اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 04 December 2016
سهم بالاي ايران در آلايندگي زمين
بيست‌وهشتمين نشست كميسيون انرژي و محيط ‌زيست اتاق تهران با پرداختن به مساله محيط‌ زيست و نقش بخش‌خصوصي در بهبود وضعيت آن، برگزار شد و در آن وضعيت توليد آلايندگي و تخريب‌هاي زيست محيطي صنايع مورد بررسي قرار گرفت.

سرويس اجتماعي عصرپرس: سيدمحمدحسين شريعتمدار عضو هيات نمايندگان اتاق تهران و رييس كميسيون آب، محيط‌زيست و اقتصاد سبز اتاق ايران، گزارشي از اقدامات اين كميسيون ارائه كرد و اسداله قره‌خاني سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز درخصوص مواضع مجلس در رابطه با محيط‌زيست و حفظ آن، توضيحاتي داد.

به گزارش سلامت نيوز: در اين نشست محمدحسين شريعتمدار از بي‌توجهي به محيط‌ زيست در سال‌ها و دهه‌هاي متمادي در كشور گفت و آماري ارائه كرد كه نشان‌دهنده سهم بالاي كشور ما در آلايندگي و البته كم‌توجهي به حفظ خاك و جنگل‌هاست.

قبل از ورود به دستور جلسه اين نشست، رضا پديدار عضو كميسيون و هيات نمايندگان اتاق تهران، به كاهش سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي نفتي دنيا كه از سوي آژانس بين‌المللي انرژي گزارش شده، اشاره كرد و گفت: با توجه به پيشبيني‌هاي بين‌المللي از كاهش شديد سرمايه‌گذاري جهاني در پروژه‌هاي نفتي، اين بيم وجود دارد كه سرمايه‌گذاري در ايران نيز با چالش مواجه شود از اين رو، اجراي پروژه‌هاي نفتي در كشور نياز به اراده ملي دارد.

حميدرضا صالحي نايب‌رييس كميسيون انرژي و محيط ‌زيست اتاق تهران نيز به وضعيت اقتصادي صنعت برق اشاره كرد و گفت: براساس تصميم دولت، مقرر شده بود كه امسال از محل درآمد وزارت نيرو، برداشتي براي تخصيص به يارانه‌هاي نقدي، صورت نگيرد اما طي 8ماهه سال جاري نزديك به 1000ميليارد تومان بايد از طرف دولت به وزارت نيرو بازگردانده مي‌شد كه اين اتفاق هنوز نيفتاده است. به گفته وي، اين در حالي است كه وزارت نيرو با بحران پرداخت بدهي‌هاي خود به پيمانكاران مواجه است.

صالحي در بخش ديگري از سخنانش به علاقه‌مندي شركت‌هاي خارجي به سرمايه‌گذاري در انرژ‌هاي نو در ايران اشاره كرد و افزود: شركت‌هاي خارجي متعددي براي انجام مذاكرات در بخش انرژي‌هاي نو به ايران آمده‌اند اما خلأهاي قانوني در اين بخش باعث شده كه كشور نتواند از اين ظرفيت به نفع خود استفاده كند.

ابراز نگراني بخش خصوصي

رييس كميسيون انرژي و محيط ‌زيست اتاق تهران نيز طي سخناني، از اينكه نظرات كارشناسي بخش ‌خصوصي و اتاق بازرگاني در حوزه انرژي، در سند برنامه ششم توسعه گنجانده نشده، ابراز نگراني كرد.

منصور معظمي گفت: «نگاهي به احكام برنامه ششم نشان مي‌دهد كه به موضوعاتي مانند رگولاتوري و انرژي‌هاي نو كمتر پرداخته شده است. معظمي همچنين به استقبال بالاي شركت‌هاي بزرگ نفتي از سرمايه‌گذاري در ايران اشاره كرد و افزود: سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي، پيش از هر چيز نياز به امنيت و ثبات دارند، بنابراين از هرگونه رفتار غيرمتعارف كه باعث فرار سرمايه‌گذاران مي‌شود، بايد در كشور اجتناب كرد. معظمي افزود: اداره بنگاه‌ها و سازمان‌ها بدون نگاه و نگرش سيستمي امكان‌پذير نيست و اداره كشور به جز نگاه بنگاهي است و بايد مسووليت جمعي در پيش گرفته شود. وي همچنين در رابطه با موضوع حفظ محيط‌زيست در كشور، تصريح كرد: در اين زمينه به تغيير نگرش اذهان عمومي نسبت به محيط‌زيست نياز داريم.

سهم بالاي ايران در آلايندگي زمين

در ادامه اين نشست، رييس كميسيون آب، محيط‌زيست و اقتصاد سبز اتاق ايران به ارائه گزارشي از اقدامات و برنامه‌هاي اين كميسيون پرداخت. محمدحسين شريعتمدار در اين جلسه، از تشكيل كارگروه اجرايي اقتصاد سبز در اتاق ايران با حضور نمايندگان چندين وزارتخانه مرتبط خبر داد و گفت: «نخستين گام در اين راستا تهيه طرح مديريت سبز در ساختمان اتاق ايران با هدف بهينه كردن مصرف انرژي (برق، گاز)، آب، كاغذ و زباله بود كه به اجرا گذاشته شد.»

او همچنين با اشاره به نشست اواخر سال گذشته نمايندگان بخش خصوصي در اتاق ايران با رييس سازمان حفاظت محيط‌ زيست كشور، از تهيه پيش‌نويس تفاهمنامه مشترك اتاق ايران و اين سازمان خبر داد و افزود: «تهيه و تدوين نقشه راه و همچنين بررسي مسائل كلان زيست محيطي كشور و همكاري‌هاي دو نهاد براي پيشنهاد قوانين يا اصلاح قوانين موجود از وظايف اصلي كميسيون مشترك اتاق ايران و سازمان حفاظت محيط‌ زيست است.»

عضو كميسيون انرژي و محيط‌ زيست اتاق تهران در ادامه به برخي مخاطرات محيط ‌زيستي در كشور اشاره كرد و گفت: «ايران جزو 10كشور نخست پرمصرف ظروف پلاستيكي يك‌بار مصرف در جهان است و براساس آمار، هر خانواده ايراني به‌طور متوسط روزانه سه كيسه پلاستيكي وارد چرخه مصرف مي‌كند. به گفته وي، براساس آمارهاي جهاني روزانه 3.5ميليون تن زباله در سراسر دنيا توليد مي‌شود كه سهم ايران از اين توليد به 40هزار تن در روز مي‌رسد كه اين ميزان 1.15درصد توليد زباله جهان است.»

شريعتمدار با بيان اينكه ميزان فرسايش خاك در دنيا 4تن در هكتار و در ايران 16تن در هكتار است، افزود: «بر اثر فرسايش جنگل‌ها، تعداد سيل‌ها در دهه 40 خورشيدي 202 سيل، در دهه شصت، 349سيل، دهه هفتاد، 481 سيل و در دهه هشتاد، نيز بيش از 500سيل در سال بوده است.»

وي سپس به موضوع بحران آب در كشور اشاره كرد و طي توضيحاتي، از برنامه‌ريزي كميسيون آب، محيط‌زيست و اقتصاد سبز اتاق ايران براي دستيابي به راه‌حل‌هاي فوري در اين زمينه خبر داد و خواستار همكاري و تعامل ساير كميسيون‌هاي اتاق بازرگاني با اين كميسيون براي كمك به حل بحران آب شد.

واگذاري‌ها غلط بود

سخنگوي كميسيون انرژي مجلس نيز در اين نشست، با بيان اينكه در دولت نسبت به مقوله حفظ محيط‌ زيست، باور و اراده قوي وجود ندارد، گفت: «در طول دو دهه گذشته، همواره نسبت به آلايندگي خودروهاي ساخت داخل هشدار داده شد اما اين هشدارها در حد حرف باقي مانده است.»

اسداله قره‌خاني با انتقاد از رويه برخي واگذاري‌ها، افزود: «پالايشگاه‌ها و واحدهاي پتروشيمي در حالي به عنوان رد ديون واگذار شدند كه صاحبان آنها هيچ‌گونه توجهي به مقوله محيط‌ زيستي ندارند و حفظ آن در اولويت چندم براي مديران اين بخش‌هاست. دستگاه‌هاي دولتي كارنامه ناموفقي در حفظ محيط‌زيست كشور داشته‌اند. در اين زمينه بخش خصوصي و بنگاه‌ها بايد دست به كار شوند و امور اجرايي اين بخش را به دست گيرند.»

قره‌خاني در همين زمينه به مصوبه اخير دولت مبني بر الزام دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي بر كاهش 20درصدي انرژي ساختمان‌هاي اين بخش طي دو سال آينده اشاره كرد و افزود: «با توجه به تاكيد دولت در اين زمينه، بخش خصوصي مي‌تواند با ارائه برنامه‌ريزي دقيق، به كمك دولت بيايد و در كاهش مصرف انرژي سهيم باشد.»

 

پايان خبر/

نام:
ایمیل:
* نظر: