اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - 14 March 2019
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد قدرت لجستیک در بنادر و پس کرانه‌های آن و ایجاد قدرت جابجایی بار وظیفه وزارت راه است

ایجاد قدرت لجستیک وظیفه ماستبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از صدا و سیما،محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همایش مدیران سازمان بنادر و دریانوردی ایران افزود: بنادر، دیگر محل تخلیه و بارگیری نیستند بلکه با تبدیل شدن به مراکز لجستیک بار، قدرت تاثیر گذاری و سهم گیری از حمل و نقل و ترانزیت بار را بر عهده گرفته اند.

وی افزایش بهره وری، خلق فرصت‌های گوناگون اقتصادی، توسعه پس کرانه‌های بنادر و تخصیص آن‌ها به فعالیت‌های تولیدی مولد و خلق برند در زمینه تولید را مهمترین نیاز‌های کشور در زمینه امور بندری دانست و تاکید کرد: آنچه در سال‌های گذشته به صادرات ما لطمه شدیدی وارد کرده است، ظهور و بعد از مدتی افول صادرکنندگان است درحالیکه آنچه می‌تواند به ثبات صادرات کمک کند، برند سازی و خلق نشان‌های تجاری معتبر و با پشتوانه که قدرت پاسخگویی و جذب مشتری را داشته باشند است.

وزیر راه و شهرسازی بر عزم دولت برای ساخت راه آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان تاکید و تصریح کرد در این محور، حجم بار از چند ده هزار تن کالا به یک میلیون تن در کوتاه مدت خواهد رسید و لذا، جستجوی فرصت‌های اقتصادی و سهم بیشتری از بازار گرفتن باید هدف مهم سازمان بنادر و مجموعه وزارت راه و شهرسازی باشد.

اسلامی، اتصال راه آهن به بنادر را از اولویت‌های جدی این وزارتخانه برای تحقق حمل و نقل ترکیبی و اتصال منابع و چشمه‌های بار به راه آهن را بسیار کلیدی و تاثیرگذار خواند و تصریح کرد:­ توسعه گردشگری دریایی و مسافرت‌های دریایی که هم اکنون سهم چندانی در اقتصاد ما ندارد می‌تواند جزو­ سرفصل‌های مهم اشتغالزایی و تولید در کشور ما باشد.

وزیر راه، ایجاد بارنامه الکترونیکی یکسره از مبدا تا مقصد را که برای همه کشور‌های مسیر ترانزیت معتبر باشد در امر اقتصادی شدن کریدور شمال - جنوب مهم دانست و گفت:­در همایش نمایندگان کریدور شمال - جنوب که چند روز اخیر در تهران برگزار شد، توافقات خوبی در این زمینه حاصل شد.

وی وجود مناطق آزاد در پس کرانه اکثر بنادر را یک مزیت نسبی برای توسعه بنادر کشور دانست و تصریح کرد: باید از برند‌های معتبر جهان و افراد سرمایه گذار داخل و خارج دعوت کنیم بیایند و در این مناطق، سرمایه گذاری کنند.

اسلامی صادرات میوه و تره بار، گوشت و مواد لبنی را یکی از زمینه‌های خوب سرمایه گذاری و توسعه اشتغال در پس کرانه‌های بنادر جنوب دانست و گفت:​ این امر، ارزش افزوده زیادی در صادرات کشور ایجاد می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی توسعه بنادر شمالی را اولویت مهم دیگر سازمان بنادر و دریانوردی دانست و افزود: خلق آبراهه کانتینر بر در بنادر شمال که ابخور بالایی ندارند و این امر به اقتصاد ما لطمه زیادی وارد کرده، اهمیت دوچندانی دارد.

وی همچنین ماهیت تحریم‌های ظالمانه آمریکا در وهله اول را ماهیت اقتصادی و عقیدتی دانست و گفت:​ دشمن از ابتدا توجهی به مسائل حقوق بشری نداشته و ندارد، اما این امر بهانه‌ای در دست اوست تا فشار خود به ایران را دو چندان کند.

اسلامی افزود:­ آمریکا در اسناد استراتژیک و دکترین ملی خود تاکید کرده اند که چه با دیپلماسی و چه با زور، از منافع اقتصادی خود دفاع خواهند کرد و طبیعی است که وقتی انقلاب اسلامی ما در تضاد با منافع آن‌ها باشد، ما را دشمن خود تلقی کنند و با ما دشمنی داشته باشند.

وی خلق اوفک را شگرد آمریکایی‌ها برای تحمیل فشار به مردم ایران دانست و گفت:­­تشکیلات اوفک برغم اینکه آمریکایی‌ها توان ادای دیون خود را ندارند، با همه­ کشور‌ها و برند‌های جهانی سهامدار شده است و هرکه در کلوپ آن‌ها باشد را با یک ادبیات و هر که در کلوپ آن‌ها نباشد را با ادبیاتی دیگر تهدید می‌کنند و همکاری آن‌ها را با ایران، به مجوز اوفک موکول می‌کنند و ما باید اجازه ندهیم که این ساز و کار، کارکرد درست و دقیقی داشته باشد.

وی تلاقی اقدامات اوفک به کمک اهرم‌های سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا با اقدامات و پتانسیل‌های اقتصادی ایران را که قادر است ارزش افزوده ایجاد کند، چالشی جدی و اساسی خواند و تصریح کرد:​­ هدف ما مشخص و دقیق است و مسیری که ملت ایران انتخاب کرده و هزینه‌های زیادی داده روشن است و ملت ایران پای انقلاب اسلامی و نظام خود ایستاده است، اما آمریکایی‌ها شبکه‌های عنکبوتی خود را گسترش داده اند و اهدافشان را تعقیب می‌کنند و در این راه، مرعوب دشمن شدن یعنی رفتن به مسیر خلاف عزت ملی ایران.


نام:
ایمیل:
* نظر: