اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - 10 March 2019
به دستور رهبری
رئیس مجلس گفت: مقام معظم رهبری فرموده بودند امسال بودجه را با شرایط فعلی تنظیم کنید و بعد ظرف ۴ ماه اصلاحات ساختاری بودجه انجام شود.

اصلاح ساختار بودجه در ۴ ماه ابتدایی سال

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی امروز مجلس از غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ خواست توضیحاتی را در رابطه با نظر شورای نگهبان درخصوص بند ۱۹ مبنی بر این که هیات نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی درخصوص لایحه بودجه سال ۹۸ این مصوبه را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته است، ارائه دهد.

تاجگردون با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه‌ای به شورای نگهبان داده که در آن ۳ ایراد سیاست‌های کلی بر لایحه بودجه سال ۹۸ گرفته شده و شورای نگهبان نیز آورده که عیناً جهت اقدام لازم ارسال می‌گردد، افزود: ایراد اول در رابطه با موضوع نیروگاه‌ها بود مبنی بر اینکه آیا نیروگاه‌های جدید مشمول آن تخفیفات می‌شود یا کل نیروگاه‌ها را در بر می‌گیرد، چون در آنجا اصلاح شده بود، عملا اینجا منتفی است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ ادامه داد: موضوع اصلی مجمع تشخیص مصلحت این است که این بودجه از حیث کسری بودجه و منابع متناسب با فرمایشات مقام معظم رهبری نیست و شاید مازاد باشد. بدین معنی که دارای کسری است.

وی یادآور شد: وقتی نمایندگان مجمع آمدند و توضیحاتی را در رابطه با نحوه اعمال تغییرات خواستند، تاکید کردیم که ما نمی‌توانیم تغییری در بودجه بدهیم و در نهایت قرار بر این شد که طی جلسه‌ای نحوه اعمال تغییرات در جداول و تعیین اعدام و ارقام را تشریح کنیم.

تاجگردون با اشاره به دیگر موارد مطرح شده در این نشست تصریح کرد: در این نشست گفته شد که مجلس رأی نمی‌دهد و سیاست‌های کلی در مورد سوخت و قیمت بنزین مواردی است که مجلس روی آن حساس است، همچنین ما اصلاح بند سوم را انجام دادیم، ضمن اینکه موضوع دوم توجیهی است و نمی‌توان آن را اصلاح کرد.

لاریجانی در ادامه افزود: شما اصلاحات لازم را انجام دادید و یک بحث هم که کلی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته در مورد مطلبی که به نظر مقام معظم رهبری اشاره کردند، ایشان فرموده بودند امسال بودجه را با شرایط فعلی تنظیم کنید و به مجلس بدهید بعد ظرف ۴ ماه اصلاحات ساختاری بودجه انجام شود، لذا نظر رهبری معظم اعمال شده است.

محاسبه ضریب در افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: تصمیمی که مجلس در مورد حقوق گرفت، یعنی ۴۰۰ هزار تومان جزو ضریب محسوب می‌شود و مقصود مجلس این بوده است که جزو ضریب محسوب شود، بنا بود ۲۰ درصد اضافه را ضریب محقق کند مجلس قسمتی را مشخص کرد و قرار شد در این چارچوب باشد و نباید اشتباه برداشت شود و محل اختلاف نشود.

وی ادامه داد: این نظر را معاونت قوانین با سرعت تدوین و برای شورای نگهبان ارسال کند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه بعد از ارسال ما باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم افزود: اگر شورای نگهبان آن را تاکید کرد که تمام می‌شود اگر تاکید نکرد به محض اینکه نظر دادند باید آماده باشیم و مراحل را برای رفع ایرادات مانند مراحلی که برای رفع ایرادات بودجه طی می‌شود­ طی کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: منتظر نظر نهایی شورای نگهبان در مورد لایحه بودجه سال ۹۸ می‌مانیم.

توزیع جداول بدهی‌های دولت در کمیسیون تلفیق

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به بند (۱۱) ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: ماده (۱) قانون رفع موانع تولید مبنی بر این است که جدول بدهی‌ها و مطالبات دولت به همراه لایحه بودجه به مجلس ارائه شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سه‌شنبه ۱۸ دی ماه ۹۷ تذکری در این خصوص ارائه کردم که شما تأیید کردید، همچنین اول بهمن و ۲۷ بهمن این تذکر را مجدد دادم که شما و آقای مطهری رئیس وقت جلسه اعلام کردید که این موضوع باید انجام شود، اما امروز که لایحه بودجه به تصویب رسیده و اصلاحات آن مصوب شده است هنوز این جداول به دستور شما به دست ما نرسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر بعد از استعلام از تاجگردون اعلام کرد که این جداول در کمیسیون تلفیق توزیع شده و از سوی دولت ارائه شده است.

 اعلام زمان بررسی گزارش شورای نگهبان در کمیسیون تلفیق

محمدمهدی مفتح در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی اصلاحات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در تذکر آِیین نامه‌ای گفت: چندین بار تذکر داده شد که ایرادات شورای نگهبان طبق آیین نامه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان خلاف آیین نامه عمل نکرده بلکه زودتر و به صورت موازی و براساس مهلت آیین نامه‌ای بودجه را بررسی کرده است که این موضوع جای تشکر نیز دارد، تصریح کرد: در مجلس آیین نامه رعایت نشده است، در توجیه این مطلب نیز گفته می‌شود که اگر قرار است براساس آیین نامه عمل کنیم، باید تا آخر هفته اینجا بمانیم. هیات رئیسه باید شأن و منزلت مجلس را حفظ کنند، نمایندگان جز کار نمایندگی، کار دیگری ندارند و بررسی لایحه بودجه نیز از مهمترین وظایف آنهاست.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان فرصت رسیدگی و ارائه پیشنهاد به کمیسیون تلفیق را نداشته اند، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود اگر براساس آیین نامه عمل کنیم باید تا روز جمعه اینجا بمانیم، در شأن نمایندگان نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: از قبل اعلام کرده بودیم که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه جهت بررسی گزارش شورای نگهبان روز شنبه جلسه دارد و ایرادات در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گزارش بودجه ۹۸ اعاده شده از شورای نگهبان رسمی است

غلامرضا کاتب در جلسه علنی امروز در تذکر شفاهی با استناد به مواد (۱۹۸)، (۱۹۹) و (۲۰۰) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: گزارش‌های اعاده شده از شورای نگهبان باید قبل از مطرح شدن در صحن تکثیر شده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد ضمن اینکه در این مورد تنها گزارش رسمی شورای نگهبان قابل قبول است، اما گزارش بودجه ۹۸ اعاده شده از شورای نگهبان بدون شماره و امضا است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این گزارش باید در کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی بررسی شده و نمایندگان در رابطه با آن نظر کتبی می‌دادند ضمن اینکه روز گذشته روند بررسی آن را پیگیری کردم که مشخص شد روز گذشته کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه داده است.

وی افزود: در این جلسه درباره یک گزارش غیررسمی اظهارنظر شده است بنابراین می‌توان گفت؛ در این مورد حق نمایندگان مجلس تضییع شده است.

لاریجانی در پاسخ به وی با اشاره به اینکه این گزارش در تاریخ ۱۸ اسفند ماه به مجلس فرستاده شده است، افزود: شورای نگهبان گزارش رسمی ارائه داد که دارای تاریخ است ضمن اینکه زمانی که این گزارش به مجلس ارسال شد، همکاران در حوزه انتخابیه بودند و این در حالی است که شورای نگهبان با سرعت به بودجه رسیدگی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای نگهبان قبل از ارسال گزارش رسمی نسخه غیررسمی آن را به مجلس می‌فرستد تا همکاران در جریان آن باشند که فرقی با نسخه رسمی ندارد و تنها تفاوت آن این است که گزارش رسمی به صورت امضا شده ارائه می‌شود.

وی خطاب به کاتب تأکید کرد: اگر می‌خواستید در این مورد قانون رعایت شود باید شنبه به اینجا می‌آمدید بنابراین، چون همکاران در حوزه انتخابیه بودند گفتیم که کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه بدهد ضمن اینکه شما هم در این مورد نظر داده بودید که در دسترس بود.

اصلاح تبصره بخشودگی سود مرکب وام‌ها در کمیته ویژه کمیسیون تلفیق

نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری درباره رویه بررسی نظر شورای نگهبان برای لایحه بودجه ۹۸ افزود: سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی با استناد به کدام قانون با یک یادداشت رئیس کمیسیون تلفیق بودجه رقم ۳۰ میلیارد ریال را به ۵۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۹۸ تغییر می‌دهد.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: نمایندگی قائل به شخص است و اختیاراتمان را به شخص دیگری نداده‌ایم، در نسخه چاپی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ عدد ۳۰ میلیارد ریال وجود دارد، حتی اعضای کمیسیون نیز می‌گویند برای تغییر این رقم رأی‌گیری صورت نگرفته است.

وی گفت: آقای رئیس ما را تهدید می‌کند که زمان زیادی برای بررسی لایحه بودجه باید بگذاریم، ما که بچه نیستیم که قهر کنیم، اگر لازم باشد تا عید می‌مانیم تا قانون بودجه آشکار تصویب شود.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: ایراد شورای نگهبان به رقم ۲۰ میلیارد ریال به این جهت بود که تبعیض‌آمیز می‌شد، تبصره (۱۶) برای بخشودگی سود مرکب کسانی است که شما هم آقای قاضی‌پور به دنبال آن بودید.

وی ادامه داد: بر اساس توضیحات کمیسیون موضوع این تبصره را در کارگروهی که آقای بحرینی مسئول آن بوده پیگیری کرده و با این تغییر ایراد شورای نگهبان نیز حل شده است.

ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه به محض دریافت در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد

علی لاریجانی در جریان بررسی اصلاحات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور گفت: نمایندگان باید تا زمانی که شورای نگهبان نظرات خود را مجدداً ارسال کند، حضور داشته باشند، اگر شورای نگهبان اصلاحات صورت گرفته را تایید نکرد، مجلس باید دایر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به محض دریافت نظر شورای نگهبان درخصوص اصلاحات لایحه بودجه، معاونت قوانین آن را برای نمایندگان ارسال می‌کند، خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق مجدداً مسیر فعلی طی می‌شود، نمایندگان از روند بررسی و اصلاح ایرادات شورای نگهبان مطلع باشند که در آینده ایرادی گرفته نشود.

 نباید در نظر شورای نگهبان مناقشه کنیم

محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با استناد به مواد (۱۹۸) و (۱۹۹) گفت: گزارش اعاده شده از شورای نگهبان به نمایندگان ارائه نشده بود و این موضوع ما را از اظهارنظر و بررسی این گزارش محروم کرد ضمن اینکه با سرعتی که شما در بررسی این گزارش پیش می‌روید ناچاریم از همان چیزی که کمیسیون تلفیق ارائه داده تبعیت کنیم.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس با اشاره به یکی از موارد اضافه شده توسط شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان تأکید کرده که شورای عالی حوزه‌های علمیه بعد از عبارت "سازمان اوقاف و امور خیریه" آورده شود و این در حالی است که شورای نگهبان نمی‌تواند موردی را به بودجه ۹۸ اضافه کند.

وی یادآور شد: بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده شورای نگهبان تنها در مورد ایراداتی که وارد می‌داند، می‌تواند بگوید باشد یا نباشد و نباید موردی را اضافه کند.

لاریجانی در پاسخ به وی افزود: ایراد گرفته شده به بند الحاقی تبصره (۱۰) در مورد حوزه‌های علمیه با توجه به غیرمرتبط بودن مراجع که آن را مغایر با نظام اداری صحیح دانستند، آورده شده که البته نمی‌دانم چرا شورای نگهبان به آن استناد کرده است چرا که جایی که بحث مرمت مساجد مطرح باشد به میراث فرهنگی مربوط می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای نگهبان موردی را اضافه نکرده است کما اینکه ما در این بند از تبصره (۱۰) داشتیم که مساجد و حوزه‌های علمیه و بنا‌های تاریخی چگونه برای کسانی که ترمیم می‌کنند، هزینه مالیاتی دارد. در اینجا شورای نگهبان به حوزه‌های علمیه ایراد گرفته است هر چند ممکن است نظر متفاوت باشد، اما لزومی ندارد که در نظرشان مناقشه کنیم.

 شورای نگهبان اصلاحات خود را هفته گذشته به صورت غیررسمی ارائه کرده است

علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی خود با استناد به اصل (۸۴) این قانون درباره اینکه هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول بوده و حق اظهارنظر دارد، گفت: بر این اساس در ماده (۱۹۹) آیین‌نامه داخلی مجلس نیز آمده است نمایندگانی که پیشنهاد اصلاحی دارند بعد از ارائه گزارش شورای نگهبان می‌توانند نظرات خود را ارائه کنند، لذا حداقل باید طبق معمول این اطلاع‌رسانی به نمایندگان درباره اصلاحیه بودجه ۹۸ داده می‌شد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روز گذشته اصلاحیه شورای نگهبان به صورت رسمی ارائه شده و در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته شد لذا به نظر می‌رسد این حق نمایندگان برای ارائه پیشنهاد‌های خود مغفول مانده است و شما ظاهراً قصد دارید در اواخر عمر کاری خود در مجلس جلسات را به سرعت پیش ببرید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان در اخطار دیگری عنوان کرد: لایحه بودجه ۹۸ از شورای نگهبان برگشته است، اما وقتی درباره چاپ جداول می‌پرسیم می‌گویند هنوز چاپ نشده است از این رو به نظر می‌رسد باید ظواهر شکلی رعایت و جداول به موقع داده شود.

لاریجانی در پاسخ به این اخطار با بیان اینکه عمر کاری ما نیز در مجلس همچون شما تمام شده است، گفت: جداول چاپ شده و اصلاحات صورت گرفته نیز چاپ شده و ارائه شده و روند بررسی بودجه همواره به همین شکل بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به علت ضیق زمانی آخر سال مصوبات مجلس درباره لایحه بودجه ۹۸ را به صورت غیررسمی به شورای نگهبان دادیم، گفت: از این رو آن‌ها نیز بعد از بررسی به صورت غیررسمی اصلاحات خود را روز پنج‌شنبه به ما ارائه کردند که من نیز موارد را به کمیسیون تلفیق و معاونت قوانین مجلس ارجاع دادم تا روز شنبه در کمیسیون تلفیق بررسی شود و به آقای تاجگردون گفتم تا جلسه بگذارند و موضوع برای نمایندگان ارسال شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر قرار بود مرّ قانون در این خصوص رعایت شود، شورای نگهبان باید صبر می‌کرد تا ما مصوبات خود را تکمیل کنیم، اظهار داشت: بعد از آن شورا باید ۲۰ روز برای بررسی مصوبه مجلس وقت می‌گذاشت که به علت ضیق زمانی این اقدام ظرف ۴ روز انجام شد و ابتدا اصلاحات به صورت غیررسمی روز پنج‌شنبه و به صورت رسمی صبح شنبه به مجلس ارائه شد؛ پس باید شرایط را درک کنیم چرا که این سیر در اواخر سال معمول است تا کار زودتر انجام شود.

عدم توجه به حرمت زبان از ابتلائات بشر در روزگار ماست

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی (ع) گفت: حلول ماه رجب که ماه خدا، ماه استغفار و ماه ورود به قرب الهی است، را به تمامی نمایندگان و مردم عزیز ایران تبریک عرض می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ زبان و پوشیدن چشم عناصر صیانت بخش شخصیت و هویت انسان بوده که کلید توفیقات اهل معنا در ماه رجب است، گفت: از ابتلائات بشر در روزگار ما، عدم توجه به حفظ لسان و حرمت زبان است.

لاریجانی با بیان اینکه از رسول اکرم (ص) نقل است که فرمود خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای را منصوب کرد که به او داعی گویند که زمانی که ماه رجب فرا رسد این فرشته از آغاز شب تا صبح ندا سر دهد خوشا به حال ذاکران و یادآوران خدا و خوشا به حال مطیعان، افزود: خداوند می‌فرماید من همنشین کسی هستم که همنشین من است و مطیع کسی هستم که مطیع من است و بخشنده کسی هستم که تقاضای بخشش کند و این ماه، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است پس هرکس من را در این ماه بخواند اجابتش می‌کنم و هرکس از من چیزی طلب کند به او عطا کنم و هرکس از من طلب هدایت کند او را هدایت می‌کنم.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید؛ این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم و هرکس به آن چنگ زند به من می‌رسد.

لاریجانی با بیان اینکه ریسمان وصول به حق در ید بندگان خداست که معرفت یابند و طی طریق کنند، اظهار داشت: خداوند وعده داده است که هرکس به آن تمسک جوید به حق رسد و کمالی بالاتر از این امر نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر: