اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 12 May 2019
معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: با تکیه بر توان داخلی و اصلاح و برنامه ریزی در نیروگاه های کشور توانسته ایم 615 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کنیم، این در حالی است که هیچ نیروگاه جدیدی ساخته نشده است.

افزایش تولید ۶۱۵مگاوات برق بدون ساخت نیروگاه جدیدبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عبدالرسول پیشاهنگ معاون راهبردی تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در نشست خبری با اشاره به آمادگی نیروگاه های حرارتی در پیک 98 گفت: 85 درصد از ظرفیت تولید برق کشور در اختیار برق حرارتی است و بقیه توسط نیروگاههای برق آبی، تولید پراکنده و تجدید پذیر صورت می گیرد.

پیشاهنگ ادامه داد:ظرفیت نصب 81 هزار مگاوات است که 12 هزار مگاوات آن برق آبی، هزار مگاوات نیروگاه اتمی، 3 هزار مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر و 68 هزار مگاوات نیروگاه های حرارتی تولید برق دارند.

وی افزود: در شهریور هر سال برای 95 هزار مگاوات نیروگاه برنامه تعمیرات ابلاغ می شود که در سال جاری 93.930 مگاوات تعمیرات صورت گرفت و تا کنون 92.8 درصد پیشرفت داشته و تا15 پایان خرداد به اتمام خواهد رسید .

وی در ادامه با اشاره به اینکه  در سال 270 روز فرصت برای آمادگی پیک تابستان را داریم، گفت: حفظ، نگه داری و ارتقاء وضع موجود نیرو گاهها جز وظایف ماست که با برنامه های انجام شده و تنها با 3 درصد از هزینه ساخت یک نیروگاه توانسته ایم اصلاح و بهسازی را انجام و در همین راستا نیز در نیروگاه نکا 26.5 مگاوات، رامین 60، بندرعباس 120، شازند 10، سهند 10 و در مجموعه 226 و نیم مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاهی را داشته ایم.

معاون راهبردی تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اقدام هایی که برای خنک سازی نیروگاه های برق حرارتی که هزینه ای 30دلاری داشته است، افزود: تلاش شد شرایط عمومی طراحی نیروگاه های حرارتی به شرایط محیطی و منطقه ای تبدیل شود که این موضوع در نیروگاه کرمان انجام و براثرآن 10 مگاوات به ظرفیت تولید این نیروگاه اضافه شد.

وی هزینه آن را 50 دلار پرکیلووات برشمرد که در مقایسه با 600 دلار پرکیلوات هزینه احداث نیروگاه جدید، مقرون به صرفه است.

پیشاهنگ گفت: نیروگاه هایی که در پنج سال گذشته برای خنک سازی آنها اقدام شده 776 مگاوات ظرفیت داشته که امسال 389 مگاوات با خنک سازی هوای ورودی، افزایش تولید خواهیم داشت.

معاون راهبردی تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه نیروگاه های برق حرارتی به ارتفاع از سطح دریا و درجه حرارت حساسیت دارند، گفت:  این نیروگاه ها برای 15 درجه حرارت و ارتفاع همسطح دریا طراحی می شوند، بنابراین هر هزارمتر که از سطح دریا ارتفاع افزایش یابد، 12.5 درصد از ظرفیت نیروگاه ها کاسته می شود.

وی گفت: به ازای هر 10درجه افزایش حرارت 6.5 درصد از ظرفیت تولید این نیروگاه ها کاسته می شود و به دلیل طراحی 15 درجه ای، در هنگام تابستان با 35درجه متوسط حرارت کشور 12.5 درصد از ظرفیت نیروگاه های برق حرارتی کاسته می شود.

پیشاهنگ در ادامه با بیان اینکه برخی از نیروگاه ها قدمت ساخت 60 ساله دارند، گفت: یکی از مشکلاتمان در بخش نیروگاهی قدمت بالای برخی از آنهاست که با طراحی های صورت گرفته و طراحی های جدید با همان توان و راندمان روز اول در حال تولید برق هستند اما برای اینده باید به فکر نیروگاه های جدید باشیم.

تولید سالانه هزار قطعه نیروگاهی در داخل کشور

پیشاهنگ در ادامه با بیان اینکه تحریم ها کمک شایانی به افزایش توان داخلی کرده است .گفت: با اتکا به توان داخلی، شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه نیرو توانسته ایم تمام تجهیزات مورد نیاز را بومی ساز کرده و سالانه بیش از هزار قطعه را در داخل تولید کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ شرکتی در مجموعه برق حرارتی مجوز خرید تجهیزات خارجی را ندارد،گفت: چرا که توان داخلی کشور می تواند تجهیزات مورد نیاز را تامین کند.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: