اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 28 April 2019
لاریجانی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴مطرح کرد:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز امریکا با دخالت‌های بیشتر و با همکاری برخی کشور‌های دست نشانده به دنبال افزایش تروریسم در منطقه است

تلاش امریکا برای گسترش تروریسم در منطقهبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از صدا و سیما، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ با اشاره به روش‌های پژوهشی در این زمینه گفت: مقوله آینده نگری ذهن را به مسایل بزرگ‌تر سوق می‌دهد و این غفلت از آینده خسران بزرگی است.

وی افزود: بی توجهی به آینده در خیلی از رهبران و مقامات کشور‌ها وجود دارد که گاهی برای مسایل کوچک و برداشت‌های نزدیک، مسیر بزرگتری را از دست می‌دهند.

رئیس مجلس گفت: توجه به آینده اسلام یک مرتبه حاصل نمی‌شود و گاهی گام‌های کوچک می‌تواند موثر باشد.

لاریجانی با اشاره به تحقیقاتی که در موسسه آینده پژوهی جهان اسلام صورت گرفته است به نمونه‌ای از این تحقیقات در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: باتوجه به نزاع‌ها و اختلافاتی که در جهان اسلام وجود دارد و همگرایی فرهنگی و منافع اقتصادی که در این زمینه مورد بحث قرار گرفته است موضوع گردشگری باید از چند جهت مورد بررسی قرار گیرد.

وی به موضوع تحقیقات دیگر این موسسه در زمینه دیوان داوری اسلامی اشاره کرد و گفت: باتوجه به مجموعه شرایطی که در نظام حقوقی اسلامی بین مذاهب مختلف وجود دارد که مولفه‌های مشترکش بسیار زیاد است این تحقیقات از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس مجلس افزود: با توجه به حجم تجارت بین کشور‌های اسلامی که به طور مستمر درحال گسترش است داشتن دیوان داوری اسلامی برای کشور‌های اسلامی ایده بسیار مطلوبی است و این هم باز یک گام است، ولی می‌تواند هم به تجارت بین کشور‌های اسلامی کمک کند و هم زمینه‌های قرابت‌های حقوقی و سیاسی را بین آن‌ها افزایش دهد.

در مسائل پژوهشی باید به ظرفیت نهاد مرجعیت توجه جدی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نهاد مرجعیت ذاتا یک نهاد وحدت گرا و آینده نگر برای جهان اسلام بوده و هست.

 آقای علی لاریجانی در ادامه سخنان خود افزود: موضوع همبستگی در جهان اسلام و توجه به آینده امت اسلامی و اسلام مبحث مهمی است که از دیرباز متفکران و علمای زیادی از جمله سید جمال الدین اسدآبادی، سید قطب، اقبال لاهوری، مدرس و امام خمینی (ره) بر روی آن کار کرده اند و این امر یکی از دغدغه‌های مهم آن‌ها بوده است.

وی یادآور شد: توجه به ایده‌های درست و اجرای آن‌ها در زمینه جهان اسلام و وحدت امت اسلامی از موضوعات مهمی است که باید در اولویت برنامه‌های پژوهشی قرار گیرد.

آقای لاریجانی یکی از دل مشغولی‌های امام (ره) را ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام برای توسعه کشور‌های اسلامی و همچنین پایداری اسلام و وحدت میان مسلمانان نام برد که این موضوع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تجلی یافته است.

وی افزود: این امر متاثر از فکر بلندی است که دارای بستر‌های فرهنگی بوده و یکی از آن‌ها نهاد مرجعیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نهاد مرجعیت جدای از کار‌های علمی وظیفه هدایت امت اسلامی را نیز برعهده دارد گفت: در انقلاب مشروطه بزرگترین رهبران، مراجع بودند که در عراق حضور داشتند و از آنجا هدایت امور را برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین در حوادثی که در عراق چه در زمان صدام و چه در زمان حضور امریکائی‌ها و چه در زمانی که درگیری‌های داخلی شیعه و سنی در عراق به راه انداخته شد و برخی کشور‌های منطقه نیز در آن دخالت داشتند این مراجع عراق بودند که با حضور خود به کمک مردم و کشور آمدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکائی‌ها زمانی که وارد عراق شدند بدون اینکه توجهی به بافت آنجا کنند فکر کردند ایالتی را پیدا کرده اند از این رو سعی در تغییر قانون اساسی عراق داشتند که با مخالفت آیت الله سیستانی مواجه شدند.

وی گفت: نهاد مرجعیت ذاتا یک نهاد وحدت گرا و آینده نگر برای جهان اسلام بوده و هست.

آقای لاریجانی همچنین خطاب به مسئولان موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام که این همایش در آن برگزار شده است گفت: این موسسه باید به ظرفیت نهاد مرجعیت که نقش مهمی برای هدایت امت اسلامی برعهده دارد توجه بیشتری کند.

رشد علمی جهان اسلام؛ شتابان، اما ناکافی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جهان اسلام در ۱۹ سال اخیر از نظر رشد علمی جهش خوبی داشته، اما ناکافی بوده است.

 آقای لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به جمعیت ۲۵ درصدی مسلمانان در جهان تصریح کرد: بر همین اساس اگر طبق آمار‌ها ثبت اختراعات در جهان به نام مسلمانان ۱ و ۶ دهم درصد وانتشارات ۶ درصد باشد نشان می‌دهد که از حد مطلوب فاصله زیادی داریم البته این میزان رشد هم عمدتاً مربوط به مالزی، ترکیه و ایران است.

وی خاطرنشان کرد:​ البته در ۱۹ سال اخیر رشد علمی و پیشرفت‌ها در جهان اسلام با جهش همراه بوده به گونه‌ای که تولید علم ۸ و ۶ دهم برابر، کشاورزی ۶ برابر، علوم پزشکی ۷ و ۶ دهم برابر و علوم انسانی ۱۰ برابر رشد داشته است.

آقای لاریجانی در بخشی از سخنانش اشاره‌ای به جایگاه مرجعیت در جهان اسلام کرد و گفت: مرجعیت و علما نقش مؤثری در سده‌های اخیر داشته اند به ویژه این نقش گاهی اوقات در فتاوای مهم بروز و ظهور بیشتری داشته است.

وی همچنین بر ضرورت جریان شناسی در جهان اسلام تأکید کرد و افزود: باید جریان‌ها را هم از نظر فرهنگی و اجتماعی و هم از نظر سیاسی مورد بررسی و کاوش قرار داد تا بتوان آینده نگری کرد.

رئیس مجلس گفت: ​البته در برخی نقاط جهان اسلام شاهد جریان‌های افراطی و تندی هستیم که با دسیسه‌های خارجی همراه هستند هرچند ممکن است سرکوب شوند، اما زمینه‌های فکری آن هنوز وجود دارد و غیر از نگاه امنیتی باید از نظر فرهنگی نیز به آن‌ها توجه شود.

ایران، مالزی، ترکیه و عراق پایه ارتباطات تجاری بیشتر را ایجاد کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، مالزی، ترکیه و عراق پایه اولیه ارتباطات تجاری بیشتر را ایجاد کنند و سامان بدهند تا در ادامه دیگر کشور‌های اسلامی به آن بپیوندند تا فضای جدید ارتباطات اقتصادی میان کشور‌ها فراهم شود.

علی لاریجانی در ادامه  با تبیین علل عقب ماندگی اقتصادی جهان اسلام، مناقشات سیاسی در کشور‌های اسلامی را بالا و فشار قدرت‌های بزرگ را مانع از رشد آنان دانست.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌شود ظرفیت‌ها را در جهان اسلام افزایش داد، تاکید کرد: ارتباطات دانشگاهی و علمی باید مسیرش را مجزا از مناقشات طی کند، زیرا ارتباطات دانشگاهی بستر دیپلماتیک خوبی است که می‌تواند به رشدیافتگی ملت‌ها کمک کند.

رئیس مجلس توصیه کرد: این موضوع بررسی شود که ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و پیوند آنان خارج از مناقشات سیاسی - امنیتی شکل بگیرد و ارتباطاتشان گسترش یابد که این به نفع کشور‌های منطقه است.

لاریجانی افزود: وقتی دانش پژوهان، استادان و دانشجویان در کشور‌های مختلف باهم مانوس شوند و همدیگر را بشناسند روحیه سیاسی ملایم‌تر و فهم مشترک می‌یابند که این‌ها در بلندمدت کمک می‌کند تا بر مناقشات سیاسی - امنیتی تاثیر بگذارد.

وی نقش روشنفکران و صاحب نظران رشته‌های مختلف را برای آینده بسیار مهم دانست و گفت: از این جهش علمی باید حسن استفاده را کرد و توجه به ارتباطات دانشگاهی و علمی میان کشور‌های اسلامی در مسیری مجزا، کاملا توجیه پذیر است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تبیین ظرفیت‌های اقتصادی جهان اسلام اظهارداشت: تحقیقات نشان می‌دهد هر کشور اسلامی حدود ۳ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده و مجموع سهم کشور‌های اسلامی از این شاخص حدود ۱۴ و ۹ دهم درصد از کل دنیاست.

لاریجانی گفت: براساس این آمار‌ها کشور‌های اسلامی در میان مدت به طور متوسط حدود ۴ و ۱ دهم درصد رشد دارند؛ همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد این کشور‌ها با کسری بودجه متوسط ۳ درصدی مواجهند و صادراتشان نیز به طور متوسط حدود ۶ و ۹ دهم درصد رشد دارد.

وی افزود: این بخش به رغم سهم قبلی کشور‌های اسلامی در حوزه انرژی است که ۷۵ درصد انرژی دنیا را به خود اختصاص داده اند و این نشان می‌دهد که از ظرفیت شان به خوبی استفاده نکرده اند و نیاز به تحولی بسیار جدی دارند.

رئیس مجلس گفت: البته استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کار ساده‌ای نیست به ویژه آنکه یک ضلع آن به تدبیر اقتصادی مربوط می‌شود و تدبیر اقتصادی نیز به حکمرانان ورزیده نیاز دارد.

لاریجانی وجه دیگر نارسایی در این زمینه را ناشی از رفتار ویرانگر کشور‌های بزرگ برای تسلط اقتصادی بر منابع انرژی در جهان اسلام دانست و افزود: این‌ها عواملی است که معمولا مانع از این می‌شود که کشور‌های جهان اسلام در مسیر پیشرفت اقتصادی درست قرار بگیرند.

وی با تاکید بر توجه به موضوع تجارت میان کشور‌های اسلامی با یکدیگر گفت: حدود ۲۰ درصد تجارت کشور‌های اسلامی مربوط به مناسبات تجاری میان این کشور‌ها با یکدیگر است یعنی بیشتر توجهشان به کشور‌های غیراسلامی است.

رئیس مجلس، نیاز به تامین برخی فناوری‌ها از کشور‌های غیراسلامی، نشناختن قابلیت‌های کشور‌های اسلامی و فشار قدرت‌ها را از عوامل تجارت محدود تجاری در درون جهان اسلام برشمرد.

لاریجانی نفس درک کشور‌های اسلامی از قابلیت‌های یکدیگر را بسیار مهم دانست و افزود: این کشور‌ها با ظرفیت‌های یکدیگر آشنایی ندارند و به همین علت بیشتر به سمت ارتباط با کشور‌های غیراسلامی می‌روند.

وی همچنین با اشاره به فشار‌های بین المللی در این خصوص اظهارداشت: چندی پیش همایشی در ریاض برگزار شد که جنس سیاسی داشت، اما آقای ترامپ برای حضور در آن ۱۱۰ میلیارد دلار مطالبه کرد؛ این جنس تجارت امروزی است به همین علت به طور طبیعی منابع چندانی باقی نمی‌ماند.

رئیس مجلس گفت: برای اصلاح امور در این زمینه، مسیر سنگلاخ و مشکل است، اما نباید ناامید بود یعنی در فهم ظرفیت‌های اقتصادی کشور‌ها باید فکری کرد به نظر می‌رسد که عامل رشد اقتصادی در کشور‌های اسلامی و همبستگی در بازار تجارت میان آنان از موضوعات مهم است و شاید مجموع کشور‌هایی که در این زمینه به یکدیگر علاقه مندترند و ظرفیت‌های اقتصادی بیشتری دارند باید همبستگی در بازار تجاری میان خود را آغاز کنند و آن را گسترش دهند.

لاریجانی افزود: فعالیت سازمان کنفرانس اسلامی تجربه مفیدی در زمان خودش بود و بانک توسعه اسلامی نیز برای حمایت از توسعه کشور‌های اسلامی ایجاد شد، اما وقتی کارنامه عملکردشان را بررسی می‌کنیم با آینده‌ای که هدف گذاری کرده بودند فاصله بسیار زیادی دارد یعنی خیلی موفق عمل نکرده اند و نتوانستند به افق‌های مدنظر دست یابند.

وی گفت: با همین تجربه‌ها شاید فقط یک ایده وجود دارد که باید آن را بررسی کرد، ایده‌ای که براساس آن برخی کشور‌ها مانند ایران، مالزی، ترکیه و عراق که قرابت فکری بیشتری دارند و حکمرانانشان به این موضوع توجه بیشتری می‌کنند پایه اولیه ارتباطات تجاری بیشتر باهم را پایه گذاری کنند و سامان دهند تا در ادامه دیگر کشور‌ها نیز به مرور به آن بپیوندند شاید این ایده بتواند فضای جدیدی را برای ارتباطات اقتصادی میان کشور‌های اسلامی فراهم کند که توصیه می‌کنم به این ایده فکر کنید.

امریکا در تلاش برای گسترش تروریسم در منطقه است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز امریکا با دخالت‌های بیشتر و با همکاری برخی کشور‌های دست نشانده به دنبال افزایش تروریسم در منطقه است.

آقای لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش بین المللی آینده جامعه اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی به مقوله امنیت در جهان اسلام اشاره کرد و افزود: دخالت‌های آمریکا در مسائل منطقه زیاد و بی محابا شده است و تحرکاتی که با برخی کشور‌های منطقه در زاد و ولد تروریسم انجام می‌دهد به مسئله بزرگی تبدیل شده که امروز برخی کشور‌ها را درگیر مسائل داخلی کرده و هم ضربه‌های اقتصادی زیادی به آن‌ها زده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این نشانه ناشی گری برخی کشورهاست که منازعات منطقه‌ای را دامن می‌زنند و ندانستن برخی کشور‌های بزرگ که وارد منطقه می‌شوند و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

وی به تلاش صدام برای استفاده از ظرفیت ضد انقلاب برای حمله به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: به اذعان بسیاری از افراد ضد انقلاب این سوءاستفاده صدام منجر به وحدت و اتحاد بین ایرانیان بویژه در دوران دفاع مقدس شد.

آقای لاریجانی به اذعان یکی از مقامات عربستانی در اعتراف به اشتباه در بوجود آوردن طالبان اشاره کرد و گفت:: این مقام عربستانی همچنین به اشتباه این کشور در کمک چهل میلیارد دلاری به صدام برای حمله به ایران اعتراف کرد، زیرا این اقدامات به ضرر خودشان تمام شد به طوریکه صدام هم به کویت و هم به بخشی از عربستان حمله کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بدین ترتیب جنس یک رفتار نااهلانه در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی که برخی از کشور‌ها با سهل اندیشی و برخی از کشور‌های بزرگ با ندانستن شرایط فرهنگی و سیاسی منطقه با زور نظامی می‌خواستند انجام دهند نتیجه اش این شد که عوامل اصلی آن امروز می‌آیند و می‌گویند که ما پشیمان شدیم.

وی با بیان اینکه تشخیص عربستان و برخی کشور‌های حامی صدام نسبت به مسائل منطقه اشتباه بود، گفت:: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت سیاستش این نبوده است که به کشوری تجاوز کند.

آقای لاریجانی افزود: در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، ایران به هیچ کشوری حتی کشور‌هایی که با آن دشمنی کردند، تجاوز نکرد.

وی با بیان اینکه ما حتی پس از پایان جنگ هم با کشور‌های حامی صدام تلافی نکردیم، گفت:: نظام جمهوری اسلامی ایران راهبرد روشنی داشت که دنبال تلافی نبود و می‌خواست آن‌ها را که به اشتباهشان پی برده اند به یک پایه همکاری بیشتر تبدیل کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز این نااهلی پایان نیافته و این بی توجهی به ساختار فکری در منطقه تمام نشده است.

ایرانیان آمریکا را پشیمان خواهند کرد

رئیس مجلس با اشاره به اقدامات آمریکا در تحریم نفتی و دسیسه‌ها علیه ایران خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: ما شما را پشیمان می‌کنیم، شما با دست خودتان، خودتان را ذبح می‌کنید، اما مطمئناً با ایستادگی شما را پشیمان خواهیم کرد.

آقای لاریجانی با اشاره به رفتار‌های رئیس جمهور آمریکا افزود:​ این موجود تصور دارد که آینده نگری می‌کند و اقداماتش به نفع آمریکاست، اما فقط نوک دماغ خود را می‌بیند و باعث بی اعتمادی بیشتر دنیا نسبت به آمریکا خواهد شد.

وی با اشاره به مقاومت مردم ایران در طول دهه‌های مختلف بویژه در دوران دفاع مقدس گفت: ایرانیان در جنگ ایستادند و اجازه ندادند سرزمینشان اشغال شود و باز هم خواهند ایستاد و راه خود را خواهند رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به آمریکائی‌ها یادآور شد: مگر اوباما رئیس جمهور شما نبود که دو بار نامه به مقامات عالی رتبه ایران نوشت و در خواست مذاکره کرد و بعد از دو سال به یک توافق مشترک رسید چرا از آن خارج شدید و هر روز از یک توافق خارج می‌شوید، از معاهده آب و هوا گرفته تا توافق نامه تسلیحاتی.

لاریجانی افزود: اگر حرف حسابی داشتید چرا آن را در شورای مشترک برجام مطرح نکردید و چرا دنبال تیراندازی در عرصه بین الملل رفتید مطمئن باشید شما را از کرده تان پشیمان خواهیم کرد.

وی در همین زمینه با اشاره به اعلام همراهی برخی حکام منطقه با آمریکائی‌ها گفت: برخی کشور‌های منطقه حواسشان جمع باشد گویا برخی از آن‌ها حرف حساب به گوششان نمی‌رود که به حسابشان خواهیم رسید برخی از آن‌ها در تلاش برای باردارکردن تروریست‌ها و اقدامات ضد امنیتی در شرق و غرب ایران هستند هرچند ممکن است آسیب‌هایی وارد کرده باشند، اما توفیقی نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهان اسلام از افراطی گری و تکفیر رنج می‌برد به اقدامات تروریستی در سریلانکا و همچنین اعدام دسته جمعی و گردن زدن ۳۷ نفر از شهروندان عربستانی به دست آل سعود اشاره کرد و افزود: رفتارهایتان عاقلانه نیست، شما از جهان اسلام با این رفتار‌ها چه می‌خواهید البته می‌گویند ایران رقیب ماست، پاسخ این است مگر ما جایی را تنگ کرده ایم به جای اینگونه سخنان، خودتان فعال باشید.

آقای لاریجانی گفت: بالاخره در عصر ارتباطات، جوانان منطقه می‌بینند که برخی سردمداران غرب چگونه برخی حکام منطقه را تحقیر می‌کنند مثل اخاذی‌هایی که ترامپ از سعودی‌ها کرد و حتی با ادبیات تحقیرآمیز گفت: اگر ما کنار شما نباشیم دو هفته‌ای بیشتر دوام نمی‌آورید.

وی ادامه داد: اگرچه برخی کشور‌های منطقه رفتار‌های نامناسبی نشان می‌دهند، اما ما نگفته ایم که راه برای مذاکره مسدود است اتفاقا در طول ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران بار‌ها دست دوستی دراز کرده، اما معلوم نیست هیات حاکمه‌های برخی کشور‌ها دنبال چه هستند.

اتحادیه اروپا قدرت حل مسائل بین المللی را ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در همایش بین المللی آینده جهان اسلام با اشاره به خروج امریکا از برخی معاهدات بین المللی ازجمله معاهده پاریس و موضوع گاز‌های گلخانه ای، محیط زیست و همچنین موضوع هسته ایران گفت:

متأسفانه اتحادیه اروپا نشان داد که وزن کافی برای نگهداری و حمایت از این معاهدات بین المللی را ندارد.

لاریجانی موضوع خروج امریکا از برجام و مسئله هسته‌ای ایران را مصداقی بر بی تعهدی امریکاییان نسبت به قرارداد‌های بین المللی دانست و گفت: ما هیچ رفتار عملی از سوی کشور‌های اروپایی در قبال برجام و تعهدات بین المللی آن‌ها ندیده ایم.

وی افزود: اتحادیه اروپا یا به علت وابستگی اقتصادی به امریکا و یا موضوع دیگر قدرت حل این مسائل را در صحنه‌های بین المللی ندارد.

رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد: نتایج این همایش برای توسعه کشور‌های جهان اسلام مفید باشد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: