اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۲۹۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - 17 April 2019
چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

چهارمین جلسه دادگاه موسسات مالی البرز ایرانیان و ولیعصربرگزارشد

به گزارش عصرپرس، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین پرونده موسسات تعاونی البرز ایرانیان، ولیعصر، فردوسی و آرمان در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی با حضور وکلا، نماینده دادستان به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای دادگاه قاضی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و در مورد دفاعیات جلسه قبل امیر حسین آزاد (متهم ردیف اول) توضیح دهد.

محمد آقامیری راد نماینده دادستان اظهار کرد: آقای آزاد در جلسه گذشته دفاعیات خود را بر اساس توهین به بازپرس و بانک مرکزی برنامه ریزی کرده بود که این هم نوعی دفاع است اما برای این افراد جای دفاع وجود دارد.

نماینده دادستان، گفت: شما در دفاعیات خود گفتید از سپرده‌های مردم صیانت کرده‌اید در صورتی که شما از بدو تاسیس موسسه البرز ایرانیان طی این سال ها 800 میلیارد تومان سپرده جذب کردید و بعد اسم آن را به آرمان و فردوسی تغییر دادید. از این مقدار 150 میلیارد تومان در حساب‌های مختلف بلوکه شده و 150 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و 200 میلیارد تومان اموال از شما شناسایی شده و 300 میلیارد هم کسری وجود دارد که حیف و میل شده است.

وی، افزود: شما در سن 24 سالگی 2 میلیارد سرمایه داشتید و حال در سن 30سالگی فقط یک ملک در پاسداران به ارزش 50 میلیارد تومان دارید که به نام شما، همسرتان و آقای قریانی و همسرش است. ملک زعفرانیه به نام همسر شما و خودروی لندوور که 5 میلیارد تومان ارزش گذاری شده و بنزی که در پارکینگ خانه همسر شما پیدا شده است.

هزینه‌های سفر با هواپیمای شخصی و سکونت در جزایر را از کجا آوردید؟

نماینده دادستان، گفت: شما عنوان می کنید سفرهای خارجی را پول شخصی رفته‌اید. توضیح دهید سفرهایی که با هواپیمای شخصی با همسرتان می‌رفتید و در جزایر سکونت داشتید هزینه‌اش را از کجا آوردید؟

قتل یک نفر به دست سپرده‌گذاران

وی خطاب به متهم گفت: شما از آبروی مومن صحبت می‌کنید در صورتی که آبروی مومن خون حامد کرمی است که در کرج توسط سپرده گذاران به قتل رسید. آبروی مومن مردی است که برای درمان سرطان همسرش خانه‌اش را فروخت تا در موسسه شما سپرده کند و بتواند هزینه درمان همسرش را بدهد اما خانه‌اش را از دست داد و سرطان همسرش هم درمان نشد.

نماینده دادستان گفت: آبروی مومن خون فردی است که از دست رفت و شما به همسرش گفتید مگر من او را کشتم؟

وی عنوان کرد: شما تمام اقداماتتان را با نامه‌های جعلی آغاز کردید و بعد از اینکه موسسه فردوسی متوجه آن شد از شما شکایت کرد اما به دلیل اعمال نفوذی که داشتید نتوانست کاری کند و بعد شما مجبور شدید تابلوهای خود را به موسسه آرمان تغییر دهید.

پلیس امنیت نتوانست موسسات فردوسی و آرمان را پلمب کند

نماینده دادستان خطاب به این متهم گفت: شما می گویید چرا بانک مرکزی فقط به تعاونی ما گیر داده است و به تعاونی‌های دیگر کاری ندارد؟ اولا به پرونده‌های تعاونی‌های دیگر هم رسیدگی می‌شود اما فرق شما با تعاونی‌های دیگر این است که شما کار خود را از نطفه با جعل شروع کردید و پلیس امنیت عنوان کرده است که به دلیل اعمال نفوذ شما در استان‌ها و شهرستان‌ها، نتوانسته موسسات فردوسی و آرمان را در استان‌های ایلام و کرمانشاه پلمب کند.

در 5 سال کار بانکداری حتی یک بار هم کار تولیدی نداشتید

نماینده دادستان افزود: شما می گویید ما هیچ ملکی را گران نخریدیم و ارزان نفروختیم در صورتی که فریدون چراغی می گوید شمل ملکش را 14 میلیارد خریداری کردید و این فرد 20 روز بعد همان ملک را 5 میلیارد تومان مجدد خرید. شما 4 تا 5 سال است که کار بانکداری می‌کنید اما حتی یک بار هم کار تولیدی نداشتید که خدمت به نظام باشد و تنها کار شما دلالی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شما برای پرداخت بازپرداخت سپرده گذاران ملکی را که پنج تا 6 میلیارد ارزش داشت با یک میلیارد گران تر می خریدید اما با فروشنده شرط می کردید که یک میلیارد را نقدی پرداخت کنید و ما بقی را تا 30 درصد تسهیلات بدهید و مالکان به دلیل رکودی که در بازار وجود داشت طمع می‌کردند و ملک خود را می فروختند و شما چند روز بعد همان ملک را یک میلیارد ارزانتر می‌فروختید و این چرخه ادامه داشت تا بتوانید سپرده‌های بیشتری جذب کنید.

نماینده دادستان گفت: شما عنوان می کنید بانک مرکزی با ما همکاری نکرده است مگر الزامی وجود دارد که بانک مرکزی به شما مجوز بدهد؟ بانک مرکزی به شما اعلام کرده است مجوز ندارید به همین دلیل نمی توانید ادامه فعالیت دهید. شما اعلام کرده‌اید بانک مرکزی هیچ نامه‌ای با عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور به ما ارسال نکرده است در صورتی که در بازپرسی خودتان گفته بودید که نامه از بانک مرکزی به دستمان رسید و من آن را به آقای قریانی نشان دادم و ایشان گفتند مهم نیست و به کارتان ادامه دهید و شما عنوان می کنید مشکل کار ما این بود که مشاوره حقوقی خوبی نداشتیم.

وی، گفت: ایشان عنوان می کند بازپرس کیفرخواست را از ظن خودش نوشته است در صورتی که شما 152 صفحه در بازپرسی نوشته اید و زیر آنها را امضا کرده اید و گفته اید تمام این اظهارات را قبول دارید. شما دارای نفوذ بودید. در 24 سالگی چه توانایی داشتید که آقای قریانی با سابقه بانکی به شما مراجعه کرد تا شریک او شوید جز اینکه پدر و پدر همسرتان دارای نفوذ بودند. پدرتان از استانداران سابق و پدر زن شما استاندار فعلی بندرعباس است.

نماینده دادستان بیان کرد: شما می گویید با همتی پدر خانمتان به دفتر پورمحمدی رفتید و در رابطه با آب و هوا صحبت کردید در صورتی که در همان روز تمام نامه‌ها امضا شد.

در اینجا قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: مگر آب و هوا به بانک مرکزی مربوط است؟

نماینده دادستان گفت: عنوان کردید که تا سال 93 هیچ سمتی نداشتید در صورتی که ما قائم مقام آنجا بودید. ایشان می‌گوید هیچ کلاهبرداری صورت نگرفته است در صورتی که در کلاهبرداری بحث فریب مطرح است. در کلاهبرداری فرد باید دارای اعتبار باشد تا بتواند افراد را فریب دهد شما با تابلوهایی که بر سر در شعب نصب کردید مردم را فریب دادید.

وی افزود: در رابطه با جعل امضا هم می گویید برای اینکه نامه سریعتر به بانک مرکزی برسد زیر آن را خودم امضا کردم و تنها اشکال کار این بود که جمله "از طرف" را زیر نامه ننوشتم در صورتی که آقای بایی سلامی می گوید من چنین اجازه ای ندادم. شما در دفاعیاتتان گفتید سجاد لطفی در تاسیس موسسات و شعبات در ایلام نقشی نداشته است بله درست است ایشان در افتتاح شعبات در کردستان نقش داشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم می گوید با تمام سپرده گذاران تسویه کرده و شاکی ای ندارد در صورتی که تمام پول‌ها را بانک مرکزی داده و از حساب بیت المال رفته است. در سال 92 با مشکلاتی که برای تعاونی‌ها پیش آمد مردم در خیابان ها تجمع می‌کردند و به دلیل ضربه‌ای که به نظام وارد می‌شد سران سه قوه جلساتی تشکیل دادند و با اجازه از مقام معظم رهبری تصمیم بر آن شد که از خزانه دولت وجوهی برداشته شود و به سپرده گذاران پرداخت شود.

وی افزود: این وجوه از بیت المال پرداخت شده. چگونه می‌گویید که من پرداخت کرده‌ام؟ و چرا قرار تامینی من کم نمی‌شود. جرم شما جنبه عمومی دارد نه خصوصی. بانک مرکزی تمام وجوده را پرداخت کرده و 700 میلیارد تومان به سپرده گذاران تعاونی‌ها پرداخت کرده است.

نماینده دادستان عنوان کرد: در سال 93 زمانی که آقای قریانی با شما قطع همکاری می‌کند شما اموال را بین خودتان تقسیم می‌کنید مگر این اموال برای شما بوده است که آن را بین خودتان تقسیم کردید و بعد آقای قریانی موسسه ولیعصر را تشکیل دهد. چطور می‌گویید از اموال مردم صیانت می‌کنید؟

نماینده دادستان ادامه داد: ایشان اخلال عمده در نظام اقتصادی را قبول ندارد. قانونگذار اخلال عمده را شرح کرده. یکی از شروط اخلال عمده، وجوه کلان است. بالغ بر 1400میلیارد بدهی داشتید و می‌گویید در اقتصاد بزرگی که وجود دارد ما کلان نبودیم؟ بله اقدامات شما کلان بوده است. شاید از منظر شما کلان نباشد.

وی افزود: در بحث حیف و میل اموال و خسارت به اموال عمومی تماما اموال حیف و میل شده است. در مورد مبلغ کسری که وجود دارد شاید ایشان آنها را در جایی مخفی کردند. اقدامات شما در سال های 94 و 95 یکصد تجمع در کشور صورت گیرد و تخریب اموال عمومی و خصوصی را به همراه داشت.

اقدامات شما منجر به قتل یک انسان شد

نماینده دادستان ادامه داد: اقدامات شما منجر به قتل یک انسان شد. در خصوص علم به موثر بودن این موضوع توسط بانک مرکزی صراحتا به شما اعلام شده بود. پدر شما حقوقدان است. می گویید پدر و پدر همسر شما با اقدامات شما مخالف بوده‌اند پس آنها تخلفات شما می‌دیدند که موافق نبودند. شما یک اقدام تولید و کشاورزی و اشتغال زایی در این موسسات انجام ندادید. شما فقط به بحث دلالی آن هم به صورت کلاه به کلاه ورود کردید و این اقدامات شما از اصل، اقتصاد کشور را بر هم زده است.

در ادامه این جلسه به درخواست نماینده دادستان، کلامی مدیر هیئت تسویه اموال موسسه البرز ایرانیان به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد.

نماینده دادستان بیان کرد: آقای آزاد از اقدامات شما رضایت داشتند. در مورد وجوهی که در قالب تسهیلات از موسسه خارج شده است توضیح دهید و بگویید مبالغ آن چه میزان بوده است؟

کلامی پاسخ داد: تلاش بانک تجارت در این راستا بوده که از تضییع اموال بیت المال جلوگیری کند و 256 فقره تسهیلات شناسایی کردیم که از سال 91 تا 96 پرداخت شده است و مبالغ آن از 10 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان می باشد. نرخی که تسهیلات را بر اساس آن پرداخت کردند 13 تا 39 درصد بوده است و اصل پولی که بابت تسهیلات پرداخت شده حدود 25 میلیارد تومان بوده است.

نماینده دادستان از وی پرسید؟ پرداخت وام به برخی از مسئولین ارشد استانی به نرخ 4 درصد را قبول دارید؟

کلامی گفت: مواردی را در ایلام شناسایی کردیم که به مسئولین استانی بالغ به نرخ 4 درصد پرداخت شده است که برخی پرداخت کرده اند و برخی خیر.

نماینده دادستان ادامه داد: در خصوص ملک فریدون چراغی که آن را به مبلع 14 میلیارد خریداری می کند و سپس چراغی خودش آن را 5 میلیارد می خرد، توضیح دهید.

مطلع پاسخ داد: این ملک در خیابان مطهری و سهرودی واقع شده که 980 متر مربع است. ملک را به مبلغ 14 میلیارد خریداری کردند و بعد از مدتی فردی به مبلغ 5 میلیارد تومان دوباره آن را به چراغی فروخت. چند فقره چک دادند و تعدادی سپرده برای فروشنده ملک صادر کرد. یکی دو سال بعد ملک اقاله شده است که در قبال اقاله ملک باید 14میلیارد تومان برگشت می‌خورد که در نتیجه 5 و نیم میلیارد تومان خسارت به البرز ایرانیان وارد شده است که نمی‌دانم در این میان توافقی صورت گرفته است و یا به دلیل به هم ریختگی اطلاعات مالی این اتفاق افتاده است.

نماینده دادستان پرسید: در خوصص املاک آقای نبوی و علیزاده توضیح دهید.

وی پاسخ داد: آن چیزی که در سیستم بانکی روال است این است که وقتی بانک ها ملکی را خریداری می‌کنند از محل بدهکاران چک می‌کشند و ثمن معامله را پرداخت می‌کنند. آن فرد می‌تواند چک را نقد کند یا در همان بانک سپرده گذاری کند. در عمده مبایعه نامه‌های ملک اهمی را نقد پرداخت کردند و الباقی را سپرده ایجاد کردند که پشتوانه آن آورده نقد و از سپررده مزدم نبوده است.

این مطلع ادامه داد: در املاک زعفرانیه ملک در جایی واقع شده است که مشکل منابع طبیعی وجود دارد و امکان ساخت و ساز نیست و در اینکه کدام پلاک مربوط به ملک است ابهام وجود دارد. در ملک اقدسیه تقریبا وضعیت مشابهی وجود دارد و در واقع ملکی خریداری شده که به بانک بدهکار بوده است. این سپرده‌ها امکان انتقال به غیر داشته است. برای مثال در ملک بومهن، فردی ملکی را فروخته و 2 میلیارد سپرده گرفته است و این سپرده را به تعدادی دیگر انتقال داده است. بنابراین در مورد این املاک طرف ما یک نفر نیست و ممکن است 20 نفر باشند.

نماینده دادستان گفت: به غیر از اموالی که در دادسرا کشف شد آیا آقای آزاد به شما اموال دیگری را معرفی کردند؟

وی پاسخ داد: خیر در بانک تجارا اموالی را معرفی نکردند. اخیرا ماشینی که در فهرست دارایی ها بود کشف شد.

نماینده دادستان گفت: آیا اموالی به نام همسر آقای آزاد وجود دارد؟

کلامی بیان کرد: آپارتمان 240 الی 250 متری به نام همسر ایشان است و یک طبقه دیگر همان مجموعه به نام همسر آقای قریانی است. آقای قریانی در اظهاراتشان گفتند ملک مربوط به البرز ایرانیان است. اخیرا شنیده ام که وکالتی آن را فروخته اند که بازپرس باید در این زمینه از ثبت استعلام بگیرد.

به گزارش ایسنا، مدیر هیئت تسویه اموال البرز ایرانیان ادامه داد: ملکی در سرخ رود به نام احسان حیدری و ملک 33 هزار متری در نوشهر به نام آقای آزاد است که جنگل خریدند و رقم بالایی پرداخت کردند. ارزش آن متری 10 میلیون تومان بوده است ه کارشناسی 180 هزار تومان قیمت گذاشته است.

نماینده دادستان گفت: ظاهرا متهم این املاک را برای پولشویی خرید و فروش می کرده است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تو رو به خدا به داد مردم برسید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
0
جناب آیت الله رئیسی اولین و آخرین امید مردم پس از خدا به اصلاحات در دستگاه قضایی و به تبع آن در کشور می باشند.
تو رو به خدا پیگیر برگزاری و تشکیل دادگاه موسسه مالی اعتباری فرشتگان-کاسپین باشید که با گذشت ۴ سال از ارائه این پرونده طبق آیین نامه ۲۳۶ داخلی مجلس به قوه قضاییه در سال ۹۶ و درخواست رسیدگی خارج از نوبت و ارائه گزارش توسط دستگاه قضا و اعلام جرم صورت گرفته توسط سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در ابتدای سال ۹۷ به دادستان کشور بر علیه مدیران و سهامداران این موسسه و همدستانشان در بانک مرکزی و فریادها و تجمعات هر روزه مردم بعد از گذشت ۴ سال هنوز دادگاه این متهمین تشکیل نگردیده و امید مردم برای تشکیل دادگاه جناب آیت الله رئیسی می باشد .
نام:
ایمیل:
* نظر: