اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 07 May 2019
سازمان نقشه‌برداری کشور در راستای تقویت همکاری‌ها با دانشگاه هانوفر آلمان، درخواست کرد امکان استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آلمان برای ایران فراهم شود.

آغاز همکاری‌های‌ مشترک ایران وآلمان درحوزه مهندسی نقشه‌برداری

به گزارش عصرپرس از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، اعضای هیات علمی دانشگاه هانوفر آلمان با رئیس و مدیران فنی این سازمان دیدار و گفت و گو کردند که نتیجه آن آغاز همکاری‌های مشترک ایران و آلمان در حوزه مهندسی نقشه‌برداری شد.

مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در این دیدار با اشاره به همکاری علمی و فنی سازمان با کشور فرانسه، ابراز امیدواری کرد که این همکاری با آلمان نیز برقرار شود.

وی در آغاز این دیدار ضمن معرفی سازمان نقشه‌برداری کشور، این مجموعه را بزرگترین مرجع داده‌های مکانی با 66 سال سابقه عنوان کرد و گفت: این سازمان علاوه بر مرتفع کردن نیازهای کشور، در منطقه آسیا نیز به عنوان یک سازمان مرجع شناخته شده است، ضمن اینکه در سال‌های اخیر، تجربه همکاری خوب با کشورهای آسیایی و اروپایی به ویژه کشور فرانسه را داشته‌ایم و امید داریم این همکاری‌ها به کشور آلمان نیز تعمیم پیدا کند زیرا ایران سابقه تاریخی خوبی در همکاری‌های فنی و علمی با کشور آلمان دارد.

شفیعی، امنیت در داده‌برداری از خاک ایران برای طرح‌های تحقیقاتی را یکی از نکات برجسته و وجه تمایز آن با دیگر کشورها در منطقه برشمرد و افزود: در ایران، متخصصان و محققان خبره‌ای هستند که می توانند در فرصت‌های تحقیقاتی با کشورهای دیگر همکاری کنند، در همین راستا متخصصان سازمان نقشه‌برداری کشور با دانشگاه استراسبورگ فرانسه وارد همکاری‌های مشترک شدند.

وی به خلاء موجود در حوزه اطلاعات، خصوصا در بخش مدیریت بحران اشاره کرد و این کمبود را در سیلاب های اخیر در ایران یک چالش دانست و گفت: شبکه‌ای از ایستگاه‌های ژئودینامیک در ایران وجود دارد که نیاز به تعمیرات و به‌روزرسانی دارند.

شفیعی، در بخش دیگری از این نشست به همکاری‌های سازمان نقشه‌برداری کشور با دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و با حضور متخصصان آلمانی، این همکاری را به شکل سه جانبه بسیار مفید دانست.

وی همچنین معنا دار کردن تصاویر ماهواره ای در سازمان نقشه‌برداری کشور را یکی از مهمترین فعالیت‌های این دستگاه معرفی کرد و با اشاره به پایش مناطق سیلزده در حوادث اخیر برخی از استان های کشور، گفت: ایران کشور پهناوری است و علاوه بر این که دسترسی آنلاین به تصاویر ماهواره ای مقدور نیست، به‌روزرسانی داده‌های مکانی در ایران نیز بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود و این موضوع شاید وجه تمایز ایران با سایر کشورها در زمینه تولید اطلاعات مکانی باشد.

در ادامه این نشست، هیات آلمانی نیز ضمن ابراز خرسندی برای حضور در سازمان نقشه‌برداری کشور، از این سازمان برای حضور در کنفرانس بعدی انجمن بین‌المللی فتوگرامتری و سنجش از دور (ISPRS) که در کشور فرانسه برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورد و دورنمای همکاری با ایران را در زمینه نقشه و اطلاعات مکانی، بسیار روشن ارزیابی کرد.

متخصصان آلمانی، ضمن توضیح فرآیند تهیه نقشه در کشور خود، دوره‌های به‌روزرسانی نقشه ها در آلمان را یک تا سه سال عنوان کردند و از انجام این فرآیند با بهره‌گیری از عکسبرداری هوایی خبر دادند. آنها بخشی از این فعالیت‌ها را در حوزه دولت فدرال آلمان و بخشی دیگر از فعالیت‌های آلمان را برحسب نوع نیاز، بر عهده بخش خصوصی عنوان کردند.

اعضای هیات علمی دانشگاه هانوفر آلمان در این دیدار، پس از طرح سوالاتی در حوزه مدیریت بحران و چگونگی تولید نقشه در سازمان نقشه‌برداری کشور، از بخش‌های فنی این سازمان نیز بازدید کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: