اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 05 May 2019
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت اعلام کرد:
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، معضل اصلی نظام سلامت در دنیا را بیماری های غیرواگیر، از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی، عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، بیماری های مزمن تنفسی سومین عامل بروز مرگ و میر هستند و این در حالی است که در گذشته چهارمین بیماری در بروز مرگ و میر محسوب می شدند.

بیماری های مزمن تنفسی، سومین عامل مرگ و میر در دنیابه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، دکتر مهدی نجمی رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در بیست و دومین همایش روز جهانی، آسم با بیان این مطلب، افزود: ۷ درصد علل مرگ و میرها و ۴ درصد بار بیماری ها مربوط به بیماری های مزمن تنفسی است.

وی گفت: در دنیا یک پنجم افراد به این بیماری ها دچار هستند و در سال ۲۰۰۵ میلادی رتبه ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی ۱۳ بوده و در سال ۲۰۱۶، رتبه این بیماری به ۵ رسید. همچنین، بیماری های مزمن تنفسی، از نظر بروز ناتوانی های جسمانی، رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در جمعیت بالغ کشور، میزان ابتلا به آسم براساس یک مطالعه چهار ساله، ۹ درصد و در جمعیت کودک و نوجوان ۱۱ درصد اعلام شده است.

دکتر نجمی با تاکید بر لزوم آموزش همگانی در راستای آشنایی با بیماری های مزمن تنفسی و آسم، گفت: متاسفانه، کمترین میزان مالیات برای دخانیات در نظر گرفته شده است و این در حالی است که دخانیات و مصرف آن می تواند شدت عوارض مبتلایان به آسم را بیشتر کند و یا در مورد آلودگی هوا بسیاری از قوانین و مقررات وضع شده، اجرا نمی شود.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، افزود: به منظور مضرات مصرف دخانیات و آلودگی هوا، از طریق برگزاری همایش ها و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، می توانیم از بروز بیماری های تنفسی جلوگیری کنیم.

دکتر نجمی با بیان اینکه آموزش به پزشکان خانواده، پزشکان عمومی و پرستاران در درمان آسم می تواند در کنترل و کاهش عوارض این بیماری موثر باشد، افزود: در کشور ما براساس نظام مراقبت های اولیه، می توانیم تشخیص و درمان بیماری آسم را به سطوح اولیه برسانیم.

وی افزود: در بسته آموزش استاندارد برای پزشکان عمومی و بهورزان سطوح اول، نظام مراقبت های اولیه در رابطه با بیماری های مزمن تنفسی تدوین و تهیه شده است. این برنامه در ۴ شهر به صورت پایلوت از دو سال گذشته در قالب برنامه ایراپن انجام شده است و از ابتدای امسال، ۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز به این برنامه اضافه شده اند.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در پایان بر ضرورت همکاری های بین بخشی و جلب مشارکت سازمان های ذیربط تاکید کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: