اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 12 May 2019
نمایندگان مجلس با کلیات لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.

تصویب کلیات اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی با کلیات این لایحه با 188 رأی موافق، 20 رأیکردند. 

فرزندان مادر ایرانی حق انتخاب تابعیت ایرانی دارند

موافقان تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج ایران و مردان خارجی بر این باورند که فرزندان مادر ایرانی حق انتخاب تابعیت ایرانی دارند و در صورت بی توجهی به تابعیت آنها، ناهنجاری های اجتماعی صورت می گیرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایران با مردان خارجی با بیان اینکه اشخاصی که عنوان می کنند مادر به فرزند، خونی را منتقل نمی کنند باید به زندگی حضرت فاطمه (س) که افتخار بشریت است، نگاه کنند، گفت: سلسله سادات از طریق حضرت فاطمه (س) پایدار مانده و عزت و برکت اسلام و وحدت مسلمانان به دلیل وجود حضرت فاطمه است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه ما در آوردگاه تاریخی و تصمیم ساز مجلس دهم هستیم، افزود: باید تصمیم بگیریم که زن با مرد در انتقال تابعیت به فرزند مساوی و برابر است؛ زن در گذشته به عنوان کالا در کشور خرید و فروش می شد، اما در کشور اسلامی که زن به عزت و کرامت رسیده و پست های کلیدی را در دست گرفته اند، دولت و مجلس و طیف های سیاسی متحد و یکپارچه در این روزها برای احیای حق مسلم تاریخی زنان کشور تلاش می کنند.

وی ادامه داد: در مورد این لایحه کار کارشناسی شده و از تلاش های مرکز پژوهش های مجلس تشکر می کنیم؛ 6 کشور تابعیت مادر را قبول ندارند در حالی که جمعیت آنها کمتر از 10 میلیون نفر است و بیش از 92 کشور تابعیت مادر را قبول دارند و ما نیز باید به آنها بپیوندیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرزندان مادر ایرانی حق دارند تابعیت ایرانی را انتخاب کنند.

عبدالرضا مصری نیز در موافقت با این لایحه با انتقاد از اینکه ما گرفتار ماده 976 قانون مدنی شده ایم، بیان کرد: قانون مدنی تابعیت ذاتی را صرفاً از پدر نقل می کند در صورتی که مغایر آیه شریف قرآن است که می گوید «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» و خداوند می فرماید ما شما را از زن و مرد آفریدیم و نباید تابعیت را منحصراً به حضور مرد تلقی کنیم، بنابراین در این موضوع باید تجدیدنظر کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور ما بی در و پیکر نیست که هر کس دوست داشت وارد آن شود، تصریح کرد: اتباع نمی توانند به راحتی وارد کشور شوند که تابعیت بگیرند. ازدواج پدر و مادر فرزندانی که اوراق هویتی و تابعیت ندارند، شرعی است و نباید به کودکان آنها ظلم شود و فرزندان بی هویتی را با خود یدک بکشند.

وی با بیان اینکه نباید فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایران با مردان خارجی را مقابل جامعه قرار داد، گفت: از وزارت تعاون، مرکز پژوهش ها برای ارائه گزارش در مورد 16 هزار خانواری که همسر آنها ایرانی هستند، تشکر می کنیم. در واقع نرخ طلاق در این خانواده ها 91 درصد پایداری داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: این فرزندان با خواست خود متولد نشده اند و نباید آنها را از حق تابعیت و شناسنامه محروم کرد.

در ادامه بهمن طاهرخانی نیز در موافقت با لایحه مذکور با بیان اینکه مباحث مربوط به تابعیت حقوقی است و ارتباطی با مباحث فقهی ندارد، گفت: در کشور اتباع بیگانه زیادی وجود دارد، البته ما می خواهیم به کسانی تابعیت اعطا کنیم که از مادر ایرانی متولد شده اند و امروزه با توجه به پیشرفت جوامع باید به آن توجه داشته باشیم و بدون شک اگر تابعیت ایرانی به فرزندان بی هویت ارائه نشود، ناهنجاری های اجتماعی افزایش می یابد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی شخصیت، ارزش و تابعیت داده شود تا شاهد ناهنجاری های اجتماعی نباشیم. وزارت امور خارجه و وزارت کشور می توانند اعطای تابعیت را به درستی مدیریت کنند و اگر این ماده واحده تصویب شود، صدمه ای به امنیت و منافع ملی وارد نمی شود.

وی ادامه داد: تعداد کشورهایی که تابعیت نمی دهند بسیار محدود است و نیاز است ما نیز به کشورهای تابعیت دهنده بپیوندیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: