اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - 16 April 2019
لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی از زحمات ارتش جمهوری اسلامی در امدادرسانی به استان‌های سیل‌زده تشکر کرد.

ارتش در سیل اخیر با تمام وجود به میدان آمد

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 27 فروردین) مجلس شورای اسلامی،با اشاره به رشادت‌ها و امدادرسانی‌های بی‌دریغ ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سیل نوروزی اشاره کرد و روز ارتش و نیروی زمینی را به دلاورمردان این نیرو تبریک گفت.

وی گفت: نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران انصافا با همه وجود در امدادرسانی به مناطق و استان‌های سیل زده حضور داشتند و از زحمات این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنم.

بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس منافاتی با رسیدگی به لایحه دولت ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس منافاتی با رسیدگی به لایحه دولت ندارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 27 فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خود گفت: چند جلسه ای است که طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را بررسی می کنیم، در این خصوص دولت نیز لایحه ای دارد. با توجه به اینکه لوایح باید نسبت به طرح در اولویت باشد، اگر این طرح تصویب شود، لایحه دولت را چه می کنید؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به بند 6 ماده 149 آیین نامه داخلی مجلس گفت: پس از 12 ساعت گزارش جدیدی که از کمیسیون بازمی گردد قابلیت طرح دارد. ما امروز ساعت 7 و نیم صبح اصلاحیه ماده 5 این گزارش را رویت کردیم، همکاران نیز 12 ساعت فرصت دارند، یعنی تا ساعت 7 و نیم عصر که پیشنهاداتشان را ارائه کنند، بنابراین نمی تواند در دستور کار قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تبصره 2 ماده 143 گفت: گزارش در صورت درج در دستور هفتگی قابل تغییر و اصلاح نیست، این گزارش در دستور درج شده بود و کمیسیون نمی تواند آن را تغییر دهد.

وی خطاب به رئیس جلسه ادامه داد: شما نیز این گزارش را به کمیسیون ارجاع ندادید، در حال حاضر اگر همکاران مشاهده کنند، محتوایی که در اصلاحیه 4 بوده است، بعد از بررسی دیروز کمیسیون کلا تغییر کرده، البته آقای کامران می گوید جلسه کمیسیون مفصل نبوده است. از اعضای کمیسیون تشکر می کنم که این موضوع را بررسی کردند، اما روند انتخابات کاملا عوض شده است، اگر بند اصلاحی 5 را بخوانید، مشاهده می کنید که تغییرات زیادی کرده است. چگونه می شود که ظرف چند ساعت روند انتخابات مجلس به طور کامل تغییر می کند؟

حاجی دلیگانی تصریح کرد: اگر کمیسیون از قبل در رابطه با این موضوع مطالعه ای داشته است، اعلام کند. چطور بدون نظرات کارشناسی، تغییرات کلی و اینگونه رخ می دهد؟ بنده تقاضا دارم این گزارش از دستور خارج شده و بعد از بررسی مجدد در صحن علنی مطرح شود.

این نماینده مردم در مجلس در پایان گفت: مرکز پژوهش های مجلس، راهکارهای اقتصادی زیادی پیشنهاد کرده که لازم است در صحن مطرح شود، مسئله اقتصاد مردم و رونق تولید در اولویت است و خواهشمندم در دستور کار قرار گیرد.

علی لاریجانی رئیس جلسه علنی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: نکته اول را قبلاً هم مطرح کرده بودید. لایحه ای که دولت داده سه بخش است؛ یک بخش مربوط به مجلس، یک بخش مربوط به شورا و یک بخش هم مربوط به ریاست جمهوری. کمیسیون شوراها زحمت کشید بخش مجلس را هماهنگ کرد. این همان پایه ای است که اگر می خواهند تغییر دهند، به دو سوم آرا نیاز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخصوص تذکر بند 6 ماده 149 نیز آقای قاضی زاده گفتند دیشب در کازیوی نمایندگان گذاشته اند و اگر ندیدید باید فرصت لازم داده شود. بنده قبول دارم که مطلب مهمی است و نمی شود نمایندگان ندیده باشند وعجله ای برای مطرح شدن آن باشد. ایراد آخر هم وارد است و باید به کمیسیون ارجاع داده می شد.

رهبران حزب جمهوری اسلامی تابع ولایت فقیه بودند

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر ابطحی، تاکید کرد: رهبران حزب جمهوری اسلامی تابع ولایت فقیه بودند.

سیدمحمدجواد ابطحی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 27 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات جبار کوچکی نژاد و با استناد به ماده 75 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: ایشان اظهارات بنده در مورد احزاب را تحریف کردند، من پیش از این در پیشنهاد خود یادآور شدم که حزب به معنای غربی که در دنیا فعال است را در اسلام نداریم، حزب جمهوری اسلامی هم به همین جهت به بن بست رسید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حزب جمهوری اسلامی در آستین خود مار پرورش داد، من در پیشنهاد خود تاکید کردم بنیاد تشکیل شده حزب در غرب بر پایه لیبرالیسم و اومانیسم است. در واقع حزب ساز وکار خاص خود را دارد و ما اگر می خواهیم نظام پارلمانی مبتنی بر حزب تشکیل دهیم باید شیوه مملکت داری را تغییر دهیم.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: اینگونه که شما می فرمایید نیست، حزب جمهوری اسلامی مشکلی نداشت بلکه حزب اسلامی هم بود در داخل آن ها نیز اشکالی درباره ولایت فقیه وجود نداشت، در واقع رهبران آن تابع ولایت فقیه بودند. باید توجه کرد حزب دچار مشکلات دیگری شد.

گفتنی است جبار کوچکی نژاد در خلال ایراد موافقت خود با پیشنهاد اصلاح ماده ای از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: آقای ابطحی الفاظی در مورد احزاب به کار بردند که درست نیست، در کشور ما احزاب با سابقه ای مثل جمهوری اسلامی وجود داشت و شهدای بزرگی همچون باهنر و بهشتی حزبی بودند لذا این موضوعات را باید از احزاب دولت‌ساخته، مجزا دید.


نام:
ایمیل:
* نظر: