اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 15 April 2019
در سال گذشته در مجموع تعداد ۲۶۲هزارو ۶۴۹ فقره شکایت پیرامون کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها اخذ شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است.

رشد ۳۹ درصدی شکایات دریافتی از کالا و خدمات در سراسر کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۱۷۲هزارو ۲۷۹ فقره (۶۶ %) تلفنی ، ۵۴هزارو ۵۳۵ فقره (۲۱ %) حضوری و ۳۵هزارو ۸۳۵ فقره (۱۳ %) کتبی بوده است.

از مجموع شکایات رسیدگی شده، تعداد ۱۰۲هزارو ۵۶۹ فقره (۳۹%) متخلف و ۱۲۷هزارو ۳۳۲ فقره (۴۹ %) غیر متخلف شناخته شده اند و۳۲هزارو ۷۴۸ فقره (۱۲ %) تحت بررسی می باشند.

از مجموع شکایات دریافتی طی سال ۹۷، میزان ۸۸ درصد شکایات رسیدگی و پاسخگویی شده و ۱۲درصد بدلیل استعلامات حقوقی و یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی می باشند.

همچنین بررسی‌ وضعیت گزارشات حاکی از آن است که تعداد ۲۲۵هزارو ۶۵۲ فقره (۸۶%) مربوط به کالا و ۳۶هزارو ۹۹۷ فقره (۱۴ %) مربوط به خدمات می باشد.

بیشترین شکایت واصله در حوزه کالا مربوط به نان، میوه و سبزی و خوار و بارفروشی بوده و بیشترین شکایت در حوزه خدمات ازرستوران های غذا خوری، تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و پارکینگ شهری گزارش شده است .

گزارشات دریافتی براساس نوع تخلف، بیانگر آن است که گرانفروشی، تقلب و عدم درج قیمت از بیشترین موارد تخلف بوده است.

همچنین از مجموع شکایات رسیدگی شده در سال ۹۷ که منجر به تخلف شده اند تعداد ۶۲۰۵ فقره (۶ درصد) از شکایات با برآورد ارزش ۱۸۶ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۸۸۶ هزارو ۱۹۳ ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: