اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 04 December 2016
خرگیوش، ایتالیا ایتالیا، شکلاتی
در یکی دو سال گذشته چهره‌های جدیدی وارد فضای سینما شدند که با آثارشان افتخارات بسیاری برای سینما به ارمغان آوردند؛ امسال نیز فیلمسازان جوانی هستند که می‌توانند با اولین ساخته‌های خود در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر بدرخشند.

سرویس فرهنگی عصرپرس: سینماگران جوان همواره در جشنواره فیلم فجر جایگاه خاصی دارند و آثارشان مورد توجه است. امسال نیز فیلم اولی‌ها برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم در تکاپو و تلاش هستند تا به شکل جدی وارد سینمای بدنه شوند. البته تا چند سال پیش فیلم اولی‌ها خیلی مورد وثوق نبودند و هنرمندان نیز خیلی نگاه مثبتی به همکاری با آن‌ها نداشتند، اما در یکی دو سال اخیر موج هنرمندان جوان با آثار قابل قبول این تابو را شکسته و امسال شاهد حضور هنرمندان به نام سینما در آثار کارگردانان جوان فیلم اولی هستیم. 

سمیرا افتخاری در این گزارش نگاهی داشته است به برخی از فیلم‌های اول که می‌توانند امسال در جشنواره فجر به نمایش درآیند.

مادری

"مادری" اولین فیلم بلند رقیه توکلی است. او دارای مدرک کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و ساخت بیش از 30 فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه کاری خود دارد که برای آن‌ها جوایز معتبر و متعدد داخلی و خارجی دریافت کرده است. سیاوش حقیقی تهیه‌کنندگی "مادری" را که تماماً در یزد فیلم‌برداری شده به عهده دارد. داستان درباره دو خواهر است که یکی عشقش را رها کرده و دیگری عشقش او را رها کرده است. هانیه توسلی، مریم بوبانی، نازنین بیاتی،‌ ملیسا ذاکری و هومن سیدی در "مادری" بازی می‌کنند.

فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر امسال چه کسانی هستند؟

مرداد

بهمن کامیار مرداد را به  تهیه‌کنندگی‌ محمود فلاح برای حضور در جشنواره آماده می‌کند. فیلم در فضایی اجتماعی به معضلات زندگی یک زوج جوان می‌پردازد که پس از سال‌ها دچار مشکلاتی شده‌اند. در خلاصه داستان فیلم آمده: چه مردادی شود بهمن کنار تو، من از غوغای ابر و آسمان می‌فهمم اینجایی. محمدرضا فروتن، رعنا آزادی‌ور، بهنوش بختیاری، بابک بهشاد، لیلی فرهادپور، پروین ملکی، علی گل زاده، عاطفه الهی، نیلوفر مولایی و با حضور افتخاری، اندیشه فولادوند و با هنرمندی مهتاب کرامتی در "مرداد" نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ساعت پنج عصر

ساعت "پنج عصر" اولین اثر سینمایی مهران مدیری پس از سال‌ها سریال سازی اوست. در این فیلم سیامک انصاری، آزاده صمدی و مهران مدیری به ایفای نقش می‌پردازند و حدود هفتصد نفر از مردم هم مقابل دوربین می‌روند. داستان فیلم از 7 صبح تا 5 بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می‌کند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد.

شکلاتی

"شکلاتی" اولین فیلم بلند سینمایی سهیل موفق با تهیه‌کنندگی ایرج محمدی است. این فیلم که در ژانر کودک و نوجوان ساخته‌شده است شهریورماه در تهران کلید خورد و اوایل آبان ماه نیز پس از گرفتن سکانس‌هایی در شمال کشور، پروژه در کارخانه شکلات‌سازی به پایان رسید و وارد مرحله‌ تدوین شد. محمدرضا ھدایتی، شبنم مقدمی، ناصر ھاشمی، ارژنگ امیر فضلی، علی مسعوی، فرزین محدث، پریسا رضایی، جواد جوینده، شھره لرستانی و داریوش اسد زاده، به همراه بازیگران کودک ازجمله محمدرضا شیرخانلو، آیلی احمدی، محمدحسین بلوکات، سامان میرحسینی، شھاب شیرمردی و همراز اکبری در "شکلاتی" ایفای نقش می‌کنند.

بی‌نامی

"بی‌نامی" اولین فیلم سینمایی علیرضا صمدی، درباره یک بازیگر تئاتر و نقش‌های او روی صحنه‌ تئاتر است که اکنون او میان انتخاب گذشته و آینده مانده است. تهیه‌کنندگی این فیلم را مجیدرضا بالا برعهده دارد و بازیگران آن عبارت‌اند از باران کوثری، حسن معجونی، پوریا رحیمی سام، هوشنگ قوانلو، شهروز دل افکار، مهتاب ثروتی، علی باقری، رضا افشار، محمود نظر علیان و راضیه احسان زاده.

"زرد"

"زرد" اولین فیلم مصطفی تقی‌‌زاده است که نگارش فیلمنامه‌اش را هم خود بر عهده داشته است. این فیلم مضمون اجتماعی دارد و داستان آن در فضایی شهری روایت می‌شود. بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیرعلی نبویان، علیرضا استادی و حسین مهری در "زرد" بازی می‌کنند.

فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر امسال چه کسانی هستند؟

خرگیوش

"خرگیوش" به تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی و کارگردانی‌ مانی باغبانی است و بازیگرانی چون بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی‌نیا و مانیا علیخانی در آن بازی می‌کنند. فیلمبرداری به‌طور کامل در تهران و بخش اعظم آن در یک‌ خانه در حوالی منطقه محمودیه انجام‌شده است. اولین ساخته باغبانی یک کمدی- اجتماعی است و در خلاصه داستانش آمده است، این شبی که میگم شب نیست رو بذار

نیمکت

اولین ساخته فلورا سام مضمونی اجتماعی دارد و داستان زندگی نویسنده‌ای را روایت می‌کند که در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی‌اش برداشته می‌شود. حقایقی که وی هیچ‌گاه تصورش را نیز نمی‌توانست بکند. بازیگران این اثر سینمایی عبارت‌اند از: شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، افسر اسدی، شیوا خسرو مهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی‌نیا

فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر امسال چه کسانی هستند؟

ویلایی‌ها

منیره قیدی پیش از این به‌عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان با فیلمسازان متعددی همکاری داشته است. او همچنین ساخت فیلم‌های کوتاهی همچون "دختر، پسر، پیرمرد"، "درراه ویلا" و مستند "تهران، شهر چناران" را در کارنامه دارد و جوایزی از جشنواره‌های مختلف برای این آثار دریافت کرده است. "ویلایی‌ها" اولین فیلم بلند داستانی قیدی است. تهیه‌کنندگی این اثر را سعید ملکان بر عهده دارد و فیلمنامه که اثری در ژانر دفاع مقدس است، توسط منیره قیدی و ارسلان امیری به نگارش درآمده است. بازیگران "ویلایی‌ها" عبارت‌اند از: طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، علی شادمان، با هنرمندی ثریا قاسمی و بازیگران کودک: امیرعلی ایمان وند، علیرضا داوری و هستی فرتوتی.

ایتالیا ایتالیا

"ایتالیا ایتالیا" اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند کاوه صباغ زاده است و مهدی صباغ زاده تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: من دوستت دارم و این هیچ ربطی به تو ندارد. این فیلم که در ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال ساخته‌شده است برای شرکت در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی و... در "ایتالیا ایتالیا" به ایفای نقش می‌پردازند.

 

رقص پا

"رقص‌پا" اولین ساخته مزدک میرعابدینی و به تهیه‌کنندگی محمد احمدی است. در خلاصه این اثر سینمایی آمده است، محمدعلی وندی بازیگر، فیلم‌ساز و معلم ناتر، ناامید از مهاجرت به زادگاهش تهران بازگشته تا به همراه همسرش میترا صدری، نقاش، زندگی تازه‌ای را شروع کنند اما جستجو برای پیدا کردن خانه‌ای مناسب و کنجی آرام غیرممکن به نظر می‌رسد. کودکی درراه است. در فیلم "رقص‌پا" بازیگرانی چون مزدک میر عابدینی، ندا صارمی منفرد، حمیدرضا پگاه، افسر اسدی، نگار عابدی، نقی سیف جمالی، محمود نظر علیان، مهری سادات آل آقا و... حضور دارند.

انزوا

اولین فیلم مرتضی علی عباس میرزایی به تهیه‌کنندگی پیمان جعفری ساخته شده است. بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی، شقایق فراهانی و لعیا عباس میرزایی به‌عنوان پنج کاراکتر اصلی زن در این فیلم حضور دارند. امیرعلی دانایی ایفاگر شخصیت اصلی مرد "انزوا" است.

آپاندیس

"آپاندیس" به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری قصه بسیار دراماتیکی دارد و یک اتفاق و تصمیم بسیار ساده داستان اصلی این فیلم را رقم می‌زند به‌گونه‌ای که این تصمیم در ادامه تبدیل به یک بحران می‌شود. آنا نعمتی، امیرعلی دانایی، رضا اکبرپور، پردیس منوچهری، مرجان مؤمنی، محمدعلی کیانی، مرتضی علی عباس میرزایی، صحرا اسدالهی، سیمون سیمونیان و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دوباره زندگی

کارگردانی این اثر بر عهده رضا فهیمی و تهیه‌کنندگی حسین پورمحمدی است. "دوباره زندگی" روایتگر زندگی زوجی سالخورده است که در زندگی روزمره خود دچار مشکلاتی می‌شوند. ازجمله بازیگران این اثر می‌توان به شمس لنگرودی و گلاب آدینه اشاره کرد.

کوپال

فیلم "کوپال" به کارگردانی کاظم ملایی روایت یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام "دکتر احمد کوپال" است که روز آخر سال 1393، دقیقاً قبل از سال تحویل با یک چالش غریب در زندگی‌اش مواجه می‌شود. لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس‌آبادی، وهان سلیم زاده، مجتبی علیزاده، حسین غایبی شباهنگ از جمله بازیگران فیلم هستند.

فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر امسال چه کسانی هستند؟

بیست‌ و یک روز بعد

"بیست‌ و یک روز بعد" نخستین ساخته سینمایی سید محمدرضا خردمندان به تهیه‌کنندگی باشگاه فیلم سوره حوزه هنری است. این فیلم ملودرامی اجتماعی از قصه زندگی نوجوانی به نام مرتضی است که درراه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو می‌شود. ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی، رضا استادی، سینا رازانی و حسین شریفی ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. در خلاصه داستان "بیست‌ویک روز بعد" آمده است: "همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می‌شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دور و بر لونه‌هاشون جیغ می‌کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دو بار نورش کم ‌و زیاد شده...!".

طبل

"طبل" به کارگردانی کیوان کریمی اثری کاملاً فرمگرا، تجربی و ضد قصه است. این فیلم نوروز امسال با دریافت مجوز ساخت ویدیویی کلید خورد و بعد از طی ۱۷ روز، فیلمبرداری در شهر تهران به اتمام رسید و هم‌زمان تدوین آن نیز انجام شد. این فیلم که مدت‌زمان آن ۹۶ دقیقه است به‌صورت سیاه‌وسفید فیلمبرداری شده است. طبل روایت زندگی یک وکیل در شهر تهران است که با دریافت بسته‌ای زندگی‌اش دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود. امیررضا نادری، ابراهیم زنجانیان، سارا قلی‌زاده، محمد صفاجویی، الیاس رسولی، حبیب هنرآموز، اردلان حاجی‌رحیمی، احمد قورچی، علی فرش‌چی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

آذر

"آذر" اولین فیلم بلند سینمایی محمد حمزه‌ای است که فیلمنامه آن توسط احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم‌پور به نگارش درآمده است. تهیه‌کنندگی فیلم بر عهده نیکی کریمی کارگردان و بازیگر است و پیش از این قرار بود پوریا آذربایجانی در مقام کارگردان بایستد، اما درنهایت قرعه به نام محمدحمزه‌ای افتاد. کریمی که علاوه بر بازی تهیه کنندگی این اثر را نیز برعهده دارد پیش از این ساخت سه اثر را در کارنامه خود در مقام کارگردانی دارد و تهیه‌کنندگی "شیفت شب" آخرین فیلمش را بر عهده داشته است. نیکی کریمی و حمیدرضا آذرنگ بازیگران اصلی "آذر" هستند. هومن سیدی، لیلا زارع و پژمان جمشیدی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان "آذر" آمده است: ادامه زندگی بهای سنگینی دارد.

منبع: هنرآنلاين 

پايان پيام/

نام:
ایمیل:
* نظر: