اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 05 May 2019
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز در تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مورد بررسی قرار می گیرد.

نحوه مدیریت بازار ارز تفحص از بانک مرکزی را کلید زدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب گزارش کمیسیون متبوعش در صحن علنی مجلس درباره تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی، گفت: این گزارش چندین محور داشته که یکی از این محورها عدم نظارت صحیح بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعم از مجاز یا غیرمجاز بوده که موجب شده نرخ‌های سود غیرمتعارف به سپرده‌ها پرداخت کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نقش و تأثیر نیروهای ضعیف جهت مدیریت عاملی و عضویت در هیأت مدیره بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که باعث اتلاف میلیاردها تومان از منابع مردم شده از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است، افزود: عدم تصمیم‌گیری در خصوص تعداد کثیری از سپرده‌گذاران که سپرده‌های آنها در موسسات بانکی بلاتکلیف مانده موجب بدبینی  شده نیز یکی از محورهای این تحقیق و تفحص است.

عدم اعمال سیاست‌های پولی سبب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها شده است

وی با اشاره به اینکه عدم اعمال سیاست‌های پولی و عدم هماهنگی با نظام مالی و ارزی سبب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها علی‌الخصوص بانک‌های دولتی شده است، ادامه داد: عدم رتبه‌بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری و تعداد مدیران بانک مرکزی که در زمان اشتغال به بانک‌های خصوصی یا از بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی منتقل شده‌اند از دیگر محورهای تحقیق و تفحص است.

پورابراهیمی با بیان اینکه نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز در تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می گیرد، تاکید کرد: عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و همچنین نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص است.

بررسی نحوه صدور مجوز برای بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی‌ها

وی با اشاره به اینکه نحوه صدور مجوز برای بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی‌ها و نظارت بر آنها از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است، افزود: نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک مرکزی و بانک‌های عامل از سال 1380 تاکنون در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می گیرد.

آخرین محور تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به تمامی مدیران، کارکنان و بازنشستگان است

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: پنهان کاری در ارائه اطلاعات مربوط به خود مشتریان در خصوص تسهیلات دریافتی از جمله ارائه یک نسخه قرارداد به مشتریان، اعلام بدهی قطعی به مشتریان به صورت مکتوب شامل اصل، سود، جرائم تأخیر و غیره از محورهای 13 گانه تحقیق و تفحص است .

دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به تمامی مدیران، کارکنان و بازنشستگان چیست؟

وی با بیان اینکه اقدامات بانک مرکزی در راستای نظام بخشی به فرآیند نظارت بر حساب‌ها، نظارت بر تسهیلات، نظارت بر اطلاعات هویتی اشخاص  و غیره در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: آخرین محور تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به تمامی مدیران، کارکنان و بازنشستگان است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر گزارش تصویب تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به کمیسیون اقتصادی ابلاغ می شود، افزود: کمیسیون ظرف دو هفته آینده اعضای هیئت را با رای اعضا انتخاب می کند که اسامی این افراد به هیئت رییسه مجلس ارسال می شود و پس از صدور حکم اعضای تحقیق و تفحص رسما این هیئت فعالیت خود را آغاز می کند.

هیئت تحقیق و تفحص از بانک مرکزی 6 ماه فرصت دارد گزارش اولیه خود را به صحن ارائه دهد

وی ادامه داد: هیئت تحقیق و تفحص از بانک مرکزی 6 ماه فرصت دارد که گزارش اولیه خود را به صحن ارائه دهد و اگر به هر دلیلی به زمان بیشتری داشت می تواند تا 3 ماه زمان آن را تمدید کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: در وضعیت کنونی که بانک مرکزی شرایط خاصی دارد موافق تحقیق و تفحص نبودیم، اما به دلیل اینکه عملکرد بانک مرکزی بررسی و اگر تخلفی وجود داشته باشد شفاف سازی می شود این تحقیق و تفحص ضروری بود، البته ما با زمان اجرا مخالف و با اصل این تحقیق و تفحص موافق بودیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: