اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 22 April 2019
جهانگیری در جلسه شورایعالی عشایر تصریح کرد:
معاون اول رئیس جمهور خواهان بررسی وضعیت کلی عشایر متاثر از تغییرات اجتماعی و اقتصادی و تدوین راهبرد مناسب و دقیق درباره آینده عشایر در کشور شد.

راهبرد آینده جامعه عشایری متاثر از تغییرات اجتماعی و اقتصادی تدوین شود

به گزارش عصرپرس، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در جلسه شورایعالی عشایر با بیان اینکه عشایر بخشی از جمعیت توليد كننده کشور هستند که با کمترین برخورداری از خدمات و امکانات، بازده زیادی در تولید محصولات غذایی دارند، گفت: عشایر با وجود آنکه کمتر از 2 درصد آمار جمعیتی کشور را تشکیل می دهند، منشا خیر و ثمرات زیادی براي کشور هستند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: جامعه عشایری علاوه بر اینکه مطابق آمار ارائه شده، حدود 25 درصد محصولات پروتئینی کشور را تولید می کنند، نقش مهمی نیز در تامین امنیت به ویژه در مناطق مرزی ایفا می کنند.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: زنان و مردان عشایر بسیار کم توقع هستند و وضعیت زندگی آنها بسیار سخت و طاقت فرسا است. لذا همه دستگاههای مسئول باید نهایت تلاش و همت خود را به کار گیرند تا بتوانیم سطح برخورداری جامعه عشایری از امکانات و خدمات عمومی كشور را بالا ببریم.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز خرسندی از گزارش ارائه شده درباره اجرای مصوبات جلسه گذشته شورایعالی عشایر بر لزوم جدیت دستگاههای ذیربط برای پیگیری و اجرای مصوبات مربوط به بهبود وضعیت زندگی جامعه عشایری کشور تاکید کرد.جهانگیری همچنین بر ضرورت فعال تر شدن دبیرخانه شورایعالی عشایر تاکید و تصریح کرد: شرط فعال تر شدن شورایعالی عشایر این است که دبیرخانه شورا موضوعات مختلف را در کمیسیون تخصصی و دائمي به بحث و بررسی گذاشته و نتایج و مصوبات آنها را برای بررسی و تصویب در جلسات شورایعالی ارائه کند.

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح جامع خدمات رسانی به عشایر در عرصه های مختلف که در جلسه قبلی شورایعالی عشایر به تصویب رسیده بود، به نحو مطلوبی اجرایی شد، خاطرنشان کرد: دستگاههای مرتبط و مسئول خیلی خوب پای کار آمدند و نتیجه اجرای طرح در بهبود نسبی وضعیت زندگی عشایر بسیار موثر بود.

وی توانمندسازی جامعه عشایری در عرصه های مورد نیاز و تشکیل صندوق توسعه بخش عشایر را که در حال حاضر با سرمایه بالغ 73 میلیارد تومان در حال فعالیت است، از جمله دستاوردهای اجرای طرح جامع خدمات رسانی به عشایر برشمرد و گفت: اگر چه عقب ماندگی ها در زمینه خدمت رسانی به جامعه عشایری خیلی زیاد است، اما تشکیل جلسات شورایعالی عشایر در دولت یازدهم که در دولتهای قبل تقریبا به طور کامل تعطیل شده بود، تاثیر قابل توجهی در ارتقای بهره مندی این قشر کمتر برخوردار از خدمات دولتی و عمومی داشت.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به تغییرات ایجاد شده در وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه، خواستار استفاده از همه تجربیات داخلی و بین المللی برای حفظ زیست عشایری در کنار ارتقای سطح زندگی و رفاه آنان شد.

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران نیز در این جلسه با اشاره به ثمرات دو مصوبه مهم جلسه قبلی شورایعالی عشایر اظهار داشت: به جرات می توان ادعا کرد که تا پیش از سال 93 جامعه عشایری کشور اساسا امکان بهره مندی از هیچ نوع تسهیلاتی را نداشت، اما با تصویب و کمک دولت یازدهم، تا سال 97 در مجموع هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار عشایر قرار گرفته که اقساط آن توسط جامعه عشايري به طور کامل نیز بازپرداخت شده است.

در این جلسه مصوب شد که پس از اخذ نظر و تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به توسعه پوشش ارتباطی و برخورداری عشایر کشور از زیرساختهای ارتباطی به ویژه گسترش پوشش تلفن همراه در مناطق عشایری اقدام شود.

همچنین مقرر شد با همکاری و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، نسبت به تامین منابع مالي مورد نياز در قالب يارانه، برای پرداخت مابه التفاوت قیمت حمل آرد و سوختهای فسیلی در مناطق عشایری اقدام شود.

بر اساس مصوبه دیگر این جلسه سازمان امور عشایر و دیگر دستگاههای مسئول به ویژه وزارت نیرو با برگزاری جلساتی، خدمات و تسهیلات قابل ارائه به عشایر در زمینه تهیه و تدارک تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای توسعه بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر در جامعه عشایری را بررسی و عملیاتی خواهند کرد.

وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس مصوبه دیگر این نشست، موظف هستند از هر گونه واگذاری، تصرف و تغییر کاربری ایلراهها عشایری و حریم آنها ممانعت کرده و با همکاری سازمان امور عشایر مواد قانونی لازم را برای ثبت، تعمیر، نگهداری و علامتگذاری ایلراهها تدوین کنند.

همچنین سازمان امور عشایر با همکاری بانک مرکزی و وزارت جهادکشاورزی، راهکارها و دستورالعملهای لازم را برای تسهیل روند اعطای تسهیلات بانکی به ويژه در خصوص تضمين هاي بانكي به عشایر تدوین كنند.

نمایندگان وزارتخانه های نیرو، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بانک مرکزی نیز در این جلسه به بیان نظرات و راهکارهای خود برای ارتقای وضعیت معیشتی و رفاهی جامعه عشایری کشور پرداختند.


نام:
ایمیل:
* نظر: