اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 14 May 2019
وزیر‌بهداشت:
وزیر بهداشت گفت: سال گذشته ۱۰ میلیون در جهان بر اثر فشار خون بالا فوت شده‌اند در حالی که در کشور ما نیز پیش بینی میکنیم بیش از ۱۵ میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون بالا هستند.

۱۵ میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون هستند

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و‌ آموزش پزشکی در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون، گفت: فشار خون بالا در کشور زنگ خطری برای مردم است که ۴۰ درصد از افراد مبتلا از بیماری خود خبر ندارند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه کنترل فشار خون به عنوان اولویت مهم نظام سلامت است، گفت: فشار خون را می توان قاتل خاموش در طب دانست و اولین گام در کنترل آن توجه بیشتر مردم در وضعیت فشار خون است که باید بسیج ملی در این راستا انجام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد پزشکان اصلا از دستگاه فشار ‏خون استفاده نمی‌کنند و باید به پزشکان گفت که بررسی فشار خون بیمار بسیار مهم است.‏

نمکی در ادامه عوارض فشار خون بالا را سکته مغزی، نارسایی کلیوی و نارسایی قلبی دانست و گفت: هر ایرانی بالای ۳۰ سال سن باید در کنترل فشار خون خود اقدام کند و در همین راستا نیز وزارت بهداشت روش های کنترل آن را اطلاع رسانی کرده و تسهیلات و زیر ساخت‌های لازم را فراهم کند.

وزیر بهداشت گفت: در سال‌های گذشته دستاوردهای خوبی در عرصه سلامت کسب کردیم. ۲۹ سال پیش به عنوان اولین کشور شرق مدیترانه در زمینه ‏کاهش مرگ و میر اطفال و مادران باردار و پوشش واکسیناسیون مدال افتخار گرفتیم. در آن زمان دستاوردهای ما به علت فعالیت‌هایی ‏بود که هم برای ما کم هزینه بود و هم مشارکت بین بخشی عظیمی را نمی‌طلبید. برای مثال توانستیم ۶ بیماری مهلک قابل پیشگیری با ‏واکسن را با پنج دلار تقریبا ریشه کن کنیم.

نمکی ادامه داد: در آن زمان به عنوان معاون بهداشت می‌دانستم که الگوی همه گیری بیماری‌ها در ‏کشورهایی مانند ایران که از سنگلاخ بیماری‌های واگیر عبور می‌کند، افتادن به چاه ویل بیماری‌های غیرواگیر است.‏

وی ادامه داد: در آن دوره اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر را ایجاد کردم که توجه مسئولان نظام سلامت به این سمت برود ‏که از بیماری‌های غیرواگیر غفلت نشود. البته بعد از آن، اداره کل مربوطه تعطیل شد و پس از حدود چهار سال پیش این اداره کل ‏دوباره ایجاد شد.‏

نمکی بیان کرد: سهم بیش از ۶ درصدی شاخص تولید ناخالص ملی در دولت آقای روحانی به حدود ۹ رسیده است. سهم سلامت از ‏GDP‏ در کشورهای منطقه حدود ۷.۲ است. در این راستا باید به سمت کیفی کردن خدمات و استفاده کیفی از منابع سلامت حرکت ‏کنیم. در این زمینه باید اولویت را بر پیشگیری بگذاریم و به بیماری‌هایی مانند فشار خون بیشتر از قبل توجه کنیم.‏

نمکی اظهار داشت: یکی از مواردی که مردم باید در نظر داشته باشند، مصرف کمتر نمک برای کنترل فشار خون است. هیچ قومی ‏در طول تاریخ، هیچ رفتار تغذیه‌ای را بدون علت تاریخی ندارند. ایران یک سرزمین پر آفتاب است. در تهران ۲۵۴ روز آفتابی وجود ‏دارد. به علت تعریق بالا، بدن سدیم از دست می‌دهد و شیوه تغذیه به این شکل شد که مصرف نمک افزایش یافت. حالا همان شیوه ‏غذایی ادامه یافته، اما تلاش‌ها و فعالیت‌های فیزیکی و تعریقی که مردم در گذشته داشتند، دیگر وجود ندارد.‏

نمکی با بیان اینکه به صورت ناگهانی نمی‌توانیم الگوی تغذیه مردم را تغییر دهیم، گفت: باید با شیوه‌های پلکانی این کار را انجام دهیم و اگر بتوانیم ۳۰ درصد مصرف نمک در جامعه را کم کنیم، اقدام بزرگی انجام داده‌ایم. در این زمینه باید اول به سراغ رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها رفته و مهم‌تر از همه به سراغ خانم‌های خانه برویم. ما نمی‌خواهیم شعار دهیم که نمکدان باید از سفره حذف شود، اما اگر بتوانیم درصدی از مصرف نمک در جامعه را کم کنیم، بسیار خوب است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بتوانیم در این دوره فشار خون ۲۰ میلیون نفر را اندازه‌گیری کرده و ۲ میلیون مبتلا به فشار خون جدید را شناسایی کنیم، بسیار خوب است.وزیر بهداشت بیان کرد: در مرحله اول می‌خواهیم فشار خون ۲۰ میلیون نفر را بسنجیم و ۱۰ درصد این میزان، یعنی ۲ میلیون نفر را که از فشار خون بالای خود اطلاع ندارند، شناسایی کنیم. آخرین گام ما نیز این خواهد بود که بعد از شناسایی این بیماران، هم ‏مردم نسبت به خطرات فشار خون آگاه شوند و هم سیستم وزارت بهداشت در کنار مردم حضور مستمر داشته باشد.‏

وی افزود: همه معاونت‌های وزارت بهداشت برای این بسیج ملی همراه شدند و رسانه‌ها نیز در این زمینه می‌توانند کمک بسیاری انجام ‏دهند. سازمان‌های مردم نهاد و بسیج جامعه پزشکی نیز پای کار آمده اند، اما باید گفت که هیچ کدام به اندازه رسانه موثر نخواهند بود.‏

نمکی اظهار داشت: از رسانه‌ها می‌خواهم که اولا در زمینه بسیج ملی فشار خون همواره کنار وزارت بهداشت باشند و ثانیا پیام‌ها را ‏عالمانه منتقل کنند. اگر پیامی به جامعه منتقل شود که اثرات سوء آن بیشتر باشد، اصلا خوب نیست.‏

نیروهای بهداشتی پیشگامان عرصه سلامت و خط مقدم خدمت هستند

نمکی در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی درخصوص نقش نیروهای بهداشت، در برگزاری کمپین‌ های ملی، گفت: نیروهای بهداشتی پیشگامان عرصه سلامت و خط مقدم خدمت هستند. البته این بدان معنا نیست که پرستاران و ماماها در مقوله پیشگیری کار نکنند، اما اولویت با نیروهای بهداشت است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص سلامت نان ها، عنوان کرد: ما در حوزه غذا بسیار کم کار کرده ‌ایم. در گفتار بزرگان همواره تاکید شده که اگر در مملکتی بر روی آب و غذا و هوا و خاک، خوب کار شود، آن مملکت مشکلی نخواهد داشت، اما کشور ما در این حوزه ها همچنان دچار مشکلاتی هستیم.

نمکی با بیان اینکه گفته شده ۵۰ درصد نمک نان تا سال ٩٧ کم شده است، ادامه داد: به نظر می رسد، هنوز نمک نان ها بالا بوده و علت آن سست بودن آرد است. بنابراین باید روی کیفیت آرد کار کنیم؛ چراکه قوت غالب مردم به دلیل بالا رفتن قیمت برنج، نان است و باید روی کیفیت نان کار کنیم و کیفیت طبخ و جداسازی سبوس را ارتقا دهیم.

نقش آموزش در پیشگیری از بیماری‌ های غیر واگیر

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه حوزه پیشگیری و بهداشت، گفت: ما در کشور مشکل کمبود منابع نداریم، بلکه مشکل‌ ما مدیریت منابع است. در عین حال، باید توجه کرد که وزارت بهداشت حداقل تاثیر را در پیشگیری از بیماری‌ های غیر واگیر دارد و نقش عمده را آموزش در مدارس و خانواده ها ایفا می ‌کند.

نمکی افزود: اعتقاد من این است که مملکت را باید با همین منابع مدیریت کنیم. هنر مدیران این است که با منابع محدود مملکت را اداره کنند. در حال حاضر، ما با پول هشت تخت بیمارستانی، در حال راه اندازی ۴٠٠ خانه بهداشت عشایری هستیم تا نگران سلامت زنان باردار و واکسیناسیون کودکان‌ شان نباشند. بیش از ٣ هزار تخت بیمارستانی ضریب اشغال ١۵ تا ٣٠ درصدی دارند و این به آن معنا است که شاید می ‌توانستیم این منابع را در بهداشت صرف کنیم و قطعا اثربخشی بیشتری داشت.

آنچه را که به نفع سلامت است به کمک اصحاب رسانه پیش می‌ بریم

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص تبلیغات کالاهای مضر سلامت در صدا و سیما، گفت: تبلیغات باید براساس پروتکل‌ های وزارت بهداشت انجام شوند. من به عنوان وزیر بهداشت، خطی و سیاسی سخنی نمی گویم؛ چراکه بنده، وزیر بهداشت تمام مردم ایران اعم از اصول ‌گرا و اصلاح طلب، مسلمان، مسیحی و کلیمی هستم و وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست گره نمی ‌زنم؛ هرچند که دیدگاه سیاسی خاص خود را داشته و در کنار خود با افراد مخالف با دولت نیز همکاری نخواهم کرد. اما اجازه نمی دهم، این مجموعه با سیاست گرده زده شود، بنابراین، چنانچه سخنی درخصوص صدا و سیما می ‌زنیم، حزبی و سیاسی نیست، بلکه ملی است. در تبلیغات اگر مواردی خلاف پروتکل‌هایمان باشد، حتما تذکر خواهیم داد و زبان دوستی و رفاقت را به زبان خصومت ترجیح می‌ دهیم. ما آنچه را که به نفع سلامت است به کمک اصحاب رسانه و صدا و سیما پیش می‌ بریم.

نمکی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت استفاده از روغن پالم در مواد لبنی، اظهار کرد: آن زمان که بحث پالم سر و صدا کرد، موضوع یک پیام بهداشتی نبود. باید توجه کرد که یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه‌‌ای ندارد و اگر هم داشته باشد، عارضه آن کمتر از این است که مردم لبنیات مصرف نکنند. مطرح کردن این مسائل، فقط باعث ضربه به کارخانه ‌های لبنیات و وحشت مردم دچار پوکی استخوان از مصرف لبنیات شد و هیچ پیام بهداشتی مفیدی در پی نداشت.

وزیر بهداشت افزود: درخصوص مباحث مربوط به روغن پالم همکاران ما درتلاش هستند تا کاملا این ماده حذف شود. اگر گزارشی وجود دارد مبنی بر اینکه پالم از مسیرهایی وارد می شود که ما اطلاعی نداریم، حتما به وزارت بهداشت اعلام شود.

نمکی با بیان اینکه واردات پالم تحت کنترل قانونی بوده و به طور کلی پالم از لبنیات حذف شده است، گفت: اثبات شده که روغن‌هایی مثل پالم و اشباع در افزایش چربی بد نقش دارند، اما یک حد و آستانه هم دارند. یک درصد کره حیوانی یا پالم در لبنیات عامل زیان‌ ده و مخرب نیست و بر عکس نخوردن یک پیاله ماست به مراتب خطرناک‌ تر است. قطعا مصرف بالای روغن پالم یا جامد قطعا زیان ‌آور است، اما استرس و روان پریشی امروز بیشتر از پالم به مملکت آسیب می ‌زند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مصرف انبوه روغن پالم زیان ‌آور است، اما در سطحی که اجازه دادیم در کشور در صنعت شیرینی و بستنی مصرف شود، مشکلی ندارد و همه استانداردهای جهانی هم آن را پذیرفته اند. به عنوان مثال، متاسفانه غولی از کلسترول ساخته ایم که مردم از مصرف موادی چون تخم مرغ فرار می ‌کنند و مصرف تخم مرغ در ایران یک پنجم مردم آمریکا است، در حالی که اگر تحرک مناسب داشته باشیم و استرس ‌مان کم شود، روزی یک عدد تخم مرغ مضر نیست.

نمکی در ادامه این نشست خبری درخصوص پایش سلامت ‌آب‌ های معدنی نیز گفت: همکاران ما مرتبا پایش و نمونه ‌برداری انجام می ‌دهند. امسال ۳ هزار اکیپ بهداشتی برای نظارت بر سلامت مواد غذایی فعال بودند و امروز نظارت بر مواد غذایی و سلامت آن ها بهتر شده و در پایان سال ۹۸ هم، بهتر می شود.

وزیر بهداشت در بخشی از سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی و احتمال کاهش مصرف ریزمغذی‌ ها، گفت: اینکه افزایش هزینه های موادغذایی موجب بالارفتن هزینه های خانوار و جایگزینی مواد غذایی مغذی با شکم پر کن ها شده است، بیراه نیست. در این زمینه، موضوع را به عنوان عامل موثر در سلامت در دولت مطرح کرده ام و قرار شد، برای اقشار کم درآمد سبد تغذیه ‌ای حمایتی تدارک دیده شود.

در پایان این نشست از پوستر بسیج ملی کنترل فشارخون رونمایی شد

۱۵ میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون هستند

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: