اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - 06 March 2019
لاریجانی در جلسه هیأت امنای دانشگاه شریف مطرح کرد:
دومین جلسه ی هیأت امناء دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۷ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

تاکید بر توسعه روابط دانشگاه شریف با دانشگاه های چین

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، دومین جلسه هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف در سال97  عصر روز  سه‌شنبه 14 اسفندماه در اتاق شورای دانشگاه برگزار شد.

این جلسه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سعید سهراب پور رئیس کمیسیون دائمی هیأت امناء و اعضای هیأت رئیسه برگزار شد.

ارتقا جایگاه علمی دانشگاه شریف در جهان

 فتوحی رئیس دانشگاه در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از حمایت و پشتیبانی مستمر اعضای هیأت امناء، از روند فعالیتهای دانشگاه سپاسگزاری کرد. وی در صحبت های خود به ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای دانشگاه صنعتی شریف پرداخت.

رئیس دانشگاه در بخشی از صحبت هایش به حضور برترین های آزمون سراسری در دانشگاه شریف اشاره کرد و افزود: از 100 نفر برتر کنکور 98 نفر دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب نموده اند و بیش از 95درصد برگزیدگان المپیادهای علمی در این دانشگاه در حال ادامه  تحصیل هستند.

 فتوحی در زمینه ارتقای کیفیت پژوهش ها در دانشگاه شریف نیز گفت:  تعداد مقالات از 2012 مقاله در سال 2017 به  2178 مقاله در سال 2018 و تعداد ارجاعات از 40590 به 44623 افزایش یافته است.

وی افزود: با استفاده از برنامه گرنت هسته های پژوهش محور با هدف گسترش حوزه های توانمندی و قابلیت های شاخص پژوهشی در سه حوزه سلامت، آب و محیط زیست فعالیت های چشمگیری صورت گرفته و ثبت اختراعات نیز از 6 اختراع در سال 1396 به 13 اختراع در سال 1397 افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد؛ در تبدیل دانش به فناوری نیز در قالب 14 طرح نظیر ساخت پوست مصنوعی، دانشگاه دستاوردهای مهمی داشته است و تعدای از پژوهشگران ما در مجتمع خدمات فناوری در 2 ساختمان و 54 واحد در حال فعالیت بوده و عملیات ساختمانی مجتمع سوم با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به زودی آغاز خواهد شد.

 فتوحی در بخش دیگری از صحبت هایش به فعالیت های بین المللی دانشگاه اشاره کرد و افزود: فعالیت بین المللی با میزبانی از 386 مهمان خارجی و عملیاتی سازی 22 تفاهم نامه و اعزام 183 دانشجو و امضای سه قرارداد شروع دوره بین المللی در سایر کشورها در حال توسعه است.

وی گفت: در زمینه ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه دستاوردهای مهمی و بی نظیری حاصل شده خصوصاً رتبه دانشگاه در رتبه بندی QS با 43 پله صعود به 432 رسیده و دانشگاه رتبه اول را در کشور داراست و در آخرین رتبه بندی موضوعی موسسه QS که در تاریخ 27 فوریه 2019 اعلام عمومی شد دانشگاه صنعتی شریف موفق شد با صعود 150 پله ای، رتبه 308 دنیا را در حوزه مهندسی و فناوری کسب نماید. همچنین در این رتبه بندی نام دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برترین دانشگاه کشور در رشته های شیمی و فیزیک (حوزه ی علوم طبیعی) رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک (حوزه ی مهندسی و فناوری) و رشته ی آمار و تحقیق در عملیات (حوزه ی مدیریت ) اعلام شده است.

همچنین در رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارتقاء بین المللی 5 دانشگاه و پژوهشگاه به تراز بین المللی دانشگاه صنعتی شریف رتبه نخست را کسب کرد.

وی یادآور شد؛ در زمینه ی کمک به اصلاح ساختار اقتصادی کشور در حوزه های مدیریت کسری منابع، ارز و نقدینگی، اصلاح نظام یارانه ای، با تشکیل خوشه تخصصی فعالیت وسیعی با پشتیبانی معاون اول رئیس جمهور و سازمان برنامه بودجه در حال انجام است.

تاکید بر مشارکت مستقیم در سرمایه گذاری های کشور چین در زمینه فناوری

در ادامه این جلسه دکتر لاریجانی ضمن تقدیر از فعالیت های اثربخش دانشگاه صنعتی شریف بر توسعه روابط بین المللی دانشگاه و امکان همکاری با دانشگاههای معتبر کشور چین تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد؛ هوش مصنوعی، ارتباطات سیار و عملیات مالی الکترونیکی از جمله مواردی است که دانشگاه صنعتی شریف می تواند در آن زمینه ها با دانشگاههای چین همکاری های مشترکی انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سرمایه گذاری عظیم کشور چین در زمینه های فناوری و همچنین امکان مشارکت مستقیم در برخی از فعالیتها رهنمودهایی ارائه نمود. وی همچنین در زمینه لزوم برنامه ریزی برای استقلال مالی دانشگاهها نکاتی را مطرح کرد و از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تدوین قوانین مورد نیاز خبر داد.

جذب اعضای هیات علمی غیر ایرانی و مشارکت با بخش خصوصی

در ادامه این جلسه در خصوص مواردی چون شرکت اعضای هیأت علمی در کنفرانسهای بین المللی، فرصت مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی جدید الاستخدام، اصلاح آیین نامه مالی و معاملاتی، جذب اعضای هیأت علمی غیر ایرانی و همچنین مشارکت با بخش خصوصی برای احداث فضاهای آموزشی و پژوهشی و رفاهی تصمیماتی اتخاذ کرد.

همچنین موضوع توسعه دورههای آموزش تخصصی، جذب اعضای هیأت علمی وابسته و ادغام مرکز کارگاهها و مرکز گرافیک از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان جلسه غلامی ضمن قدردانی از عملکرد کم نظیر دانشگاه شریف آمادگی وزارت علوم را جهت کمک در زمینه های مختلف اعلام نمود و همچنین از خدمات دکتر  عباس مصلی نژاد در خصوص احداث خوابگاه و مجموعه آبی برای دانشجویان و همچنین ساماندهی جذب کمک خیرین قدردانی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: