اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - 14 April 2019
معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی توانیر عنوان کرد:
معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی توانیر گفت: صنعت برق توانست در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات در مناطق سیل‌زده اقدام کند و در بسیاری از روستاها، در کمتر از چند ساعت برق مشترکین را وصل کند.

نقش موثر صنعت برق در سیلاب اخیربه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، مصطفی رجبی‌مشهدی معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی توانیر در گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق خراسان با موضوع گذر از پیک بار سال جاری در مشهد افزود: در سال گذشته صنعت برق کشور با چالش های بسیاری مواجه شد و توانست با موفقیت از آن عبور کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق مهم‌ترین زیرساخت توسعه کشور است، افزود: کارکنان این صنعت در تمام طول سال به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا برق با کیفیت دراختیار مردم قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر درخصوص پیک بار سال 1397 اظهار داشت: در سال گذشته به علت کمبود بارندگی‌ها و عدم امکان استفاده از ظرفیت کامل نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار، 34روز کمبود تولید منجر به محدودیت شد.

وی افزود: در حالی که میزان خاموشی ها حدود  0.3 مصرف کل کشور بود، اثرات و بازتاب گسترده‌ای داشت که وابستگی زندگی روزمره مردم را به صنعت برق نشان می‌دهد.

پیش بینی 61 هزار مگاوات مصرف برق در سال جاری

رجبی‌مشهدی در ادامه با اشاره به بارندگی‌های اخیر در کشور گفت: در سال جاری نیروگاه‌های برق‌آبی با ظرفیت کامل وارد مدار خواهد شد، بنابراین لازم است تا علاوه بر حفظ پایداری شبکه برق، از ظرفیت‌های موجود شبکه حداکثر استفاده صورت گیرد.

وی تصریح کرد: حداکثر میزان تولید برق در سال جاری به 58 هزار مگاوات و با توجه به آنکه پیش‌بینی می‌شود حداکثر میزان مصرف به 61 هزار مگاوات برسد که لازم است 3 هزار مگاوات با اقدامات مدیریت مصرف جبران شود. انتظار می‌رود روابط عمومی‌های صنعت برق با روش‌های جدید و اثربخش نسبت به آگاه‌سازی مشترکان برای کاهش مصرف در ساعات اوج مصرف اقدام نمایند و امید است با اقدامات صورت گرفته از پیک بارسال جاری با موفقیت عبور کنیم.

وی با تاکید بر اولویت پایش تاسیسات فرسوده، به رشد مصرف در کلان شهر مشهد اشاره و بر اجرای طرح جامع شهر مشهد تأکید کرد.

رجبی در ادامه به تسویه بدهی‌های صنعت برق در سال 1397 اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر 10 هزار میلیاردتومان از بدهی‌ها تسویه شد. این رقم یک رکورد است و برای اولین بار روند بدهی‌ها منفی شد که باعث چالاکی صنعت برق می‌شود.

 خرید برق از بخش خصوصی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر افزود: طرح خرید برق تابستانه از مولدینی که در مکان‌های مورد نیاز صنعت برق احداث می‌شود با نرخ 380 تومان به ازای هر کیلووات ساعت و همچنین خرید برق از مولدین در اختیار صنایع در چهار ماه پیک بار سال جاری، استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های پراکنده و خود تامین‌ها و بهینه‌سازی طرح‌های انتقال و فوق توزیع از اولویت‌های صنعت برق در پیک بار سال جاری به‌شمار می‌آید.

وی در ادامه به برنامه‌های شرکت توانیر در سه حوزه حکمرانی شرکت‌ها، اصلاح اقتصاد برق و پاسخگویی پیک بار اشاره کرد و اظهار داشت: بحث سلامت اداری و حذف مراجعه حضوری و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک از اولویت‌های شرکت توانیر است.

رجبی مشهدی اصلاح ساختار و شایسته‌گزینی را از دیگر اقدمات عنوان کرد و اظهار داشت: در خصوص اقتصاد برق در مرحله اول نرخ ترانزیت برق اصلاح شده است که منجر به تحرک بخش خصوصی و رونق تولید خواهد شد. همچنین برای اصلاح نرخ برق در ساعات اوج مصرف، نصب کنتورهای هوشمند با اولویت مشترکین پرمصرف در اولویت قرار گرفته است.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی اصلاح ساختار سمت تقاضا اظهار داشت: در این خصوص طرح‌هایی آماده شده و لازم است در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: