اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 29 April 2019
معاون وزير نيرو خبر داد:
معاون وزير نيرو و رييس ساتبا از افزايش ظرفيت انرژي هاي تجديدپذير به 800 مگاوات تا پيک تابستان 98 خبر داد.

افزايش ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير به 800 مگاوات تا تابستان 98به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، سیدمحمد صادق‌زاده رييس سازمان ساتبا در ششمين کنفرانس انرژي بادي ايران در سالن همايش‌هاي وزارت نيرو برگزار شد، با بيان اينکه در حال حاضر 710 مگاوات نيروگاه انرژي‌هاي تجديدپذير در حال بهره‌برداري است، اظهار داشت: هم‌اکنون 60 تا 70 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مراحل پاياني است و تا پيک تابستان 98 به 800 مگاوات خواهيم رسيد.

وي ادامه داد: 300 مگاوات نيروگاه تجديدپذير نيز در حال احداث است که به تدریج تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وي با اشاره به اينکه از سال 95 که سياست‌هاي جديد خريد تضميني برق گذاشته شد، بخش خصوصي وارد حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير شد، گفت: در آن مقطع حضور سرمايه‌گذاران در عرصه انرژي‌هاي تجديدپذير رونق گرفت و استفاده ويژه‌اي به جهت سرمايه‌گذاري خارجي و ورود فناوري‌هاي نوين روز جهان در اين راستا انجام شد.

وي افزود: وزارت نيرو نيز بايد وظايف خود در اين خصوص را به خوبي انجام دهد و بوروکراسي را به حداقل برساند، کما اينکه هم اکنون نيز صدور پروانه‌هاي احداث در کمتر از يک هفته و خريد قرارداد تضميني در حداقل زمان ممکن انجام مي شود.

صادق زاده تصريح کرد: از مجموع 710 نيروگاه تجديدپذير که امروز در دست بهره برداري است هيچ گزارشي حکايت از مشکلات فناوري در اين عرصه وجود ندارد و در سال هاي اول تا سوم (سال اول حدود 20 درصد، سال دوم حدود 40 درصد و سال سوم حدود 60 درصد) رشد اتفاق افتاد.

وي با اشاره به افزايش فشار تحريم ها از سال گذشته، گفت: با وجود تحريم ها رشد در بخش نيروگاه هاي تجديدپذير متوقف نشده و اين درحالي است که رشد بيش از اندازه سابق نيز به دليل مشکلات تامين مالي به مصلحت نبود.

رييس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) اظهار کرد: افزايش عوارض برق تا سقف 10 درصد و تخصيص درآمد عوارض برق از خزانه به صورت اختصاصي به سازمان ساتبا قوانين بسيار خوبي در این زمینه بود.

وي ادامه داد: از مبالغي که از عوارض برق در سال 96 صرف انرژي هاي تجديد پذير شده بود، 230 ميليارد تومان از محل خزانه در اختيار سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير قرار گرفت و عملا تا  28 اسفند سال 97 هيچ بدهي به شرکت ها از بابت انرژي‌هاي تجديدپذير نداريم و تنها بايد بدهي‌هاي سال 98 پرداخت شود.

صادق زاده گفت: در زمان کنوني به دنبال احداث پنج هزار مگاوات نيروگاه هستيم و بايد به دنبال منابع مالي جديد باشيم.

وي استفاده از هزينه سوخت مصرف نشده، صادرات برق تجديدپذير، کاهش هزينه‌هاي توليد برق تجديدپذير با بهينه سازي طراخي و نصب نيروگاه ها و تامين تجهيزات نيروگاه‌ها در داخل کشور را از جمله راهکارهاي ايجاد منابع مالي جديد در بخش انرژي هاي تجديدپذير عنوان کرد.

وي در پايان با ابراز اميدواري از اينکه در سال 98 نقش دولت در توسعه انرژي‌هاي نو کم تر و نقش بخش خصوصي پررنگ‌تر شود، گفت: اميدواريم بيش از هر سال در توسعه انرژي هاي تجديدپذير توفيق داشته باشيم.


نام:
ایمیل:
* نظر: