اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - 14 April 2019
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و وزیر علوم و فناوری کشور فیلیپین با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فناورانه، زمینه توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری دو کشور را در حوزه فناوری‌های پیشرفته فراهم کردند.

میزبانی مشترک ایران و فیلیپین از یک زیست‌بوم نوآوریبه‌گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هیأت عالی‌رتبه علمی و فناوری فیلیپین مهمان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بود تا ضمن بحث و گفت‌وگو درباره توانمندی های علمی زمینه‌های همکاری دوجانبه را بررسی و این همکاری را در حوزه‌های گوناگون توسعه دهند.

در این دیدار تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فناوری بین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم و فناوری فیلیپین امضا شد تا راه برای همکاری فعالان علمی و فناوری دو کشور هموار شود.

مهم‌ترین هدف این تفاهم نامه همکاری مشترک، ارتقا و توسعه این همکاری ها با به کار بستن قوانین و آیین نامه های موجود دو کشور است.

ایران توانمند در فناوری‌های پیشرفته اولویت فیلیپین است

وزیر علوم و فناوری فیلیپین در این نشست از پیشرفت های تأثیرگذار و محوری ایران در فناوری‌های پیشرفته گفت و اظهار کرد: ایران در حوزه های گوناگون فناوری برخوردار از پیشرفت‌هایی قابل توجه است؛ فیلیپین علاقه دارد تا در حوزه هایی چون زیست فناوری کشاورزی، نانوفناوری، علوم اعصاب، پزشکی، دارویی، مواد و ساخت پیشرفته از توانمندی‌های ایران بهره گیرد.

به گفته دولا پنیا ایران به عنوان یکی از کشورهای برخوردار از دانش و فناوری در حوزه های مهمی مثل نانو می تواند، افق‌های تازه‌ای برای همکاری دو کشور بگشاید.

تبادل و همکاری دانشجویان دکتری و پژوهشگران

وزیر علوم و فناوری فیلیپین تبادل و همکاری دانشجویان دکتری و پژوهشگران را یکی دیگر از محورهای تعامل دو کشور عنوان کرد و گفت: ما همچنین فهرستی از رویدادهای بین المللی در حوزه نانوفناوری داریم و ایران می تواند به عنوان یک محور اصلی در حوزه های گوناگون پزشکی و فناوریهای مواد پیشرفته حضوری پررنگ داشته باشد.

دولاپنیا با بیان اینکه فیلیپین نیز گروه نانوفناوری و مواد پیشرفته، مراکز تحقیقاتی و انستیتوهای توسعه فناوری را در اختیار دارد، افزود:همچنین در حوزه توسعه فناوری انرژی‌های نو و پیشرفته و تجدیدپذیر نیز گام‌هایی برداشته است.

به گفته وی، پیشرفت های ایران در حوزه هایی مانند زیست فناوری کشاورزی خوشحال کننده است چراکه ایران می تواند در ذیل همکاری دانشگاه های دو کشور، ضمن گسترش دانش و فناوری فیلیپین به توسعه پایدار همکاری ها کمک کند.

وزیر علوم و فناوری فیلیپین همچنین با بیان این که همکاری مشترک علمی و فناوری می تواند به کمک دولت های دو کشور و توسط دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و انیستیوها باشد، اظهار کرد: فیلیپین دارای یک مراکز تحقیقاتی است که می تواند تحت مدیریت متمرکز وزارتخانه و معاونت علمی و فناوری نوع همکاری های جدید نه به معنای سنتی آن بلکه از جنس نوآوری و دانش در حوزه های یادشده را مدیریت کند.

 در پی ایجاد زیست بوم مشترک برای دانشگاهیان و فعالان فناور دو کشور هستیم

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان نیز در این نشست، از ایجاد زیرساخت‌های تعامل‌های مشترک علمی و فناورانه بر اساس یک کمیته مشترک همکاری گفت و ادامه داد: فیلیپین به همکاری با کشورمان در حوزه های گوناگون فناوری پیشرفته به ویژه نانوفناوری، زیست‌فناوری، پزشکی، دارویی و علوم مغز و اعصاب آمادگی و تمایل دارد.

سورنا ستاری ادامه داد: این دیدار زمینه ای فراهم می کند تا ضمن گسترش همکاری هایی که از قبل در حوزه هایی چون دانشجویان داشتیم، باب همکاری های تازه در حوزه علوم و فناوری های پیشرفته، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها گشوده شود.

 زیست بوم مشترک ایران و کشور فیلیپین

به گفته ستاری، کشور ایران که با منابع زیرزمینی غنی و سرشارش شناخته می‌شد، امروز سرمایه ارزنده دیگری برای تعامل با جهان دارد؛ خلاقیت و دانش جوان تحصیل‌کرده ایرانی، زبان گویای گفت‌وگو و تعامل پایدار ایران است؛ سرمایه عظیم نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده ایران می‌تواند محور همکاری‌های دوجانبه با دیگر کشورها باشد.

وی با بیان این که ایجاد مراکزی که یک زیست بوم مساعد برای همکاری های دانشی و فناورانه دو کشور را فراهم می سازد جزو محورهای تعامل با فیلیپین است، ادامه داد: ایجاد و توسعه پارک های علم و فناوری، کارخانه های نوآوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و بسترهای تبادل دانش فناوری و محصولات دانش بنیان در مدار همکاری‌های ایران و فیلیپین است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: رویدادهای نمایشگاهی و برنامه‌های علمی و فناوری مشترک دنبال می­شود تا یک تحول را در اقتصاد و جایگاه علمی و فناوری دو کشور به وقوع بپیوندد.

ستاری با تاکید بر حرکت ایران بر مدار یک تحول اقتصادی و گذار از منبع‌محوری به اقتصاد دانش محور گفت: نگاه نو مبتنی بر شناخت جایگاه نوآوری، امروز به باور و حمایت از مهم‌ترین دارایی کشور یعنی جوانان خلاق و تحصیل‌کرده رسیده است.

به گفته وی، وجود 41 پارک فناوری، چهار هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان و شمار بالای استارتاپ‌ها که از مرز 6 هزار عبور کرده است، درنوردیدن قله‌های تازه نوآوری را سهل کرده است و کشور را در دست یافتن به اقتصاد دانش‌بنیان همراهی می‌کند. این اقتصاد مملو از حرف های تازه و دستاوردهای جدید است.

ستاری همچنین از دست برتر ایران در اشاعه و توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات گفت و ادامه داد: مشارکت بیش از 50 درصدی ایرانی‌ها در بستر اینترنت، نقش بالای زبان فارسی به عنوان نهمین زبان فعال جهان وب و حضور فعالانه کاربران در فضای دیجیتال، فرصتی ارزشمند برای توسعه دانش، فناوری و کسب‌وکارهای مبتنی بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم آورده است.

توجه به استعدادهای دانش آموزی؛ از رموز موفقیت ایران در حوزه نانوفناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، یکی از رموز موفقیت ایران در حوزه نانوفناوری را کار بنیادین و پایه ای روی استعدادها از دوره دانش آموزی تا سطح تولید علم و راه‌اندازی شرکت‌ها عنوان کرد.

وی افزود: گرچه فرآیند توسعه این محیط در برخی حوزه‌های فناوری مانند نانو، سابقه ای طولانی‌تردارد اما ایران در برخی از حوزه های فناوری نخستین گام‌های توسعه و پیشرفت را می پیماید و رسالت دولت در این خصوص، هموار کردن مسیر، هدایت، سامان دهی و توسعه زیرساخت‌های لازم است.


نام:
ایمیل:
* نظر: