شهرسازی به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اعلام شده است که با توجه به بررسی سوابق مسکن مهر، از این به بعد، تعاونی ها برای جمع آوری جمعیت و گردآوری سرمایه اقدام کنند و از ورود به حوزه ساخت و ساز به صورت مستقیم، پرهیز کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می رسد نیازمند رایزنی با قوه قضاییه برای تشکیل شعب ویژه ای به منظور حل مشکلات تعاونی های مسکن مهر هستیم. زیرا مشکلات تعاونی ها ریشه دار و طولانی شده است و مردم به تنهایی قادر به حل مشکلات خود نیستند.

وی افزود: لازمه حل و فصل مشکلات تعاونی‌ها این است تا شعب ویژه تخصصی برای موضوع تعاونی های مسکن در قوه قضاییه تشکیل شود تا کار اتمام مسکن مهر و حل و فصل مشکلات تعاونی ها با سرعت بیشتری انجام شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: