اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 14 May 2019
جهانگیری تاکید کرد:
جهانگیری با اشاره به تحريم ها و آثار آن بر بودجه كشور تصريح كرد: خوشبختانه با تلاش هايي كه طي سالهاي اخير صورت گرفته ميزان وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي تا حد زيادي كاهش يافته و اگر زماني بودجه دولت 80 تا 90 درصد به نفت وابسته بود، اين وابستگي امروز به 30 درصد رسيده است.

کاهش ۳۰ درصدی وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی

به گزارش عصرپرس، اسحاق جهانگيري در اين جلسه با تاكيد بر اهميت وجود نظام يكپارچه و هماهنگ در حوزه پژوهش و فناوري كشور گفت: همه ساله كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي مهمي در دستگاههاي مختلف اجرايي انجام مي شود اما بدليل عدم وجود نظام هماهنگي برنامه ريزي و ارزيابي عملكرد پژوهش و فناوري، آثار و برون‌داد اين پژوهش ها در شاخص هاي اصلي اقتصاد كشور آن طور كه مورد انتظار است به چشم نمي خورد.

معاون اول رييس جمهور افزود: حتي گاهي ممكن است در برخي موضوعات دهها پژوهش در دستگاههاي مختلف انجام شده باشد اما بدليل عدم وجود نظام يكپارچه در بخش تحقيق و پژوهش، اين پژوهش ها نتوانسته اند اثرات و كارايي لازم را در جهت تسريع در روند توسعه كشور داشته باشند.

جهانگيري با قدرداني از دبيرخانه شوراي عالي عتف براي تدوين پيشنهاد ايجاد نظام هماهنگ برنامه ريزي، بودجه ريزي و ارزيابي عملكرد پژوهشي و فناوري كشور، اين پيشنهاد را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اصل اين پيشنهاد خوب است اما با توجه به نظرات اعضاي جلسه، لازم است مجددا در جلسه كميسيون دائمي شورا مورد بررسي قرار گيرد تا هم مطابقت بيشتري با برنامه ششم توسعه و سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي پيدا كند و هم نظرات همه دستگاههاي اجرايي ذيربط در آن لحاظ شود و سپس در جلسات آتي شوراي عالي عتف براي تصويب نهايي ارائه شود.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: در اين بازنگري و بررسي مجدد بايد قانون‌مند بودن اين پيشنهاد نيز مدنظر قرار گيرد تا اجراي برنامه هاي اين نظام يكپارچه در تعارض با وظايف و برنامه هاي قانوني دستگاههاي اجرايي نباشد بلكه زمينه را براي ارتقاء و بهبود برنامه هاي پژوهشي دستگاهها مهيا سازد.

جهانگيري با بيان اينكه امروز پس از اجراي شش برنامه توسعه در كشور، هنوز در بخش پژوهش در ابتداي مسير قرار داريم، خاطرنشان كرد: بايد تلاش كنيم بودجه مورد نياز بخش پژوهش تخصيص پيدا كند و با جديت هرچه بيشتر فعاليت هاي حوزه پژوهش و فناوري را ارتقاء بخشيم تا زمينه توسعه كشور بيش از پيش فراهم شود.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه توجه به امر پژوهش و تحقيق بايد جايگاه بيشتري در بخش خصوصي پيدا كند، اظهار داشت: لازمه توسعه اين است كه همه واحدهاي توليدي و بخش خصوصي، ارتقاء دانش و توانمندي علمي خود را افزايش دهند و به اين موضوع بيش از گذشته توجه داشته باشند.

وي همچنين با اشاره به تحريم ها و آثار آن بر بودجه كشور تصريح كرد: خوشبختانه با تلاش هايي كه طي سالهاي اخير صورت گرفته ميزان وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي تا حد زيادي كاهش يافته و اگر زماني بودجه دولت 80 تا 90 درصد به نفت وابسته بود، اين وابستگي امروز به 30 درصد رسيده و اين يعني اگر در بخش هزينه ها در دستگاههاي اجرايي صرفه جويي شود، منابع بيشتري مي تواند در قالب بودجه مورد استفاده قرار گيرد و در مسير توسعه كشور استفاده شود.

در اين جلسه كه وزير علوم، تحقيقات و فناوري، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، رييس دانشگاه تهران، رييس دانشگاه آزاد اسلامي و معاونين و نمايندگان پژوهشي دستگاههاي اجرايي ذيربط نيز حضور داشتند، دبيركل شوراي عالي عتف ضمن برشمردن ضرورت هاي ايجاد نظام هماهنگ برنامه ريزي و ارزيابي عملكرد، گزارشي از پيشنهاد ايجاد نظام هماهنگ برنامه ريزي، بودجه ريزي و ارزيابي عملكرد پژوهش و فناوري كشور ارائه و الزامات اجرايي اين پيشنهاد را نيز مطرح كرد.

برومند همچنين در خصوص مراحل مختلف اجراي پيشنهاد ايجاد نظام هماهنگ برنامه ريزي، بودجه ريزي و ارزيابي عملكرد پژوهش و فناوري و برنامه زمانبندي آن به ارائه توضيحاتي پرداخت و پس از بحث و تبادل نظر و ارائه نظرات اعضاء جلسه، مقرر شد اين پيشنهاد در جلسه كميسيون دائمي شوراي عالي عتف مورد بررسي مجدد قرار گيرد و پس از دريافت و اعمال نظارت دستگاههاي ذيربط، در جلسه آتي مطرح و تصويب نهايي شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: