اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 02 May 2019
وزیر بهداشت مطرح کرد:
وزیر بهداشت بر ضرورت تحول بنیادین در نظام توزیع و عرضه دارو تاکید کرد و گفت: شیوه های پخش دارو در کشور سنتی و هزینه های حمل و نقل دارو در ایران به مراتب بالاتر از اکثر کشورهای دنیاست و این سیستم، علمی و به روز نیست و نیاز به تحول و دگرگونی دارد.

ضرورت تحول بنیادین در نظام توزیع و عرضه دارو

به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی، وزیر بهداشت در اجلاس معاونین غذا و داروی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که در قمصر برگزار شد، اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت در سیل های اخیر، افتخاری خلق کردند که در تاریخ کشور ماندگار شد و بدون کمک خارجی و با همدلی مردم، دستگاه های اجرایی و سازمانهای مردم نهاد، حتی یک مورد اپیدمی در مناطق سیل زده نداشتیم که باعث تحیر سازمانهای بین المللی شد.

وی تصریح کرد: امسال برای کشور سال سختی است و با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا، ایام خاصی را پیش رو خواهیم داشت مبادا شخصی در سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی، دغدغه نبود دارو داشته باشد.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین غذا و دارو گفت: هر روز موجودی داروها را رصد کنید و با توجه به فصل گرما، هوشمندانه، نظارت های مستمری داشته باشید و در مواردی که کمبود وجود دارد با همکاری استانهای مجاور، این کمبودها را برطرف کنید و اجازه ندهید که مردم در کنار اضطراب اقتصادی، دغدغه دارو داشته باشند.

نمکی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخلی در حوزه دارو، خاطرنشان کرد: در حکم انتصاب معاونین و مدیران وزارت بهداشت، تکالیف و انتظاراتی برای آنها مشخص می کنم و اولین خواسته بنده از دکتر پیرصالحی در سازمان غذا و دارو، قبل از نامگذاری امسال به عنوان رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه دارو بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته، 97 درصد داروی تولید داخل 550 میلیون دلار و 3 درصد داروی وارداتی، 1.3 میلیارد دلار ارزبری داشت، افزود: اگر این نسبت به هم بخورد و نسبت واردات دارو و تولید داخلی، معکوس شود، تمام منابع کشور از محل فروش نفت، مالیات و گمرک هم پاسخگوی آن نخواهد بود. اگر صنعت دارو دچار فروپاشی شود، به هیچ قیمت نمی توانیم داروی مورد نیاز مردم را تامین کنیم و حمایت از تولید داخلی، وظیفه اخلاقی، شرعی و ملی همه ما است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: به اسم حمایت از تولید داخل نباید صنعت داروسازی به ولنگاری کشیده شده و استانداردها در حمایت از مردم نباید پایمال شود؛ همانگونه که رانت واردات نداریم، رانت تولید هم وجود ندارد چون اولین نقش بنده به عنوان وزیر بهداشت، دفاع از سلامت مردم است.

نمکی تاکید کرد: به کارخانه ها و صنایع دارویی کمک کنید و اجازه ندهید قفلی بر قفل های قبلی زده شود و در کنار رعایت استانداردها و انجام آزمایش های لازم، حتما رعایت مراعات تولید کننده ها را کرده و امور آنها را تسریع و تسهیل کنید.

وزیر بهداشت بر ضرورت تحول بنیادین در نظام توزیع و عرضه دارو تاکید کرد و گفت: شیوه های پخش دارو در کشور سنتی و هزینه های حمل و نقل دارو در ایران به مراتب بالاتر از اکثر کشورهای دنیاست و این سیستم، علمی و به روز نیست و نیاز به تحول و دگرگونی دارد.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: متاسفانه در داروخانه ها بعضا تکریم ارباب رجوع، بی رنگ و گم می شود، در برخی مواقع داروسازان حتی به چهره مردم نیز نگاه نمی کنند، درحالیکه باید برای مردم احترام قائل شد، چون عزت را حکومت نمی دهد، بلکه مردم می دهند. در دوران گذشته مردم طبیبان و روحانیون را خیلی دوست داشتند چون با آنها زندگی می کردند. حتما به داروخانه ها بیشتر توجه کنید و با موارد بی احترامی با مردم برخورد جدی داشته باشید.

وی با بیان اینکه اگر در داروخانه ها صنعت داخلی زیر سوال برود و تخریب شود ظلم بزرگی صورت گرفته است، افزود: به هیچ عنوان اجازه ندهید به صنعت داروسازی کشور که دیرینه و افتخارات ارزشمندی دارد، بی حرمتی شود چون این بی حرمتی به معنی بی احترامی و توهین به کل جامعه داروسازی کشور است. اگر همکار داروساز ما که مرجع مردم است، صنعت دارویی کشور را قبول نداشته باشد نباید انتظار داشته باشیم که مردم نیز از آن حمایت کنند.

وزیر بهداشت با انتقاد از توسعه بخش آرایشی و بهداشتی در داروخانه ها تصریح کرد: در برخی داروخانه ها بخش عرضه دارو بسیار ضعیف و عرضه لوازم بهداشتی و آرایشی بسیار فعال است و اگر این رویه ادامه پیدا کند، وضعیت نامناسبی برای دارو پیش بینی می شود. چون در دوران گذشته عرضه لوزام آرایشی و بهداشتی بخش کوچکی از داروخانه ها بود که امروز به بخش اصلی داروخانه ها تبدیل شده است و این ویترین خوبی برای داروخانه ها نیست.

بنابر گزارش وبدا، نمکی یادآور شد: به وضعیت غذا بیشتر توجه کنید چون 18 هزار واحد تولید مواد غذایی در کشور وجود دارد و باید نظارت بیشتری بر مواد غذایی و کیفیت آنها شود، حتی در آموزه های دینی و زرتشت نیز مشاهده می کنیم که تاکید دارند اگر چهار پدیده آب، خاک، هوا و غذا درست باشد، مردم دچار بیماری نمی شوند.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به حوزه تجهیزات پزشکی خاطرنشان کرد: بازار تجهیزات پزشکی باید اصلاح شود و از سوی دیگر باید برای حمایت از تولیدات داخلی وقت بیشتری بگذاریم. پیشنهاد من این است که نمایشگاهی از داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی برگزار و از شرکت های دانش بنیان برای تولید مشابه این محصولات دعوت شود، چون این شرکت ها توان فوق العاده ای دارند و با چنین سرمایه عظیم ملی و جوانان خوش فکری که داریم، می توانیم هر محصولی را در کشور تولید کنیم.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: