اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - 14 March 2019
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ایران درپی راهبرد اقتصادی بلندمدت باعراق است و طی2سال سهم صادراتمان به عراق به 20 میلیارددلار میرسد

صادرات عامل اصلی اشتغال و رونق اقتصادی استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با برنامه تیتر امشب به بیان دستاوردهای اقتصادی و صنعتی سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت و گفت: روابط صنعتی حسنه جمهوری اسلامی ایران با کشور همجوار ما عراق 2کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است و باید از تمام ظرفیت ها ممکن صنعتی و تجاری استفاده کرد.

رحمانی با اشاره به توافقات و جلسات مختلف مقامات دو کشور گفت: افزایش مبادلات اقتصادی تا مرز 20 میلیارد دلار از اهداف آینده نه چندان دور است.

وی افزود: در دیدارمشترک با وزرای صنعت و اقتصاد عراق قرار گذاشتیم که تا سال 1400 شمسی از نهایت فرصت های اقتصادی استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عراق پس از خلاص شدن از دست تروریست های داعش یک بازار بکر است، افزود: عراقی ها بسیار علاقمندند برای بازسازی کشورشان از ما کمک بگیرند.

او افزود: ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در عراق به کمک صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی از خواسته های بغداد است.

رضا رحمانی از افزایش دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق گفت و افزود: با افزایش ظرفیت تولید محصولات صنعتی مانند فولاد، مصالح مختلف ساختمانی و ... می توانیم نیاز کشورهای منطقه را به درستی پوشش دهیم و رونق تولید داخلی و صادرات را روز افزون کنیم.

رحمانی با بیان اینکه با 15 کشور همسایه هستیم، گفت: در مجموع 2 درصد ظرفیت نیاز محصولات صنعتی کشورهای همجوار را جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

وی به نقش رابط ترانزیتی عراق در انتقال محصولات ایرانی به کشورهای دیگر منطقه اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات صنعتی ایرانی علاوه بر افزایش اشتغال در کشور به رونق صنایع داخلی ما و ترویج فرهنگ و تمدن ایران نیز کمک می کند.

رحمانی به احداث نمایشگاه های دائمی ایران در عراق اشاره کرد و گفت: ایران تنها کشوری است که در حال حاضر در عراق نمایشگاه تخصصی - صنعتی دایر کرده است.

وی به نتایج راهبردی و اقتصادی سفر رئیس جمهور ایران به بغداد پرداخت و گفت: حدود 30 درصد از نیاز بازار لبنیات کشور عراق را ایران تامین می کند.

رحمانی به نقش تسهیل گری دولت در ایجاد بسترهای مناسب برای تجار و تولید کنندگان ایرانی اشاره کرد و گفت: ایجاد کمیسیون مشترک و کمیته های اقتصادی جانبی دوکشور، مشکلات موجود را در کمترین زمان ممکن حل و فصل می کند.

وزیر صمت کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش محصولات ایرانی در سطح بالا را عاملی برای توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: آنچه که مانع از توسعه روابط اقتصادی می شود صادرات محصولات کم کیفیت و غیر استاندارد است که می تواند برای ما در بازار عراق رقیب ایجاد کند.

وی ثبات در توافقنامه ها و دائمی بودن قراردادها را خواسته دولت عراق اعلام کرد و افزود: تسهیل در روادید تجار 2 طرف می تواند به استفاده هرچه بیشتر ظرفیت های اقتصادی هر دو طرف کمک کند.

رحمانی از تشکیل ستاد مشترک و اختصاصی وزارت صمت برای تسهیل روابط اقتصادی گفت و کمک و همیاری سایر دستگاه های اجرایی کشور را خواستار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: