اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 13 May 2019
نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر موافقت کردند.

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از بانک شهر

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز با تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر با ۱۰۶ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

محور‌های تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱. بررسی نحوه گرفتن زمین و ساختمان از شهرداری تهران و شهرداری‌های دیگر.

۲. بررسی اقدامات شرکت مسکن و ساختمان جهان وابسته به بانک شهر.

۳. بررسی اقدامات مرتبط با خط (۶) مترو.

۴. بررسی نحوه پرداخت و خرید پروژه مگامال.

۵. بررسی نحوه صدور پروانه ساختمانی برای ساختمان‌های بانک.

۶. بررسی دادن وام به شهرداران و مدیران شهرداری.

۷. بررسی اهلیت مدیران بانکی.

۸. بررسی نسبت مدیران بانک و مسئولین شهرداری و نسبت‌های احتمالی فامیلی میان کارکنان بانک و مقامات شهرداری.

همچنین بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سال ۹۲ تاکنون دستورکار دیگر مجلس در جلسه علنی امروز است.

پذیرش تابعیت فرزندان دارای پدر غیرایرانی

فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات، به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد نحوه اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در حوزه بازار‌های مالی را بررسی می‌کنند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی با ماده واحده و تبصره‌های این لایحه با ۱۷۰ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده واحده لایحه مذکور فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران در می‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر در مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی اقدام کند.

در تبصره ۱ این لایحه آمده است: در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسبت متقاضی، احراز نسبت با دادگاه صالح می‌باشد.

بر اساس تبصره ۲ لایحه مذکور افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل سوء پیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

شایان ذکر است در جریان بررسی جزئیات گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عنوان کرد که منظور از ازدواج در متن این لایحه ازدواج شرعی است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: