اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - 07 April 2019
محرومیت نیمی از جمعیت جهان از خدمات ضروریِ سلامت
تندرستی مهم‌ترین اصل زندگی است و در همه فرهنگ‌ها، شادباش‌ها با آرزوی سلامتی همراهند اما در دنیا میلیون‌ها نفر مجبورند بین غذا، سرپناه و بهداشت یکی را انتخاب کنند و هفتم آوریل روز یادآوری این واقعیات است.

سلامت برای همه شعارِ

به گزارش عصرپرس، سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفتم آوریل را روز جهانی تندرستی یا روز جهانی بهداشت نام‌گذاری کرده است. شعار این سازمان برای سال ۲۰۱۹ ادامه شعار "پوشش همگانی تندرستی" در سال ۲۰۱۸ است: "سلامت برای همه در هر مکان".

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به همین مناسبت در بیانیه‌ای تاکید کرده است: اگرچه در سال‌های اخیر در برابر عوامل اصلی مرگ و میر و بیماری‌ها پیشرفت‌های خوبی بدست آورده‌ایم اما لازم است اقدامات بیشتری انجام گیرد تا این هدف به طور کامل محقق شود.

"تدروس آدهانوم قبریسوس"، افزود: امروز نیمی از جمعیت جهان به خدمات ضروری و پایه‌ای سلامت دسترسی ندارند. میلیون‌ها زن باردار بدون برخورداری از کمک متخصصان وضع حمل می‌کنند و میلیون‌ها کودک در برابر بیماری‌های کشنده واکسیناسیون نمی‌شوند. همچنین میلیون‌ها نفر به دلیل اینکه به درمان‌های مربوط به HIV، سل و مالاریا دسترسی ندارند جان خود را از دست می‌دهند. این وضعیت در سال ۲۰۱۹ قابل قبول نیست.

همچنین لازم است به این نکته اشاره شود که برای رفع این نابرابری‌ها اقدامات رو به رشدی انجام گرفته‌ است. وجود سیستم خدمات درمانی پایدار و مستحکم مبنای پوشش همگانی سلامت است و بهترین قدرت دفاعی در برابر شیوع بیماری‌ها و دیگر موقعیت‌های اضطراری است.

به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اگرچه همیشه خطر شیوع بیماری‌ها و مشکلات دیگر با پیامد منفی برای سلامتی وجود دارد اما سرمایه‌گذاری به منظور تحکیم سیستم خدمات درمانی می‌تواند پیشگیری کننده باشد.

بر اساس اهداف توسعه پایدار، تمامی کشورها متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ به پوشش همگانی سلامت دست پیدا کنند. به منظور تحقق این اهداف لازم است طی پنج سال آینده حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان از فوائد پوشش همگانی سلامت بهره‌مند شوند. این هدف غیرقابل دسترس نیست.    

به گزارش سایت اطلاع رسانی این سازمان، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در هفتم آوریل ۱۹۴۸ با این ایده که تمامی مردم جهان از بالاترین استانداردهای سلامت برخوردار باشند تاسیس شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: