اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 08 May 2019
وزیر صمت تاکید کرد:
وزیر صمت گفت: همه واحد‌های تولیدی کشور نیاز‌شان را به مواد اولیه تا پایان سال برای جلوگیری از توقف تولید تامین کنندو در صورت مشکل به ادارات کل صنعت استانها، استانداری‌ها و ستاد‌های استانی مراجعه کنند

حفظ و رونق تولید، اساس کار وزارت صنعتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس  از صدا و سیما، رضا رحمانی در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود شایعاتی مبنی بر توقف فعالیت برخی واحد‌های تولیدی به دلیل نداشتن مواد اولیه تولید، گفت: بخش عمده مواد اولیه کارخانجات ما تولید داخل است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد که بخواهد واحدی متوقف شود، اما آنچه مطرح است این است که زنجیره توزیع باید اصلاح شود چراکه در گذشته واحد‌هایی بودند که یا تولید کننده نبودند و یا واحدشان تعطیل بود که این واحد‌ها اقدام به دریافت مواد اولیه می‌کردند و این واحد‌ها باید بدانند دولت در این زمینه نظارت جدی خواهد داشت.

وی افزود: ممکن است در بین بیش از هشتاد هزار واحد صنعتی، چند واحد برای تامین مواد اولیه تدبیر نکرده باشند، اما این موضوع قابل تسری به همه واحد‌ها نیست و خوشبختانه صنایع اصلی ما نظیر واحد‌های پتروشیمی، مس، آلومینیوم و فولاد، صنایع خودرویی و غذایی و پوشاک مشکل عمده‌ای بابت تامین مواد اولیه ندارند.

رحمانی افزود: جلسات متعددی هم با مسئولان بانک مرکزی برای تامین نقدینگی واحد‌های صنعتی داشته ایم که نتایج خوبی در پی داشته است.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه باید هم تولید فعلی حفظ شود و هم ظرفیت‌های خالی صنایع را فعال کنیم افزود: نظام بانکی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تامین نقدینگی واحد‌ها در تلاش هستند و رونق تولید هم اساس کار امسال ماست و در این زمینه کارگروه‌های مربوطه فعال هستند.

وی همچنین تصریح کرد: دولت معتقد است هر کالایی که با ارز دولتی وارد کشور شده باید به مصرف کننده واقعی برسد و نظام توزیع ما باید این اطمینان خاطر را ایجاد کند، اما متاسفانه در سال گذشته این موضوع در کالا‌هایی نظیر گوشت رخ داد و لذا مُصر هستیم که کالایی که با ارز دولتی وارد می‌شود در زنجیره توزیع به دست مصرف کننده واقعی برسد.

رحمانی همچنین با اشاره به نقش مخرب برخی سایت‌های اینترنتی در تلاطمات ایجاد شده در بازار خودرو در دو هفته گذشته گفت: هم اکنون تولید خودرو به روال عادی در حال انجام است و بخش عمده‌ای از مشکلات خودرو‌های خودروسازان که در پارکینگ‌ها متوقف بودند حل شده و در روز‌های آینده عرضه خواهد شد تا بازار تنظیم شود و تعهدات خودروسازان طبق قاعده قبلی یعنی اختصاص ۸۰ درصد تولید به تعهدات معوقه و اختصاص ۲۰ درصد باقی مانده به فروش فوری در حال انجام است.

وزیر صنعت همچنین در خصوص تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان گفت: گوشت، شکر و برنج در حال توزیع است و طبق گزارش امروز وزارت جهاد کشاورزی در هیئت دولت، میزان ذخایر این کالا‌ها کافی است و مشکلی وجود ندارد، اما در اوایل سال، وقفه‌ای در توزیع رخ داد که ناشی از سیلاب بود و موجب کمبود این کالا شد، اما در حال حاضر هیچ مشکلی در توزیع وجود ندارد.

وی افزود: با توزیع برنج‌های موجود در انبار‌ها ذخیره سازی و همچنین برنج تولید داخل قیمت این کالا کاهش می‌یابد.

رحمانی همچنین در خصوص نوسان قیمت کالا‌هایی نظیر ماکارونی و تن ماهی نیز گفت: در سطح عرضه هم توزیع عمده و هم بحث نظارت در توزیع را افزایش داده ایم و امیدواریم انجام توامان این دو اقدام، تاثیر گذار باشد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: