اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 13 May 2019
معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی‌تاریخی، یک بسته حمایتی است که به مدیریت یکپارچه بافت‌های تاریخی کمک می‌کند.

طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی‌تاریخی

به گزارش عصرپرس، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، در برنامه زنده رادیویی رواق تماشا که از رادیو گفت‌وگو پخش شد، تصریح کرد: قوانین مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی از سال 1309 تاکنون تغییرات زیادی داشته است و در بعد از انقلاب نیز شکوفاتر شده است؛ اما از سال 1309 تاکنون، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی و تاریخی یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در حوزه میراث‌فرهنگی به تصویب رسیده است که یک بسته حمایتی است که به مدیریت یکپارچه بافت‌های تاریخی کمک می‌کند.

وی با اشاره به شهر یزد گفت: خوشبختانه شهر یزد به‌عنوان یک شهر جهانی ثبت شده است و اگر مدیریت یکپارچه و همکاری دستگاه‌های مختلف از سال‌ها قبل بود، شاهد وضعیت بهتر بافت‌های تاریخی بودیم.

وی افزود: ایران یک کشور تمدنی است، یک‌میلیون اثر تاریخی داریم که بیش از 34هزار اثر ثبت ملی شده است، خوشبختانه در سال‌های اخیر نهضتی به‌وجود آمده که دستگاه‌های مختلف ازجمله شهرداری‌ها به اهمیت میراث‌فرهنگی پی برده‌اند. این مطالبه مردمی و مطالبه مدیران محلی باعث شد تا فضایی برای حمایت بیشتر از حوزه میراث‌فرهنگی به وجود آید و خوشبختانه ماحصل این اهمیت و مطالبه گری تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: از همه نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم، خوشبختانه یک جو و فضای فرهنگی برای صیانت و حفاظت از ثروت ملی به وجود آمده است و دفاع جانانه و علمی نمایندگان مجلس از این طرح یک افتخار برای ما در میراث‌فرهنگی است.

وی ادامه داد: وقتی بنایی ثبت می‌شود، محدودیت‌هایی نیز به‌وجود می‌آید بنابراین باید تلاش کنیم وقتی بنا یا خانه‌ای ثبت می‌شود، ارزش پیدا کند و مالک افتخار کند، خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوبی در صیانت از آثار تاریخی هستیم که نمونه آن در شهر یزد است و هم‌اکنون 150 پروژه مرمتی توسط مردم در یزد در حال اجراست. در شهر کاشان نیز ارزش یک خانه تاریخی بیشتر از یک آپارتمان چندطبقه است. طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی به‌عنوان یک قانون جامع و بسته حمایتی کامل به رفع نواقص در بافت‌های تاریخی کمک می‌کند.

وی گفت: اگر تخلفی در حوزه ساخت‌وساز صورت گیرد فرد به کمیسیون ماده 99 در مناطق روستایی یا به کمیسیون ماده 100 در مناطق شهری معرفی می‌شود و جریمه پرداخت می‌کند اما در این طرح که به تصویب مجلس رسیده است، اگر تخلفی در بافت‌های تاریخی صورت گیرد، قلع‌وقمع می‌شود و آن تخلف با پرداخت جریمه برطرف نمی‌شود.

طالبیان گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در این طرح به‌خوبی به آن اشاره شده است، موضوع آموزش است. آموزش از ارکان فعالیت‌های ماست و نقش مهمی در حوزه میراث‌فرهنگی ایفا می‌کند که در این طرح به‌خوبی دیده شده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه به دیگر امتیازات این طرح اشاره کرد و گفت: اجرای هر طرح در بافت‌های تاریخی بر اساس این مصوبه یک طرح ویژه خواهد داشت و از قوانین طرح‌هایی مانند طرح‌های هادی و تفصیلی پیروی نمی‌کند. ضمن این‌که تدوین نظام فنی و اعتباری یکی از دیگر از امتیازات این طرح است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بخش دیگری از این طرح درباره بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های مختلف است، اشاره کرد و گفت: بناهای بسیاری داریم که در اختیار دستگاه‌های مختلف است که بر اساس این مصوبه دستگاه‌هایی که این بناهای تاریخی در اختیار آن‌ها است باید نسبت به مرمت و احیای آن آثار همت کنند، ضمن این‌که در این طرح به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تکلیف شده تا رسیدگی به بافت‌های تاریخی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

این مقام مسئول اضافه کرد: یکی دیگر از بخش‌های مهم این مصوبه این است که بانک‌ها اسناد بناهای موجود در بافت‌های تاریخی را به‌عنوان وثیقه برای اعطای تسهیلات می‌پذیرند.

وی افزود: حفاظت در حقیقت به معنای زندگی است و با صیانت و حفاظت از آثار تاریخی به دنبال این هستیم که زندگی در این بافت‌ها جریان یابد.

طالبیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سؤالی در خصوص حق کشف گفت: ما برای حق کشف ردیف اعتباری داریم. روش پرداخت حق کشف این است که اگر به‌عنوان مثال فردی به‌صورت اتفاقی اثری در ملک شخصی یا زمین کشاورزی خود کشف کند بنا بر نوع شیء کشف‌شده حق کشف به فرد اهدا می‌شود. ضمن این‌که به کشف‌هایی که توسط ضابطان قضایی صورت می‌گیرد، حق کشف تعلق می‌گیرد.

وی افزود: اگر فردی در محوطه‌های باستانی و به‌قصد تحصیل اشیای تاریخی اقدام به حفاری کند این کار جرم است و با متخلف برخورد می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در پاسخ به سؤالی درخصوص تخصیص اعتبار برای آثار ثبت جهانی ادامه داد: آثاری که در فهرست جهانی قرار می‌گیرند، امتیازاتی دارد که مهم‌تر از اعتباراتی است که احتمالاً به این اثر تخصیص می‌یابد، یونسکو کمک‌های مرمتی به برخی از آثار کمک می‌کند. این در حالی است که وقتی یک اثر ثبت جهانی می‌شود، به 35 زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود و به گردشگران کشورهای مختلف معرفی می‌شود. البته ثبت جهانی یک اثر پروسه بسیار پیچیده‌ای است. به‌عنوان مثال ثبت جهانی یزد، حدود شش سال طول کشید؛ اما وقتی ثبت می‌شود، به مقصد گردشگری در دنیا تبدیل می‌شود که این بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه این برنامه رادیویی و در پاسخ به سؤالی درخصوص وقوع حریق در بازار تبریز نیز گفت: کیفیت فضایی و کالبدی این بازار نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، چراکه در مرمت بازار تبریز شاهد مشارکت صددرصدی مردم بودیم. آتش‌سوزی در بخش کوچکی از این بازار صورت گرفته است. حدود 270هزار مترمربع عرصه بازار تبریز است که در 1200 متر عرصه شاهد وقوع حریق بودیم که البته معاون اول رئیس‌جمهوری قول مساعد برای پرداخت خسارات وارده به این بازار را دادند و بیمه‌ها نیز در این خصوص مشارکت دارند.

وی افزود: به‌محض وقوع حریق، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی که در حال گشت‌زنی بودند با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند و با حضور نیروهای آتش‌نشانی در کمتر از چهار ساعت حریق اطفا می‌شود.

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگوی تلفنی با این برنامه درباره طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی و تاریخی گفت: این طرح، هفته گذشته در صحن مجلس با قید یک فوریت به تصویب رسید و جزئیات آن نیز مورد موافقت قرار گرفت و به همت سازمان میراث‌فرهنگی و با وجود اهمیت مسائل اقتصادی این مهم به تصویب رسید که نشان‌دهنده اهمیت بافت‌های تاریخی و حفظ و صیانت از آن‌هاست.

وی درباره اعتبارات این طرح نیز افزود: مهم‌ترین بخش در این طرح در کنار مدیریت واحد، این است که مالکان خصوصی توانمند می‌شوند و باعث زنده ماندن بافت‌های تاریخی می‌شویم، مقرر شده است تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به بهسازی و احیای بافت‌های تاریخی اعطا شود و اگر به تأیید شورای نگهبان برسد سازوکارهای اجرایی آن به همت سازمان میراث‌فرهنگی و با کمک مجلس دنبال خواهد شد.

سیدهادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز در این برنامه رادیویی گفت: موضوع بافت‌ها یک موضوع جدید است و در قوانین سال 1309 نبود و خوشبختانه در سال‌های اخیر موردتوجه قرار گرفت و امروز شاهد تصویب این طرح از سوی نمایندگان مجلس هستیم.

وی افزود: این طرح از سال 1393 آغاز شد و در مجلس قبلی بررسی شد اما رأی نیاورد و در مجلس کنونی این طرح مجدداً موردبررسی قرار گرفت که البته نسبت به طرح سال 93 بروزتر شده و با نظر موافق نمایندگان به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی تصریح کرد: در این قانون بسته‌های تشویقی برای مالکان بناها در بافت‌های تاریخی دیده شده است و در این طرح از معافیت‌های مالیاتی تا اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی به چشم می‌خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، وی در ادامه گفت: در جلساتی که در کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص بررسی این طرح برگزار می‌شد، شاهد همدلی و مساعدت دستگاه‌های مختلف و نمایندگان مجلس درباره تصویب این طرح بودیم که نشان از بلوغ فرهنگی است و به همدلی دستگاه‌های مختلف در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: