اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 05 May 2019
معاون وزیر راه و شهرسازی:
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به نگاه بنگاهی و ریسک‌های آن بر حمل‌ونقل ریلی، گفت: ریل می‌تواند برای منافع اقتصادی-‌اجتماعی کلان در سپهر اقتصادی و توسعه کشور نقش ایفا ‌کند که فقط از منظر بنگاهی نیست.

ریسک‌های نگاه بنگاهی به راه‌آهنبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به نقش غیر مستقیم حمل‌ونقل ریلی بر اقتصاد ملی اظهار داشت: اگر در اقتصاد حمل‌ونقل ریلی نگاه‌ها صرفا بنگاهی (درآمد-هزینه) و بدون محدودیت باشد، نرخ  بلیت قطارهای مسافری حتی به قیمت «کاهش چشم‌گیر مسافر» و «تامین ناوگان متناسب با میزان مسافر» افزایش می‌یابد که به منزله لغو سیر بسیاری از قطارهای دور برد در خطوط مختلف است.

وی افزود: این مساله در حوزه بار نیز صدق می‌کند به طوریکه اگر هدفگذاری انتقال بار از جاده بر روی ریل کنار گذاشته شود، راه‌آهن تعرفه‌های خود را تعیین می‌کند و در صورتی که صاحبان کالا علاقه‌ای نداشته باشند می‌توانند از طریق جاده بار خود را حمل کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برخورد بنگاهی صرفا اقتصادی است و طبق آن شرایط شاید راه‌آهن سرپا بماند یا شاید هم ورشکست شود. ابتدا باید دید آیا حمل‌ونقل ریلی مسافر با این نرخ‌ها اقتصادی می‌شود؟ یا اینکه آستانه تحمل مردم در پرداخت نرخ‌های سنگین در چه نقطه‌ای است؟ از همین رو ممکن است مسافر پذیرش این نرخ ها را نداشته باشد و از مد دیگر استفاده کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به نگرش دیگری در اقتصاد حمل‌ونقل ریلی گفت: ریل در نگاه دیگر، می‌تواند برای منافع اقتصادی-‌اجتماعی کلان در سپهر اقتصادی و توسعه کشور نقش ایفا ‌کند که فقط از منظر بنگاهی نیست.

باید حمل‌ونقل ریلی به خواست عمومی تبدیل شود

رسولی نقش حمل‌ونقل ریلی در کاهش تلفات جاده‌ای، صرفه‌جویی سوخت و کاهش آلودگی هوا که در اقتصاد ملی و توسعه کشور اثر دارد را جزو  رسالت‌های حاکمیتی خواند و خاطرنشان کرد: پس اگر قرار بر جابجایی جمعیت شهرهای اقماری و بزرگ در راستای تحقق رسالت‌های حاکمیتی باشد، باید استفاده از قطار مورد استقبال مردم قرار گیرد و حمل‌ونقل ریلی را نسبت به سایر مد‌ها ترجیح دهند.

وی با اشاره به سهم کمتر بودجه عمرانی نسبت هزینه‌های جاری کشور و اتلاف منابع گفت: شاهد هستیم که همان بودجه ناچیز عمرانی نیز برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده می‌شود که سر انجام زیر بار تردد کامیون‌ها و خودروها از بین می‌روند و از طرفی آلودگی هوا، تلافات رانندگی و مصرف سوخت بیشتر را به همراه دارد.  بنا بر این نتیجه می‌گیریم افزایش سهم ریلی مستقیم در اقتصاد ملی اثر گذار  اما اثر آن بر خود راه‌آهن غیر مستقیم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر ورشکستگی شرکت راه‌آهن و حواشی پیرامون آن تصریح کرد:  راه آهن شرکت ورشکسته‌ای نیست. اتفاقا به خاطر اینکه خلق ثروت می‌کند، شرکت بسیار ثروت مند است.

 ارتقا بهره‌وری شبکه‌ با اتصال ریل به مراکز بار  و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: شرکت‌های غیر دولتی حمل‌ونقل ریلی از اقتصاد سود دهی برخوردار نیستند و از طرفی راه‌آهن برای آن‌ها مسیر تکلیفی، حتی با ضریب اشغال ۳۰ درصد مشخص می‌کند که انتظار می‌رود این هزینه‌ها جبران نیز شود. همچنین راه‌آهن با از خود گذشتگی به نمایندگی از دولت، با کمک‌های غیر مستقیم از بسیاری از درآمدهای خود صرف نظر می‌کند.

وی اتصال مراکز بار به شبکه ریلی از طریق خطوط آنتنی و تبدیل ایستگاه‌های راه‌آهن به مراکز تی‌.او.دی را جزو منابع خلق ثروت راه‌آهن خواند و گفت: جذب بارهای کنار خطوط راه‌آهن،  ایجاد مراکز خدماتی،رفاهی و تفریحی در ایستگاه‌ها با توجه به قرار گرفتن ایستگاه‌ها در بهترین نقاط شهر‌ها باعث افزایش بهره‌وری شبکه می‌شود که تاثیر اصلی آن در اقتصاد ملی مشخص می‌گردد

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: به طور مثال راه‌آهن اصفهان-شیراز به طول ۵۰۰ کیلومتر که هر کیلومتر آن بدون احتساب هزینه ساخت ساختمان و تشکیلات اداری ۵ میلیارد تومان هزینه داشته،‌ باید به قدری سیر و تردد قطار داشته باشد که علاوه بر پوشش هزینه‌های ساخت خود، ثروت نیز خلق کند.

رسولی یادآور شد: راه‌آهن نیز در حال تلاش برای بهینه کردن هزینه‌ها و ارتقا بهره‌وری است و البته دولت نیز در حال تلاش برای جبران هزینه‌های راه‌آهن کمک می‌کند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: