اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - 13 April 2019
رییس اداره شیلات شهرستان های ساری و میاندرود خبرداد:
رییس اداره شیلات شهرستان های ساری و میاندرود، گفت: در سال گذشته بیش از هزار و 200 تن ماهی استخوانی در دریای خزر(در حوزه فعالیت شیلاتی ساری و میاندرود) صید شده که رشد 60 درصدی را نشان می دهد.

صید بیش از هزار و 200 تن ماهی استخوانی در دریای خزر

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، میزرا عباس صادقی رئیس اداره شیلات شهرستان های ساری و میاندرود در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه ساری ومیاندرودبا مساحتی بالغ بر 3هزار و 721 کیلو متر مربع دارای 774 مزارع گرمابی زیر 20هکتار و 101 آب بندان و 30 مزارع پایین دست و۱۳ مزارع در مناطق کوهستانی  می باشد، گفت: 10 مرکز خاویاری پرورشی و یک صیدگاه خاویاری  دریایی در شهرستان می باشد و علاوه بر آن نیز 8 شرکت تعاونی ماهیگیران پره در حال فعالیت هستند.

صادقی در ادامه گفت: به طور مستقیم 363 نفربهره بردار در دریا و هزار نفر در بخش آبزی پروری و به صورت غیر مستقیم بیش از 5 هزار نفر فعالیت می کنند  .

رئیس اداره شیلات ساری در ادامه با اشاره به اینکه در سال 97 تا پایان سال بیش از 20 هزار تن ماهی آبزی پروری تولید و به بازار عرضه شده است، تصریح کرد: 4 هزار تن از این تولیدات به کشورهای هدف افغانستان و عراق صادر گردیده و همچنین 2 هزار تن نیز به استان های همجوار و استانهای خراسان ،قم ،مرکزی،خوزستان و سایراستانها صادرشده و مابقی در داخل استان به مصرف رسیده است.

وی ادامه داد: در سال جدید هزار و 251 تن ماهی استخوانی از دریای خزر (در حوزه فعالیت شیلاتی ساری و میاندرود) صید شده که رشد 60 درصدی را نشان می دهد.

صادقی افزود: 10 استخر مولد گیری برای تولید ماهی های استخوانی (سفید) احداث شده و به صورت طبیعی تولید و در دریا رها سازی می شود.

وی گفت: در سال گذشته هزار و ۲۰۰ گرم استحصال خاویار داشته ایم که 300کیلو در داخل کشور و مابقی به کشورهای آلمان، دبی، انگلیس، تایلند و عمان صادر کرده ایم.

رئیس اداره شیلات ساری در ادامه گفت: شیلات مرکز استان در بخش گرم آبی در سطح کشور رتبه اول را دارا می باشد.

خسارت پنج میلیاردی سیل به۷۰ مزرع گرم آبی و سرد آبی ساری

صادقی در ادامه با بیان اینکه سیل اخیر در استان متاسفانه  پنج  میلیارد خسارت به ۷۰ مزرع گرم آبی و سرد آبی ساری ومیاندرودوارد کرده، گفت: برای هر هکتار 5 میلیون تومان وام بلاعوض به آسیب دیدگان تعلق می گیرد و علاوه بر آن نیز حذف سود وام های دریافتی و تنفس سه ساله برای پرداخت وام های گذشته آسیب دیدگان صورت  می گیرد.

وی در ادامه توسعه آبزی پروری را هدف اصلی اداره شیلات استان ساری دانست و گفت: تولید ماهیان استخوانی در سالهای گذشته فقط در چند رودخانه صورت می گرفت که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده 38 استخر برای تولید مولد گیری طبیعی در استان احداث شده که حداقل بیش از یک میلیون بچه ماهی در هر استخر تولید و رها سازی می شود.

رئیس اداره شیلات ساری و درود در ادامه با بیان اینکه در راستای احیای دریای خزر و تولید ماهیان استخوانی  اقدامات مفیدی صورت گرفته، گفت: در این استخرها تخم ریزی ماهیان به صورت طبیعی و بدون دخالت نیروی انسانی صورت می گیرد و در آینده نیز تلاش خود را برای بهره برداری از دریای خزر و آبزی پروری ادامه خواهیم داد.

صادقی ادامه داد: دریا بستر مناسبی برای بهره برداران و استفاده بهینه کل کشور است که باعث افزایش صید صیادان استان بوده و جایگزین خوبی برای برداشت های آینده است.

یگان حفاظت نیازمند جذب نیروی انسانی و تجهیزات جدید می باشد

رییس اداره شیلات ساری و میاندرود در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر خروجی نیروی انسانی  یگان حفاظت افزایش داشته اما ورودی نداشته است، گفت:کمبود نیروی انسانی و نبود تجهیزات به روز ناوگان های دریایی و ساحلی در استان مشکلاتی را به وجودآورده و در همین راستا نیز مدیرکل محترم  شیلات مازندران و فرمانده یگان حفاظت سازمان شیلات ایران پیگیری تعداد 4فروند شناور سنگین به ناوگان دریایی اضافه نمودند که اردیبهشت سال جاری تعدادی خودرو  به این ناوگان ساحلی اضافه خواهد شد.

صادقی ادامه داد: یگان حفاظت منابع  آبزیان با توجه به کمبود امکانات کاری اساسی انجام می دهد و مبارزه با صیادان غیر مجاز نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرایی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متخلفین فکر می کنند دریا متعلق به آنهاست و حق مسلم خود می دانند گفت: 65 درصد از بودجه شیلات برای مبارزه صید غیر مجاز اختصاص می یابد و متاسفانه سال گذشته بیش از ۱۴۰فروند انواع قایق موتوری وپارویی متخلف کشف و توقیف  که در این راستا تعداد ۱۴۰هزار رشته دامهای خاویاری و استخوانی غیر مجاز از دریا جمع آوری گردیده است.

رئیس اداره شیلات ساری و درود در ادامه همکاری مردم استان را برای مبارزه با صید غیر مجاز و افزایش تولید آبزیان مهم دانست و گفت: از مردم استان درخواست دارم که در جهت تقویت و بهبود کیفیت شیلات استان همکاری لازم را داشته باشند.

بهره برداری از کارخانه  فراوری و بسته بندی  ماهی در خردادماه سال جاری در مرکز استان ساری

صادقی در ادامه از بهره برداری کارخانه  فراوری و بسته بندی  ماهی در خردادماه سال جاری خبرداد و گفت: این کارخانه با توان صادراتی با بیش از 75 نفر اشتغالزایی مستقیم با رعایت کلیه موارد بهداشتی در خرداد ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

صید بیش از هزار و 200 تن ماهی استخوانی در ساری و میاندرود

افزایش 130 درصدی تولید ماهیان خاویاری پرورشی در ساری

رئیس اداره شیلات ساری و میاندرود در ادامه گفت: در سال جاری در بخش ماهیان خاویاری پرورشی بیش 130 درصد افزایش تولید داشته ایم که هزار 200کیلو می باشد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره طبخ و عرضه آبزیان در استان گفت: ما سال گذشته در راستای افزایش سرانه مصرف ماهی در استان و شهرستان ساری 4 جشنواره طبخ و عرضه ماهی را برگزار کرده ایم که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

سرانه مصرف ماهی در استان مازندران 13 درصد است

صادقی درادامه سرانه مصرف ماهی در استان مازندران را 13 درصد دانست و افزود: این جشنواره ها در سال جاری نیز اجرا خواهد شد.





خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: