اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - 18 April 2019
در اجلاس تامین مالی توسعه در مقر سازمان ملل متحد
مشاور عالی وزیر اقتصاد بر حذف تحریم‌های یکجانبه اقتصادی، تجاری و مالی علیه کشور‌های درحال توسعه تاکید کرد.

حذف تحریم‌های یکجانبه اقتصادی علیه کشور‌ها

به گزارش عصرپرس، محمد خزاعی مشاور عالی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سفیر و نماینده دائم سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ضمن اشاره به چالش‌های روزافزون فراروی چند جانبه گرایی و نظام چندجانبه اقتصادی، تجاری و مالی اظهار داشت: جامعه بین المللی باید در اسرع وقت ترتیباتی را با هدف محو هرگونه اقدام قهرآمیز یکجانبه اقتصادی، تجاری و مالی ازجمله تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه برعلیه کشور‌های درحال توسعه اتخاذ نماید.

وی اینگونه اقدامات یکجانبه را که برخلاف حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است، ناقض حق توسعه و مانع دستیابی کشور‌ها به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی دانست.

مشاورعالی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت تجارت بین المللی به عنوان پیشران توسعه، بر لزوم تقویت نظام چندجانبه باز، قانونمند، غیرتبعیض آمیز، برابر، فراگیر و شفاف تجاری جهانی با مشارکت عادلانه و برابر همه کشور‌ها تاکید و خواستار تسریع در فرآیند الحاق کشور‌های درحال توسعه فارغ از ملاحظات سیاسی به سازمان تجارت جهانی شد.

خزاعی در ادامه خواستار رفع موانع موجود بر سر راه انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشور‌های درحال توسعه شد و این امر را برای نیل به اهداف توسعه پایدار ضروری دانست.

وی در پایان با اشاره به ضرورت استفاده از منابع بین المللی توسعه در راستای ریشه کنی فقر در جهان، هرگونه سیاست توسعه‌ای را منوط به رعایت اولویت‌های ملی و راهبرد‌های توسعه‌ای ملی کشور‌ها دانست و بر لزوم توجه به واقعیت‌های ملی و نیز اصل مسئولیت‌های مشترک، اما متفاوت تاکید کرد.

به گزارش صداو سیما،اجلاس سالانه تامین مالی توسعه از ۲۶ تا ۲۹ فروردین در چارچوب شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک در حال برگزاری است و وزرای اقتصاد، دارایی و توسعه کشور‌ها در این اجلاس شرکت دارند که بحث و تبادل نظر میان کشور‌های عضو با نمایندگان بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی از جمله موضوعات این اجلاس است.


نام:
ایمیل:
* نظر: