اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 07 May 2019
با تصویب نمایندگان مجلس؛
نمایندگان مجلس بانک‌ها و موسسات اعتباری را مکلف به پذیرش سند بنا‌های ثبت شده به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات کردند.

بانک‌ها مکلف به پذیرش سند بنا‌های ثبت شده به عنوان وثیقه شدند

به گزارش عصرپرس از خانه ملت،نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی – فرهنگی با ماده (۷) این طرح با ۱۶۷ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۷) آمده است: بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اسناد مالکیت مربوط به بنا‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی را که مالکیت آن‌ها قابل انتقال باشد به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات مرمت و احیاء بپذیرند.

همچنین نمایندگان با ماده (۸) طرح مذکور با ۱۷۴ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

همچنین در ماده (۸) طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی آمده است: در مواردی که حریم بنا‌ها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی موضوع این قانون در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۸۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن قرار داشته باشد، به نسبت سهم مساحت این بنا‌ها و بافت‌ها از کل مساحت بافت‌های فرسوده، اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون مذکور با رعایت ضوابط حفاظت از بافت‌های تاریخی – فرهنگی به حریم بنا‌ها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی نیز اختصاص می‌یابد.

بر اساس تبصره این ماده؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل موظف است به نسبت مذکور در این ماده تسهیلات بانکی موضوع ماده (۱۵) "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" را به امر احیاء و حفاظت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی اختصاص دهد.

مهلت يکساله ایجاد نظام فنی و اجرایی بنا‌های تاریخی- فرهنگی

نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه را مکلف به ایجاد نظام فنی و اجرایی بنا‌های تاریخی- فرهنگی ظرف مدت یکسال کردند

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداری بنا‌های تاریخی- فرهنگی، با ماده ۴ این طرح با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین ماده ۵ طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی با ۱۶۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در صحن مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت.

در نشست امروز مجلس همچنین نمایندگان با ماده ۶ طرح مذکور با ۱۷۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۴ طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای با استفاده از امکانات موجود و با مشارکت سازمان نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردان‌های تجربی در زمینه‌های حفاظت و احیای بنا‌ها و اماکن تاریخی- فرهنگی اقدام کند.

براساس تبصره این ماده؛ سازمان موظف است سازوکار طراحی و اجرای فعالیت‌های مرتبط را به گونه‌ای برنامه ریزی، تنظیم و تدوین کند که استفاده از نیرو‌های موضوع این ماده در اولویت قرار گیرد.

همچنین براساس ماده ۵ طرح مذکور؛ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش مکلفند با مشارکت سازمان، سرفصل، محتوای دروس و شیوه آموزش رشته‌های مرتبط با حفاظت و احیای بنا‌ها و بافت‌های تاریخی- فرهنگی با رویکرد مهارت آموزی در این تخصص‌ها را اصلاح و یا تکمیل کنند.

در ماده ۶ این طرح آمده است که سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بنا‌ها و بافت‌های تاریخی- فرهنگی اقدام کرده و به تصویب هیات وزیران برساند.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را بدین شرح قرائت کرد:

تذکر یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه به وزیر آموزش و پرورش درباره تعلل و بدقولی در خصوص مطالبات فرهنگیان و معلمان. این تعلل باعث آزردگی آنان شده است. همچنین تذکر به وزرای نیرو و جهادکشاورزی درباره تعلل در انجام اقدامات لازم برای پایاب‌های سد شهرستان میانه

تذکر مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم به رییس جمهور درباره ضعف مدیریتی در اداره کشور که باعث ایجاد آشفتگی شدید اقتصادی شده است مردم احساس می‌کنند هیچ کنترلی بر بازار وجود ندارد به وظایف خود عمل کنید.

تذکر محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور و وزیر جهادکشاورزی درباره حقوق دریافتی کارکنان جهادکشاورزی، حقوق این افراد پایین‌تر از سایر وزارتخانه‌ها است و لازم است عدالت برقرار شود.

همچنین به وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی درباره گرانی افسارگسیخته به ویژه در اقلام خوراکی تذکر داد این موضوع مردم را نگران کرده است به نظر می‌رسد دولت برنامه خاصی در این خصوص ندارد. امید است برنامه‌های منسجم، کارآمد و عملیاتی برای جلوگیری از تداوم گرانی‌ها تدوین و اجرایی شود.

تذکر طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی به همراه ۹ نماینده دیگر به رییس‌جمهور درباره تهیه و تصویب نشدن سند آمایش سرزمینی، ملی و استانی و تشکیل نشدن شورای عالی آمایش در سال ۱۳۹۷

تذکر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش و پرورش درباره لزوم رسیدگی جدی و فوری به مطالبات معلمان نیروی آزاد مدارس غیردولتی که باعث عدم وجود امنیت شغلی و نارضایتی گسترده در بین این عزیزان شده است.

تذکر حسن سلیمانی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی درباره تسریع در پرداخت اعتبارات احداث، مرمت و بازسازی راه‌های روستایی حوزه انتخابیه از محل اعتبارات عمومی و غیررایگان.

همچنین این نماینده به وزیر نیرو درباره تسریع در رسیدگی به وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری هرسین و صحنه و به وزیر بهداشت درباره تسریع در تامین و تحویل دو دستگاه سی‌تی‌اسکن به بیمارستان‌های صحنه و هرسین و تحویل یک دستگاه آمبولانس به صحنه تذکر داد همچنین این نماینده به وزیر جهادکشاورزی درباره تامین اعتبار مورد نیاز احداث کانال‌های سیمانی انتقال آب کشاورزی و احداث جاده‌های بین مزارع و به وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات درباره تامین امکان استفاده از اینترنت و تلفن همراه و ثابت در حوزه‌های انتخابیه تذکر داد.

تکلیف دولت برای جبران زیان مالی ناشی ازمحدودیت طرح‌های عمرانی در مناطق بافت تاریخی

نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند که تدابیر و اقدامات جبرانی محدودیت‌های اعمال شده طرح‌های توسعه و عمرانی در محدوده بافت‌های تاریخی-فرهنگی را پیش بینی کند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی – فرهنگی با ماده (۱۳) این طرح با ۱۳۰ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، دولت مکلف است تدابیر و اقدامات جبرانی محدودیت‌های اعمال شده طرح‌های توسعه و عمرانی در محدوده بافت‌های تاریخی-فرهنگی را پیش بینی کند.

نمایندگان مجلس با پیشنهادی مبنی بر حذف ماده ۱۲ طرح مذکور موافقت کردند.

در ماده ۱۳ طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی آمده است؛ دولت مکلف است از طریق نهاد‌های ذی ربط در تعیین مقررات مربوط به طرح‌های توسعه و عمران، تدابیر و اقدامات جبران محدودیت‌های اعمال شده از قبیل تراکم در خصوص املاک واقع در محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی موضوع این قانون را پیش بینی کند.

شهرداری‌ها مکلف به قلع و قمع ساخت وساز‌های غیرقانونی درمحدوده بافت‌های تاریخی شدند

نمایندگان مجلس شهرداری‌ها را مکلف به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرقانونی در محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداری بنا‌های تاریخی- فرهنگی، با ماده ۱۱ این طرح با ۱۴۲ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱۱ این طرح؛ در رسیدگی به تخلفات ساختمانی املاک واقع در حریم آثار و محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی، کمیسیون‌های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری ها، مکلفند منحصرا قلع و قمع مستحدثات بدون پروانه و یا مازاد بر پروانه ساختمانی صادر شده را در صدور رأی لحاظ کنند.

گفتنی است نمایندگان مجلس در بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی با ماده ۹ این طرح با ۱۵۰ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

براساس ماده ۹ این طرح؛ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مکلفند برنامه‌های خود در ارتباط با رفع نیاز‌های موجود در حوزه‌های خدماتی، تجهیزاتی و نیز زیرساخت‌های موردنیاز برای ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های تاریخی- فرهنگی هر شهر/روستا را ظرف مدت شش ماه پس از تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان به مورد اجراء گذارند.

اجرای برنامه فوق باید به گونه‌ای باشد که براساس بودجه سنواتی حداکثر ظرف مدت ده سال از تصویب این قانون سطح خدمات و تامین زیرساخت‌های موردنیاز این محدوده‌ها از سطح میانگین شهر/روستای ذی ربط پایین‌تر نباشد.

تبصره- شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان موظفند به نسبت اعتبارات اختصاص یافته به بافت‌های تاریخی- فرهنگی هر شهر/روستا موضوع ماده (۸) این قانون، اعتبارات موردنیاز را برای ساخت و تجهیز فضا‌ها و ساختمان‌های عمومی و خدماتی در محدوده مصوب بافت‌های تاریخی- فرهنگی آن شهر/ روستا، از محل اعتبار توزیعی در سهم دستگاه ذی ربط با اولویت تامین کنند.

نمایندگان مجلس در بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی با حذف ماده ۱۰ این طرح با ۱۲۱ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: