اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - 06 April 2019
مدیرکل هواشناسی استان خوزستان، گفت: با توجه به آمار به دست آمده سیلاب‌های ورودی به استان خوزستان در زمان پیک تا این لحظه حدودا به ۲۰ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده است.

هشدار جدی هواشناسی برای بروز سیل در غرب استان خوزستان

به گزارش عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در تشریح آخرین وضعیت جوی استان بیان کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی استان نشان دهنده فعالیت متناوب سامانه بارشی از اواخر جمعه تا اوایل دوشنبه بوده که در این مدت شاهد وقوع بارش‌های رگباری گاهی همراه با تگرگ در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های ورودی به استان خوزستان همراه با رعدوبرق، بعضا وزش باد قابل ملاحظه و تندباد لحظه‌ای خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شمال خلیج فارس نیز طی این ایام مواج خواهد بود گفت: بیشترین شدت بارش‌ها در اواخر وقت روز جمعه تا اواسط روز شنبه برای مناطق شمال غربی، شمال، شمال شرقی و شرقی استان شامل حوضه های آبریز کرخه، دز ، کارون و مارون پیش‌بینی می‌شود.

به گفته سبزه‌زاری با توجه به بازه نسبتا کوتاه بارش‌ها و رگباری بودن آن در ارتفاعات استان و نیز عدم جذب آب به علت مرطوب بودن سطح خاک، انتظار وقوع سیلاب‌های ناگهانی و موقتی در حوزه‌های آبریز سدهای استان وجود دارد، در نتیجه توصیه می‌کنیم مردم از نزدیک شدن به بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و اسکان در حاشیه آنها جدا خودداری کنند.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه امسال پربارش‌ترین سال و سیلابی‌ترین سال بارشی در ۴۰ سال گذشته برای تمامی بخش‌های منطقه زاگرس به شمار می‌رود گفت: به طور مثال در سال‌های گذشته پربارشی برای یک استان اتفاق می‌افتاد و روان‌آب ناشی از آن در سایر بخش‌ها جذب و به داخل سدها می‌رفت اما از آنجایی که امسال برای تمامی استان‌های منطقه مذکور پربارشی تا حد بالاتر از انتظار اتفاق افتاده شاهد بروز سیلاب هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط امروز به دلیل بارش‌های مکرر و فراوان زمین‌ها خیس و از منابع آبی اشباع شده اند، از این رو استان خوزستان نیز با توجه به شرایط توپوگرافی که دارد پذیرنده روان‌آب‌ سایر استان‌های هم‌جوار نیز بوده و شرایط بروز سیل برای آن دوچندان می‌شود.

سبزه‌زاری با بیان این نکته که بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی از بخش‌های منطقه زاگرس تا بیش از یکهزار ملی‌متر نیز رفته است گفت: با توجه به آمار به دست آمده سیلاب‌های ورودی به استان خوزستان در زمان پیک تا این لحظه حدودا به ۲۰ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده است.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه وضعیت فعلی سد کرخه براثر بارش‌ها و ورود روان‌اب‌ها در مرز هشدار جدی قرار دارد گفت: اگر دبی خروجی این سد به ۳ هزار مترمکعب در ثانیه برسد، این سد سرریز شده و تمامی بخش‌های غربی استان را زیر آب می برد.

سبزه‌زاری در این خصوص افزود: قطعا اگر این حادثه روی دهد سیل جاری شده برای تخلیه یک تا ۲ ماه زمان نیاز دارد که موضوع بسیار جدی برای ساکنان این نواحی به شمار می‌رود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: هم‌اکنون هشدار برای تخلیه بیش از ۲۷۰ هزار سکنه این مناطق به همراه احشام اعلام شده و تمهیدات لازم باید اندیشیده شود چراکه راه خروجی برای آب و همچنین توانایی جذب آب توسط زمین در این نقطه وجود نداشته و خطر ورود روان‌آب استان‌های لرستان و ایلام نیز برای ما وجود دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: